דיגיטל וטק

גוגל הפסידה בתביעת הענק: עוקבים אחריכם כל הזמן

גולשים בסתר? ענקית הטק הסכימה לשנות את "כתב הוויתור", לאחר שנתבעה בסך 5 מיליארד דולר. מתברר כי גם כאשר מנסים לעבור לחלון פרטי, אפשר לבצע מעקב אחר "עוגיות" שהותיר המשתמש. גם גוגל עצמה משתמשת במידע הזה לטובת הפרסום הממוקד שלה, וגם חברות צד שלישי שאליהן מכרה את הנתונים
מערכת ice | 
גלישה בסתר (צילום pixabay, unsplash)
בעוד מומחי אבטחה מזהירים כבר שנים שמצב "אנונימי" או "גלישה בסתר" (Incognito) בדפדפן אינו מונע מעקב אחר פרטי הגלישה, רק השבוע ענקית מנוע החיפוש גוגל אישרה את הפרטים. מפתחת דפדפן כרום, הנפוץ בעולם, נאלצה להודות בכך לאחר שב-2020 הוגשה נגדה תביעה בסך 5 מיליארד דולר.
התביעה מאשימה אותה במעקב אחר משתמשי מצב "גלישה בסתר". גוגל הסכימה השבוע לשנות את "כתב הוויתור" המופיע עם הכניסה אליו ולהוסיף בו אזהרה ברורה, לפיה גם במצב הזה אתרים יכולים לאסוף נתוני משתמשים. עד היום, כאשר פותחים את Chrome במצב "גלישה בסתר" מתקבלת התראה לפיה אנשים אחרים המשתמשים במכשיר אמנם לא יוכלו לראות את פעילות המשתמש, אך ההורדות והסימניות "עדיין יישמרו".
 
בפועל, טענו התובעים, גם במצב הזה ניתן לבצע מעקב אחרי "עוגיות" שהותיר המשתמש, גם על-ידי גוגל עצמה, שהשתמשה במידע לטובת מערכת הפרסום הממוקד שלה, וגם על-ידי חברות צד-שלישי, שלהן מכרה את הנתונים.​ הנוסח כבר עודכן בגרסת הבטא הניסיונית למפתחים, Chrome Canary. התובעים טענו בבית המשפט כי גוגל בהחלט השתמשה בכלים כמו מוצר Analytics שלה, אפליקציות ותוספי דפדפן, כדי לעקוב אחר משתמשים במצב "גלישה בסתר". 
על פי דיווח של ישראל וולמן מ-ynet, אף שבאזהרה המקורית גרמה לאנשים להאמין כי הם יכולים למנוע שיתוף של המידע הזה. בתביעה נחשפו, בין השאר, תכתובות פנימיות של עובדי החברה, שמהן עלה בבירור כי המצב שהחברה משווקת בתור אנונימי רחוק מלהיות כזה. המסמכים כללו אפילו כמה בדיחות פנימיות, שכללו הפניה לסצנה בסדרה "הסימפסונס", שבה מנסה הומר סימפסון להסוות את עצמו עם שפם ומגבעת.
בסדרת מיילים אחרת, שנחשפה בבלומברג, ביקשה מנהלת השיווק של גוגל ממנכ"ל אלפבית סונדר פיצ'אי "להפוך את מצב 'אינקוגניטו' לפרטי באמת". לדבריה, בגלל שבפועל המצב שונה, החברה נאלצת להשתמש במינוחים מעורפלים כדי לנסות ולשווק את השימוש בו. עובד אחר כתב: "צריך להפסיק לקרוא לזה מצב אינקוגניטו ולהשתמש באייקון של המרגל".
 
מעתה, הבטיחה החברה, הנוסח יחודד ויובהר בכל גרסאות הדפדפן לאנדרואיד, ווינדוס ומק, וישתנה לנוסח הבא: "אנשים אחרים המשתמשים במכשיר זה לא יראו את הפעילות שלך, כך שתוכל לגלוש באופן פרטי יותר. זה לא ישנה את האופן שבו הנתונים נאספים על ידי אתרים שבהם אתה מבקר והשירותים שבהם הם משתמשים, כולל גוגל. הורדות, סימניות ופריטי רשימת קריאה יישמרו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה