תרבות ופנאי

מפעל הפיס קבע: אלו הזוכים בפרס ספיר, כמה יקבלו?

מפעל הפיס הכריז הערב על הזוכה  בפרס ספיר לספרות לשנת 2022: אורית אילן על ספרה "אחות לפליאדות", בפרס הביכורים זכתה הסופרת קרן שווץ על הספר "פילים לבנים", הטקס, בהנחייתה של דאנה איבגי ובהשתתפות אביתר בנאי, העבריות ועדי קיסר, ישודר בקשת 12 ב-23:00
מערכת ice | 
אורית אילן בקבלת הפרס (צילום סיון פרג)
מפעל הפיס הכריז הערב (שני) על הזוכים בפרס ספיר לספרות לשנת 2022, בטקס חגיגי שנערך באולפני point2point בתל אביב, במעמד יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי ומנכ"ל מפעל הפיס, מר בני דרייפוס. הזוכים בפרס ספיר ובפרס הביכורים נבחרו על-ידי ועדת השיפוט בראשותו של מר אורן נהרי, יחד עם חברי הועדה: ד"ר מיכל ארבל, אלעד בר-נוי, יוענה גונן, פרופ' אריאל זינדר, פרופ' חביבה ישי, ד"ר רפי צירקין סדן
חמשת הסופרים שספריהם נבחרו ל"רשימה הקצרה", יזכו למענק בסך 60 אלף שקל (במקום 40 אלף שקל בשנה שעברה). הזוכה ב"פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס" יקבל פרס על סך 180 אלף שקל - מדובר בסכום שהוגדל השנה לראשונה (לעומת 150 אלף שקל בשנים קודמות).

בנוסף, ספרו יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית ובשפה זרה נוספת על-פי בחירתו. כמו כן, ירכוש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מספרי חמשת הסופרים שנבחרו במסגרת "הרשימה הקצרה" ומזוכה פרס הביכורים, ויעניק אותם לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.
הזוכה ב"פרס ספר הביכורים של פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס" לשנת 2022 היא קרן שווץ על ספרה "פילים לבנים", הזוכה תקבל מענק על סך של 75 אלף שקל. את הפרס העניק לזוכה מר אורן נהרי, יו"ר ועדת השיפוט. יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, בירך את הזוכים ואמר: "מפעל הפיס גאה להוביל את פרס ספיר לספרות זו השנה ה-22. מטרתו של הפרס, שהפך ברבות השנים למוסד היוקרתי ביותר בתחומו בישראל, היא להוקיר את סופרות וסופרי ישראל ואת הספרות העברית שמהווה אבן יסוד בתרבות שלנו. גם השנה, התברכנו ביבול ספרותי מדהים והתכנסנו לחגוג יחד את פירות היצירה הישראלית. מפעל הפיס ימשיך להוביל את הפרס לעוד שנים רבות".
יו"ר ועדת השיפוט, מר אורן נהרי הוסיף: "עד הרגע האחרון לא ידענו איזה ספר ייבחר - אבל ידענו שכך או כך זה יהיה ספר מעולה. אנחנו, חברי הועדה התכנסנו, כשעל הפרק - מי מחמשת הספרים ברשימה הקצרה יזכה בפרס הנכסף, וההחלטה בוודאי עוררה דיונים ערים, ויכוחים, מחלוקות. וזה טוב - כי זו הוכחה נוספת לחשיבות הפרס הספרותי היוקרתי בישראל, ולעניין שהספרות והתרבות הישראלית מעוררות, ולמקומן במרכז ההוויה הישראלית."
השחקנית דאנה איבגי הנחתה את השידור החגיגי ובמהלכו גם שרה את "יופייה אינו ידוע" של נתן זך. במהלך הטקס הופיעו מגוון רחב של מוזיקאים בתכנית אומנותית ייחודית: הזמר והיוצר אביתר בנאי ניגן את יצירתו "יפה כלבנה" וביצע עיבוד חדש ומקורי ליצירה "דמיון חופשי" לזכרו של המוזיקאי יצחק קלפטר. המשוררת עדי קיסר, הקריאה שיר בליווי DJ אליוט. "העבריות" ביצעו עיבוד מיוחד ללאה גולדברג ונתן אלתרמן.
נימוקי זכייתו של הספר "אחות לפליאדות" מאת אורית אילן: ״אחות לפליאדות״ הוא ספר פואטי ויוצא דופן, העוסק בחיפוש פשר, ומתחקה אחר המקרים והתעיות שהחיים אחוזים בהם. הספר נמסר מכמה נקודות מבט ומדובב את תודעותיהם של אנשים ונשים שדבר-מה עקרוני אך חמקמק השתבש בחייהם. הם נרמסים תחת עול של ציפיות שלא התממשו, מתנערים לרגע, ומבקשים לתפוס מחדש קצה חוט: לנתק קשרים, לחדשם, ולתור אחר מורים רוחניים או מבשרי אמת אחרים. בעידן שלנו, בו פשר וייאוש מהיעדרו מתערבים זה בזה לבלי הפרד, אורית אילן מוסרת עדות נאמנה על פן ישראלי של העידן הזה, בקול צלול ומלא חמלה. היא מחוללת פלאים בלשון העברית, ועולה בידה פעם אחר פעם לתאר את התנודות הדקות ביותר של הנפש, ביצירתיות המוכרת לנו מרגעים נדירים של שירה. הספר עוסק בחידלון ובאומץ, ומלווה את גיבוריו באמפתיה רבה כשהם נעים מתחנה לתחנה בחייהם, ולא תמיד מבינים לאן הגיעו וכיצד."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה