דיגיטל וטק

בינה מלאכותית בשירות רשויות המס: מי נפגע מהשיטה החדשה?

הפתרון של פקידי מס בניו יורק למחסור בכוח האדם? אלגוריתם המוצא את המועמדים הטובים ביותר לביקורת. כעת טוענים עורכי דין ורואי חשבון במדינה שהמערכת מתמקדת באופן לא הוגן בעשירים. האם בארץ יאמצו את הרעיון?
מערכת ice | 
מוניטורים ושתלים מוחיים (צילום shutterstock)
רשת החדשות CNBC פרסמה ביום שני האחרון כי מחלקת המס של ניו-יורק משתמשת בבינה מלאכותית על מנת לשלוח מאות אלפי מכתבי דרישה שנכתבו על ידי תוכנה. על-פי רואי חשבון ועורכי דין בתחום המס, גובי המס הפכו לאגרסיביים יותר בביקורת המס, במיוחד כלפי תושבים בעלי הכנסה גבוהה.
על פי דיווחים בניו-יורק נערכו 771,000 ביקורות מס בשנת 2022 (השנה האחרונה עבורה המידע זמין). זוהי עליה של למעלה מ-50% בכמות הביקורות. למרות העלייה המטאורית בבדיקות הנערכות, כוח האדם במחלקה דווקא מצטמצם. הרשות דיווחה על ירידה של 5% בעובדיה בעקבות קיצוצים בתקציב. כעת מדווח כי מועסקים במחלקה מתחת ל200 עובדים.
 
על מנת להתמודד עם מחסור כוח האדם החלה רשות המיסים להשתמש באלגוריתם חדש של בינה מלאכותית המסמן את המטרות הטובות ביותר לביקורת מס. על פי המדווח נראה כי לרוב מדובר במרוויחים הגבוהים, שעשויים להיות חייבים למדינה סכומים גבוהים יותר.
במהלך הקורונה עברו עשירים רבים מניו-יורק למדינות הדורשות תשלומי מס נמוכים יותר, כמו טקסס. אך כעת טוענת המדינה כי המעבר אינו אמיתי ונעשה לצורכי הקלות מס בלבד. כך למשל, המדינה טוענת כי רבים לא העבירו את רוב כלי הבית שלהם למעונם החדש. על מנת להוכיח את טענת המדינה, בוחנת הבינה המלאכותית רישומי טלפון סלולרי במטרה להוכיח כי הנבדקים מבלים את רוב זמנם בניו-יורק.
עורכי הדין ורואי החשבון בניו-יורק זועמים וטוענים שמדובר בניסיון רדיפה. לטענתם המערכת מחפשת בכוונה מועמדים עשירים במיוחד. בנוסף, טוענים עורכי הדין, כי לא מדובר בשיטה יעילה. האנשים אותם הבינה המלאכותית בודקת הם אנשים עשירים מספיק כדי לקנות כלי בית נוספים כדי לרהט שני בתים – אחד בניו-יורק ואחד בטקסס, לדוגמה.
 
המהלך של ניו-יורק מתרחש על רקע מחקר אחרון שטוען כי ארגונים במגזר הציבורי דווקא משתמשים פחות בטכנולוגיית הבינה המלאכותית. הסקר נערך בקרב מומחי מחשבים מכל העולם וחשף כי המגזר הציבורי מתעכב באימוץ הטכנולוגיה החדשה. נראה כי הקושי נובע בעיקר מחוסר ידע והכשרה מתאימה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה