קריפטו

נוכל הקריפטו נחשף: קנה בנק פרטי בסכום מגוחך

החברה ש"בלעה" מיליארדים מכספי המשקיעים בבורסת הקריפטו FTX רכשה השנה בנק פרטי זעיר, עם סניף בודד ושלושה עובדים – וזמן קצר אחר כך נפתחו בה פתאום ארבעה חשבונות ענק שהכפילו כמעט פי 10 את סכום הפקדונות בו. איך זה קרה מתחת לאפן של הרשויות?

יאיר מור |  1
דולרים (צילום vecteezy)
כמה עולה בנק? תלוי כמה אתם רוצים שהוא יהיה נסתר מהעין. מסמכים שנחשפו במסגרת הליכי פשיטת הרגל של בורסת הקריפטו FTX מגלים כי אחת מחברות-הבת הרבות מאוד של הקבוצה היתה בנק פרטי במדינת וושינגטון, שאותו רכשה החברה בהשקעה כמעט מגוכחת.
לפי הגילוי של ניו-יורק טיימס, בחודש מרץ האחרון השקיעה Alameda Research, החברה שניהלה בת זוגו של מייסד ומנכ"ל FTX והיוותה חור שחור שהעלים מיליארדי דולרים, סכום של 11.5 מיליון דולר על מנת לרכוש את חברת FBH, שרכשה שנתיים קודם לכן בנק קטנטן בשם Farmington State Bank. הסכום הזה נראה נמוך בשביל בנק שלם – אך מדובר בבנק ה-26 מהסוף ברשימת הבנקים הגדולים בארה"ב, מתוך 4,800 הבנקים (חברות, לא סניפים) הקיימים במדינה, שהיה לו רק סניף אחד עם שלושה עובדים ושווי השוק שלו הוערך בחצי בלבד מהסכום שתמורתו רכשה אותו אלאמידה. אין לו שירותים מקוונים, ואפילו לא כרטיס אשראי.
באופן מוזר, עד לרכישה על ידי קבוצת FTX, היה סך הפקדונות בבנק יציב במשך עשור שלם – 10 מיליון דולר. ברבעון השלישי של השנה קפץ לפתע הסכום ל-84 מיליון דולר, כאשר 71 מיליון דולר מתוכם – כלומר כל הסכום שהתווסף מלבד 3 מיליון דולר – היה בארבעה חשבונות בלבד. במלים אחרות, הבנק הפרברי הזניח זכה פתאום לארבעה לקוחות שלכל אחד מהם היה יותר כסף מכל הלקוחות בהיסטוריה של הבנק יחד.
הטיימס מציין כי באופן חשוד למדי, FBH, שרכשה את הבנק הקטן ב-2020, שייכת לז'אן שאלופן, בנקאי צרפתי שהיה מיוצרי הסדרה המצוירת 'חוש-חש הבלש' בשנות ה-80, וכיום הוא מנהל בנק שממוקם בבהאמה – אותה מדינה ממנה נוהלה FTX – והלקוח הבולט שלו הוא Tether, החברה שמתפעלת את מטבע הקריפטו צמוד-הדולר הגדול ביותר, ונמצאת תחת ביקורת קשה בשל חוסר השקיפות שלה לגבי היכולת שלה לגבות את הסכומים המטורפים של דולרים וירטואליים שהנפיקה.
רכישה של בנק אמריקאי על ידי חברה הרשומה בחו"ל – ולא חשוב גודלו – דורש אישור מיוחד של הרשויות, ולא ברור מי ואיך אישר לאלאמידה וחברת-האם שלה, שכעת ברור שהעלימו כספים באופן שיטתי, לרכוש בנק למה שנראה כמו ניסיון הלבנת כספים שקוף.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קריפטו
    סלי 11/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא לתת אם זה נוכלות . פשיטת רגל... כספים של אנשים. לדאןג לצדק,,
    סגור