דיגיטל וטק

ויקיפדיה נגד ישראל? לא תאמינו איזה ערך הקימו עורכי האתר

ויקיפדיה, הגרסה האנגלית של האנציקלופדיה המקוונת הרב לשונית, יוצרת מהומה רבה ברחבי העולם. עורכי האתר החליטו להחליף את הערך "טענות לרצח עם בעקבות המתקפה הישראלית על עזה ב-2023" ל-"רצח עם בעזה". לאחר שהערך שונה, נרשם זינוק במספר הצפיות בו

מערכת ice |  1
הערכים הנצפים בויקיפדיה (צילום freepik, דובר צהל, פלאש 90/ יונתן זינדל)
מלחמת הנרטיבים, גרסת ויקיפדיה: עורכי האתר המוכר, המהווה אנציקלופדיה מקוונת רב לשונית, יצרו ערך המיוחס למלחמת חרבות ברזל אשר זכה לכינוי "רצח העם בעזה". על אף שבית הדין הבינלאומי עדיין לא קבע באופן רשמי כי כך מתנהלת מדינת ישראל במלחמה הנוכחית, עורכי ויקיפדיה קבעו זאת כעובדה. 
על פי הפרסומים, ערך "רצח העם בעזה" זכה לעשרות אלפי כניסות בכל יום. בחודש יולי האחרון הוחלט כי הערך המקורי המכונה "טענות לרצח עם בעקבות המתקפה הישראלית על עזה ב-2023" יוחלף בערך "רצח עם בעזה". 
על פי הדיווח ה-Jewish Journal, אותה החלטה דרמטית ושנויה במחלוקת יצאה לפועל לאחר שעורכי אתר ויקיפדיה ערכו הצבעה על שינוי שם הערך וקבעו כי ישראל אכן ביצעה רצח עם בעזה בשל ההסכמה הרחבה שנרשמת בקרב חוקרים מהאקדמיה המומחים בנושאי זכויות אדם ורצח עם.  

הערך הראשון המכונה "טענות הפלסטינים לרצח עם" פורסם באתר ויקיפדיה שבוע לאחר אירועי ה-7 באוקטובר. על פי הפרסומים, לאחר שמערכת אתר ויקיפדיה החליטה לשנות את שם הערך המקורי ל"רצח עם בעזה", נרשם זינוק בכניסות. הסיבה לכך נובעת מהעובדה כי גוגל מקפידה לשבץ את המושג "רצח עם בעזה" בראש תוצאות מנוע החיפוש של החברה.

 
על פי הדיווחים, ערך "רצח העם בעזה" התבסס בהתחלה על חמישה מקורות מידע בלבד, בין היתר עורכי האתר נעזרו בדו"ח של מומחים רבים מהאו"ם אשר נערך על פי הדיווחים של משרד הבריאות של ארגון הטרור חמאס בעזה. 
בתחקיר של ה-Jewish Journal  נחשף כי נרשמו לא מעט התנגדויות מטעם חלק מעורכי האתר בנוגע לשינוי הערך. לטענתם, מדובר בהפרה של מדיניות אתר ויקיפדיה בשל העובדה כי הוא מכיל מידע מוטה ולא אובייקטיבי ומבוסס על הדיווחים של משרד הבריאות בעזה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה אתם מצפים?!
    אנצי!!!! 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי יש אנטישמים בכל מקום.כל עוד יש טיפשים מצד 1 ומניפולטורים מצד שני עם אינטרסים מצד שני,אז היהודים תמיד יסבלו!
    סגור