מהי תועלת שולית ומהו חוק תועלת שולית פוחתת?
בעת מכירת מוצר, חשוב להבין לא רק כיצד המוצר מועיל לאנשים לאחר שימוש יחיד, אלא גם איזו תועלת נוספת הם יזכו אם הם ירכשו או ימשיכו לצרוך אותו - זה נקרא תועלת שולית
תועלת שולית מתייחסת לתועלת הנוספת שצרכן מרוויח מצריכת יחידה נוספת אחת של מוצר, ולא לתועלת העיקרית של השימוש הראשון.
ניתן למדוד את התועלת השולית לפי העלייה בשביעות הרצון של הצרכן מצריכת יחידה נוספת מהמוצר, או לפי הירידה בתועלת כאשר צריכת המוצר פוחתת.
ההנחה הבסיסית היא שהצרכן שואב ערך מצריכת המוצר ומבקש למקסם את התועלת הזו, לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה פסיכולוגית, רפואית וסוציולוגית. למשל, רכישת רכב יכולה להימדד גם מבחינה סוציולוגית, שכן היא עשויה לספק תחושת יוקרה לנהג - זוהי התועלת השולית של המכונית מעבר לשימוש העיקרי בה.
חוק התועלת השולית הפוחתת קובע כי מנקודה מסוימת ואילך, צריכה נוספת של מוצר תוביל לירידה בתועלת השולית מכל יחידה נוספת. לדוגמה, התועלת השולית מלהחזיק מכונית ראשונה גדולה יותר ממכונית שנייה, התועלת מהשנייה גדולה מהשלישית, וכן הלאה. מעבר לנקודה מסוימת, יחידות נוספות עשויות לספק תועלת שלילית - מכוניות נוספות עלולות לא להרוויח יותר אלא להפוך לנטל.
עוד ב-
הבנת התועלת השולית עוזרת לעסקים ולכלכלנים להעריך כמה ערך נוסף מספקת כל יחידה של מוצר לצרכנים, והיא קריטית באסטרטגיות תמחור ופיתוח מוצרים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה