דיגיטל וטק

פייסבוק נגד טיקטוק: הרשת החברתית במהלך מלוכלך נגד המתחרה

לפי התכתבויות פנימיות, פייסבוק ניהלה קמפיין אדיר כדי להשחיר את טיקטוק ולגרום לציבור ולמחוקקים לבקר ולחקור אותה – חלק מהזמן על דברים שהיו בכלל אשמתה של פייסבוק עצמה
יאיר מור | 
פייסבוק נגד טיקטוק (צילום unsplash, freepik, יוטיוב/ CNN Business)
אנטי-חברתית: מטא (לשעבר פייסבוק) ניהלה בחודשים האחרונים קמפיין הכפשה נגד הרשת החברתית הצעירה והפופולארית במיוחד טיקטוק, במאמץ להכפיש את האחרונה כאפליקציה מסוכנת, שגונבת מידע ומעודדת ילדים לעשות שטויות, במקביל להצגת פייסבוק ואינסטגרם שלה כרשתות חברתיות שמשרתות את האינטרס הציבורי ומסייעות לחלשים, כך חושף עיתון הוושינגטון פוסט.
לידי העיתון הגיעו מיילים מתוך חברת ייעוץ פוליטי בשם Targeted Victory, או בתרגום חופשי "ניצחון מכוון", שהוקמה ב-2012 כדי לסייע לקמפיין לנשיאות של המועמד הרפובליקני מיט רומני, וב-2020 קיבלה יותר מ-237 מיליון דולר כדי לייעץ לקמפיינים רפובליקניים, ובמיוחד קמפיין טראמפ. עתה, נראה כי פייסבוק השתמשה בשירותיה כדי להפיץ דיווחים רעים על טיקטוק וטובים על שתי הרשתות החברתיות הגדולות בעולם, המופעלות על ידיה.
במייל אחד, ששלח בכיר בחברה בחודש הקודם, נכתב: "הפיצו את ההודעה שלמרות שמטא היא שק האגרוף הנוכחי, טיקטוק היא האיום האמתי, במיוחד כאפליקציה בבעלות זרה שמובילה בקרב משתמשים צעירים שמשתפים מידע". עובד אחר של החברה כתב במייל אחר: "נקודות בונוס אם נצליח להתאים את זה למסר הכולל יותר שהצעות החוק הנוכחיות (שמתמקדות בפייסבוק; י"מ) לא צריכות להיות המיקוד העיקרי של התובעים הכלליים".
במיילים שהודלפו נמצא מסמך גוגל משותף שהראה איך החברה אספה "קליפים רעים מטיקטוק", כדי לשתף אותם על כלי תקשורת מקומיים וגורמים שונים שיפיצו אותם הלאה. בשני מקרים, קידמה החברה בכוונה תחילה דיווחים "עיתונאיים" אודות אתגרים מסוכנים בטיקטוק, כדוגמאות לכמה שהאפליקציה מסוכנת, למרות שהאתגרים הללו התחילו בכלל בפייסבוק. סוג אחר של דיווחים שקידמה החברה דיבר על כך שמדובר באפליקציה סינית, שמן הסתם משתפת מידע עם הממשל הסיני.
כתוצאה מהעבודה של Targeted Victory התפרסמו כתבות רבות, טורי דעה ומכתבים למערכת בכלי תקשורת מקומיים בארה"ב, והגיעו עד למקבלי ההחלטות. כך, לדוגמא, בספטמבר האחרון זימן הסנאטור ריצ'ארד בלומנתאל את בכירי טיקטוק בארה"ב להעיד בפני הקונגרס בעקבות דיווחים "שתולים" מטעם פייסבוק על אחד מאותם אתגרים מסוכנים.
Targeted Victory סירבה להגיב לדיווח, והסתפקה בהצהרה לפיה היא "גאה בעבודה שעשינו" כנציגי מטא בשנים האחרונות.
דובר מטא, אנדי סטון, מסר כי "אנו מאמינים שעל כל הפלטפורמות, כולל טיקטוק, לעמוד בפני רמת ביקורת התואמת את ההצלחה הגוברת שלהם".
דובר טיקטוק מסר לעיתון כי החברה "מודאגת מאוד מליבוי דיווחי התקשורת המקומית אודות מגמות-לכאורה שלא נמצאו בפלטפורמה".
 
פייסבוק מודאגת מאוד ממצבה מול המתחרות בעיני הציבור והשלטון בארה"ב; לפי הדלפה של עובדת החברה לשעבר פרנסס הוגן מהשנה שעברה (שאגב לא הצליחה להסתיר כי היא משתפת פעולה עם חברת יחסי ציבור שנשכרה כנראה על ידי מתחרים או ארגוני אקטיביזם הממוקדים במלחמה בפייסבוק), מחקרים הראו שבני נוער מבלים פי שניים עד שלושה זמן בטיקטוק מאשר באינסטגרם; ולפי נתונים המתפרסמים במסגרת חוקי השקיפות בארה"ב, פייסבוק הוציאה ב-2021 יותר מ-20 מיליון דולר על לוביסטים במדינה – יותר מכל חברה אחרת (במקום השני, בהפרש זעום, נמצאת אמזון).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה