תרבות ופנאי

אופרה בקולנוע? המסך הופך את הקלאסיקה לשטוחה וחסרת טעם

"אופרה בקולנוע" חוזר החודש למסכי הקולנוע ברחבי בארץ, עם הקרנות של הפקות יוקרה מרשימות. ביקרנו ובדקנו עבורכם אם המחירים המוזלים ביחס להופעה חיה באמת שווים את הכסף - וחזרנו עם מסקנות
פטריסיה סולומון | 
מאדאם באטרפליי (צילום יוטיוב/ CMajorEntertainment)
בין הקפה של הבוקר, הריאליטי הרדוד וההפגנה הארעית, הישראלי הממוצע גם אוהב תרבות. אנו מתגאים במוסדות התרבות המוכרים כמו הקאמרי, הבימה ואפילו ביצירה הקולנועית שלנו, אך אם נשאל אתכם על אופרה זו כנראה לא תהיה המחשבה הראשונה שלכם.
למרות זאת, במשך השנים לא מעט הפקות אופרה יוקרתיות ומרהיבות עלו על במות ישראל, כמו זו במצדה, והצליחו למשוך לא מעט רכשי כרטיסים - יש שיאמרו בעיקר בני הגיל השלישי ואלו שבאים בעקבות ה"הייפ" והתגית של "תרבות". אחד מהמפעלים הללו חוזר השנה לבמות ישראל, ואם להיות יותר מדויקים – למסכים.
'אריה', הספרייה הקלאסית של ישראל, ו'בראשית בבלי' משיקים שנה נוספת את "אופרה בקולנוע", ובמסגרת זו קהל המעוניינים יוכל ליהנות מהקרנות של ארבע הפקות אופרה מרחבי העולם, בהן "מאדאם באטרפליי" ו"טורנדוט" של פוצ'יני, "כרמן" של ביזה ו"לה טרוויאטה" של ורדי. כל אחת מההפקות תוקרן במועדים שונים במהלך ארבעת החודשים הקרובים ותהיינה זמינות לצפייה בבתי הקולנוע של פלאנט, רב-חן, סינמטק תל-אביב ובתיאטרון ירושלים.
ההקרנה הראשונה שתושק כבר החודש היא "מאדאם באטרפליי"; הפקה שעלתה בשנה שעברה בפסטיבל ברגנץ באוסטריה ותעלה שוב ביולי הקרוב. ההופעה כולה מתרחשת על גבי תפאורת ענק, המוצבת על מי הנהר השלישי בגודלו בעולם. מיותר להרחיב הרבה על ההפקה הזו והאחרות; מדובר בהפקות בין-לאומיות מושקעות, הכוללות את מיטב הכישרונות מכל העולם – החל מזמרים, מנצחים, במאים, מעצבי במה ועוד. על כן, אין ספק שאם תבחרו לצפות בהן, אתם (כנראה) תיהנו.
על אותו 'כנראה' אאלץ להרחיב מעט. אמנם הקונספט של "אופרה בקולנוע" עושה עבודה מבורכת בהנגשה של הפקות בין-לאומיות, ובמחיר די נגיש (כ-93 שקלים לכרטיס באולמות פלאנט), אך המטרה העיקרית מתפספסת לטעמי. בהפקת אופרה, בדומה לכל הפקת תיאטרון, צריך לצפות באולם תיאטרון ולא באולם קולנוע. המוזיקה, השירה, ובעצם ההפקה כולה, פשוט לא מצליחה להושיט את ידה דרך המסך עד לצופה. 
יתרה מכך, בהחלט ייתכן ש"אופרה בקולנוע" תצליח להביא לאולם את 'בתולי' הז'אנר, אך התוצאה היא שהם כנראה יימנעו מאופרה – בכל קונסטלציה – מאותו רגע והילך. לצד זאת, אלו שרגילים לפקוד את המשכן לאומניות הבמה בתל-אביב כנראה יצאו מאוכזבים, אפילו מהסיבה הפשוטה שלא היה למי למחוא כפיים בסוף ההקרנה (ואיך אפשר בלי?).
לבסוף, אם כבר ציינו את המשכן לאומניות הבמה – אם האמיצים בינינו בחרו לצפות בהפקת אופרה בארץ, האם לא ראוי שניגש לצפות באמנים המקצועיים המקומיים, שעומלים יום ולילה, שנים על גבי שנים, על מנת להביא את מיטב ההפקות לסצנת התרבות הישראלית? כך, לא רק שניתן את הכבוד הראוי לאומנים ולמפעל ישראלי, אלא גם נזכה לחוש בכוחו המיסטי של הז'אנר הבלתי מוערך הזה – כוח שייגע בנימי הנפש שלכם, גם אם לא התחברתם לו לשנייה אחת למוזיקה ששמעתם ולשירה הדרמטית - באחריות.
לא רק שהמחיר של ביקור כזה היה שווה את זה, אלא גם הייתם יוצאים מסופקים, גאים בתואר הטרי שלכם בתור אנשי תרבות, ומלאי הערכה כלפי אותו עולם מוזיקלי שפועל כבר שנים בארץ, מבלי שתשימו לכך לב.
ובכל זאת, אם בחרתם להכיר את העולם הזה דרך "אופרה בקולנוע", עדיין צפויה לכם הנאה בסיסית כלפי אותה הפקה ספציפית,  ועל כן היא שווה את המחיר שיגבו מכם.
השורה התחתונה: חלופה חביבה עבור אלו שכבר ראו כמה הפקות אופרה בחייהם. לחדשים בז'אנר מומלץ לחוות הפקה בהופעה חיה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה