קריפטו

נוכל הקריפטו ממשיך להסתבך: כך בזבז את כספי המשקיעים

התביעות נגד טייקון הקריפטו ושותפיו חושפות כיצד השקיעו את הכספים שגנבו ממשתמשי בורסת הקריפטו השנייה בגודלה בעולם בחברות חיצוניות ורכישת מניות. כל אותן רכישות צפויות לסבך כעת גם את החברות בהן הושקעו הכספים הגנובים
יאיר מור |  1
סם בנקמן פריד, מייסד FTX (צילום vecteezy, freepik, יוטיוב/ CNBC)
סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, 'לווה' מאות מיליוני דולרים מהחברות של עצמו כדי להשקיע אותן בחברות חיצוניות, שכעת עלולות לסבול גם הן מהשלכות מעשיו, כך נחשף בימים האחרונים ממסמכים משפטיים שהוגשו במסגרת התביעות נגד קברניטי הבורסה שפשטה רגל בתחילת החודש שעבר.
לפי תביעה של נציבות ניירות הערך והבורסות בארה"ב (SEC) נגד שני מקורביו של סם בנקמן-פריד, קארולין אליסון וגארי וואנג שמשתפים פעולה עם התביעה נגד בנקמן-פריד בניו-יורק, בשנה האחרונה השקיעה קרן ההשקעות של הבורסה, FTX Ventures, 200 מיליון דולר בשתי חברות פינטק – הראשונה היתה Dave, בה השקיעה הקרן בחודש מרץ 100 מיליון דולר, חודשיים לאחר שהונפקה בבורסה במיזוג עם SPAC (חברת צ'ק פתוח); והשנייה היתה Mysten Labs, חברת יישומים מבוססי בלוקצ'יין שבה השקיעה הקרן בספטמבר 100 מיליון דולר, בסיבוב שבו השתתפו גם בורסות הקריפטו ביננס וקוינבייס, יחד עם קרן הקריפטו של ענקית ההשקעות אנדריסן-הורוויץ, שהשקיעו סה"כ 300 מיליון דולר לפי הערכת שווי של 2 מיליארד.
לא מדובר בהשקעות היחידות של הקרן מבית FTX, אך מדובר בשתי ההשקעות הגדולות ביותר שלה, מתוך 2 מיליארד דולר שניהלה סה"כ – ושכעת נחשדים ככסף שהגיע כ'הלוואות' מכספי המשקיעים בבורסה.
החברות עצמן לא היו מעורבות בשחיתות – אך ייתכן שכעת תידרשנה להשיב את ההשקעות. עבור דייב מדובר בבעיה – שכן המניה שלה צנחה ב-97% מאז ההנפקה, וכעת כל שווי החברה הוא רק 100 מיליון דולר. אך המנכ"ל שלה, ג'ייסון ווילק, מסר ל-CNBC כי היא ממילא אמורה להחזיר את ההשקעה של FTX בתוספת ריבית עד מרץ 2026, משום שהיא נעשתה במסגרת הסכם להמרה עתידית במניות עד למועד זה – ואם ההמרה למניות לא תתרחש דייב מחויבת לשלם חזרה סכום שעומד כעת על 101.6 מיליון דולר.
אך כל זה הוא עוד כסף קטן יחסית: לפי תביעה אחרת, שהוגשה נגד בנקמן-פריד עצמו בבית המשפט של האיים הקאריביים (קבוצת האיים שעליה נמנים גם איי בהאמה, שבהם התגורר ופעל), הוא ויד ימינו וואנג 'לוו' בחודשים אפריל ומאי סכום אדיר של 546 מיליון דולר מכספי משקיעי FTX כדי להזרים אותם לחברת קש ששימשה אותם לרכוש 7.6% ממניות אפליקציית המסחר הפופולארית רובינהוד.
אותה השקעה עומדת כעת במרכזו של סכסוך משפטי נפרד, שכן חברת BlockFi, שפשטה גם היא רגל בעקבות FTX, טוענת כי בהסכם שהיה לה עם הבורסה שבה היתה תלויה הובטחו לה אותן מניות כערבון – כך שאם FTX לא תחזיר לה את חובותיה, המניות, ששוויין כיום כ-440 מיליון דולר, יועברו לידיה. במקביל, קבוצת FTX בראשות המפרק, ג'ון ג'יי ריי השלישי, טוענת כי המניות שייכות לה; ובנקמן-פריד עצמו טוען כי המניות לא היו קשורות לבורסה אלא שייכות לו אישית ולכן יש להעבירן לשליטתו.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כולם חוגגים על חשבון המשקיעים (ל"ת)
    בלוקציין עלק 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור