תרבות ופנאי

'החבדניקים' לא מצליח להתעלות - אך כוכבי 'קופה ראשית' ידאגו שתהנו

המחזמר 'החבדניקים' רץ על במות הקאמרי כבר מספר חודשים. אנחנו הלכנו לבדוק האם לאחר הביקורות הבינוניות שאותתו על פוטנציאל הפקת המופע הצליחה לממש אותו למרות הכול
פטריסיה סולומון |  1
מחזמר החבדניקים
המחזמר 'החבדניקים', פרי עטו של היוצר אודי גוטשלק, עלה לבמת הקאמרי באוגוסט 2022, כשהוא מגובה בקאסט מרשים ועלילה מושכת. הביקורות הראשונות עליו היו בינוניות אך בסך הכול חיוביות ואותתו על פוטנציאל רב. מספר חודשים לאחר שלהפקה היה לא מעט זמן לנסות ולדייק את המופע, הלכנו לבדוק אם אחת ההצגות המדוברות ביותר בשנה החולפת הצליחה לעלות מרמת בינוניות לרמת הטוב מאד ואולי אפילו לרמת המצוין.
המחזמר מספר את סיפורם של שני אחים חרדים, אחד מוצלח יותר ואחד פחות. האח הלא המוצלח נשלח מכפר חב"ד בהוראת הרב על מנת למצוא לעצמו שידוך. אחיו המוצלח שבדיוק מצא את השידוך "המושלם", מתלווה אליו בפרץ של ספונטניות. הם נשלחים לבית חב"ד בדרום תל־אביב (העיר הכי חילונית במדינת ישראל ככל הנראה). שם הקומדיה, שמציגה את הניגודיות בין חיי הדת לחיים החילונים, פורשת כנפיים וכנראה מסמנת וי על כל קלישאה מוכרת בספר.
למחזמר יש כמעט הכול; שירים, כוריאוגרפיה מושקעת, שחקנים מן השורה הראשונה ותסריט מצחיק – ועדיין, למרות ההנאה הכללית מהמופע כולו, משהו בדרך מתפספס. השירים היו נחמדים בלבד ומעת צאתי מהאולם ועד לעת כתיבת שורות אלו אני לא זוכרת אפילו אחד מהם ולכן סביר שאף אחד מהשירים לא יהפוך לחלק עיקרי בתרבות הישראלית.
הכוריאוגרפיה במהלך המופע הייתה חביבה ולרוב השתלבה היטב עם המוזיקה והכתיבה. למרות זאת, לא פעם ההחלטות מאחוריה היו מעט מוזרות ותלושות לגמרי מהנאמבר הנוכחי. למשל, באחד השירים השחקן הראשי מורם על קורת עץ ונישא ברחבי הבמה, מסיבה ממש לא ברורה ובמה שנראה כמו ניסיון מתאמץ לשדר מסר - איזה אני עדיין לא יודעת.
לצד אלו, תסריט המחזה משעשע ברובו ועובר דיי חלק בגרון. עם זאת, אין כאן מקום לציפייה גבוהה עבור יצירה שנונה וגאונית. מדובר בקונספט מוכר אך פופולרי, העוסק בדיסוננס בין דת לחיים החילוניים, וזאת כמובן עקב המציאות בה אנו חיים - יום יום. המחזה לא לוקח את עצמו ברצינות מדיי בקונטקסט הזה ואינו מנסה להביא בשורה, למעט מעט הנאה וצחוק לקהל. השילוב הקלאסי בין חרדים, תל־אביב, הקהילה הגאה, עובדים זרים ומעמדם וחוסר האיזון שבכל אלו הוא קליל, צפוי ומהנה – בלי יותר מדי התחכמויות או ניסיונות להיות דבר מעבר לכך.
למרות זאת, טקסט המחזמר לא שירת באופן מיטבי את הקאסט הנפלא ועדיין אותו הקאסט היה גאולת המחזמר. לצד הקסם והאיכות של עופרי ביטרמן ורפאל עבאס, המשחקים את האחים בתפקידים הראשיים, תוכלו ליהנות מכישרונם של דניאל סטיופין ויניב סוויסה (המוכרים לרובנו מ'קופה ראשית' בתפקידים של ניסים ואנטולי – להם הם אפילו עושים הומאג' קטן), אוראל צברי וטלי אורן שללא ספק גנבה את כל ההצגה.
טלי אורן משחקת במחזמר תפקיד כפול של שדכנית והיא עושה זאת נהדר, גם דרך השירה וללא ספק דרך המשחק. השחקנית הוותיקה מצליחה להביא את מיטב הניסיון שלה לבמה וכך היא הופכת כל טקסט וכל שיר שהופקדו בידיה (בין אם הם טובים או לא) לרגע אותנטי ונהדר של תיאטרון ומוזיקה ברוח ברודוויי.
אם תבחרו להקדיש ערב למחזמר 'החבדניקים' אין ספק שתיהנו מערב קליל, משמח ומצחיק. לא נדמה כי הפקת המחזה עשתה לו שיפורים רבים (אם בכלל) מאז שהחל את הופעותיו בקיץ האחרון וייתכן כי אין בזה גם כל צורך. כל עוד הקהל יצא עם חיוך מן האולם הוא עשה את עבודתו נאמנה ואולי על כל השאר אפשר לסלוח.
החבדניקים | תיאטרון הקאמרי | ציון: 3.5
שורה תחתונה: מחזמר קליל ומצחיק על ההתנגשות בין העולם החרדי לחילוני. בואו ללא ציפיות ליצירת אומנות גאונית אלא על מנת ליהנות מקאסט מנצח ומרגע של אסקפיזם.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תסריט יש בקולנוע לא בתאטרון
    עדי 01/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתי במחזמר ועף לי הכובע שילוב גאוני של האומנויות על הבמה. לא מסכימה עם רוב דברייך אבל לגבי טלי אורן- בול. ההצגה הלכה איתי כמה ימים אחרי. היכולת לגעת בנושאים לא פשוטים וכואבים בצורה שעדיין אתה יוצא עם תחושת התרוממות רוח!
    סגור