קריפטו

שוק הקריפטו מתרסק: האם ה-NFT מת?

היקפי סחר מידלדלים, פרויקטים שמגיעים לסוף דרכם - האם השוק הלוהט של ה-NFT מסיים את דרכו או שזהו רק שינוי כיוון בדרך ארוכה?
ניר הירשמן |  1
NFT (צילום freepik)
בסוף השבוע שעבר התראיין אחד, סטפן קריסל. קריסל, מחזיק בעמדה מעניינת מאוד בענקית הטכנולוגיה מטא (לשעבר פייסבוק). קריסל מוביל את הפינטק - הטכנולוגיה הפיננסית בארגון. ואחד הדברים המעניינים שלקריסל היה לומר הוא שלמרות הנפילות, למטא אין שום תכנית לזנוח את חזון ה-NFT שלה, ולשלב את האסימונים הללו באינסטגרם.
ואכן, היו לא מעט נפילות בשוק ה- NFT. על פי אתר Cryptoslam, החל מאוגוסט 2021 חצה שוק ה-NFT את היקפי הסחר של 2.5 מיליארד דולר, ולא ירד מהם עד מרץ האחרון. כן, קראתם טוב. היקף הסחר ב-NFT היה למעלה מ-2.5 מיליארד דולר לחודש, מידי חודש, מאוגוסט 2021, ועד מרץ 2022. עשרה חודשים של שכרון חושים הסתיימו בסטירת מציאות מהדהדת- כך שהיקף הסחר ירד בחודש יוני לכ-850 מיליון דולר בלבד, ועל פי הקצב הנוכחי סביר להניח שהיקף הסחר ביולי יהיה נמוך אף יותר.
אבל הנקודה המעניינת יותר היא כמות ההעברות ברשת. השוויים אמנם צונחים, אבל כמות הסחר לא נפגעה באופן משמעותי. כך למשל, בחודש יוני, בו הצטמצם השווי כמעט פי ארבע, ירדה כמות הטראנזאקציות ברשת רק בכ-12%, מ-6.2 מיליון באפריל ומאי, לכ-5.5 מיליון ביוני האיום כאשר קצב הטרנזאקציות ממשיך להתמתן, אבל לא קורס באופן מהיר ומשמעותי, כמו שווי השוק.
 
התקופות הללו, של ירידה בשווי, נקראות בשוק המטבעות הדיגיטליים "חורף". כמו החורף במשחקי הכס, כך גם החורף בקריפטו נחשב תקופה מאיימת יחסית, בה חברות פחות יציבות נעלמות, וקולן של יוזמות חדשות מפנה את מקומות לתביעות משפטיות על כשלונן של יוזמות אחרות.
ועדיין, הפעילים הוותיקים בתחום מחבבים יותר את תקופות החורף. מבחינת פעילי שוק המטבעות הדיגיטליים- מפתחי הטכנולוגיה, המשקיעים והיזמים, תקופות החורף מהוות תקופה שקטה, שמאפשרת ליזום ולבנות טכנולוגיות חזקות ומשמעותיות יותר. כך למשל, במהלך תקופת חורף הקריפטו האחרונה התוודענו לראשונה למושג DeFi, אפליקציות הפיננסים המבוזרים שאמורות להניח את המסד לחדשנות משבשת של המערכות הבנקאיות בעולם, וגם ה- NFT שהנצו בסוף הקיץ הקודם עם פרויקטים קטנים כמו Crypto Kitties וה- Punks, עשו את ההתקדמות המשמעותית שלהם במהלך החורף האחרון, רק כדי להגיח במלוא הכוח עם ההתאוששות בשווקים.
 
וזו גם הגישה של קריסל ומטא. אחרי הכל, מדובר בשחקני טווח ארוך. NFT עדיין לא הוכיח את עצמם כטכנולוגיה שתחליף את עולם הסחר באומנות, או תשנה מן היסוד את היכולת להעביר ערך בעולמות של גיימינג. אבל הם כן הראו פוטנציאל. הפוטנציאל שהבליח לרגע הוא ליצור מודל חדש לקניין רוחני, מודל שעם כניסת האינטרנט לשימוש נרחב הלך ונשחק עד דק. לרגע אחד ראינו מה קורה שהכוח חוזר ליוצרים, ולאומנים. 
וההבנה הזו לא תלך לאיבוד. בחודשים הקרובים יהיו כל היזמים והמתכנתים- היוצרים של העולם הדיגיטלי הזה, מרוכזים בהפקת לקחים ובנייה של הטכנולוגיה העתידית אנחנו לא יודעים כיצד ה-NFT יגיחו מהצד השני, אבל מה שברור הוא שכאשר האביב ישוב, כולם- גם ענקיות הטכנולוגיה, יהיו בשלים יותר ומבינים יותר, נכונים לשלב הבא של הטכנולוגיה, שיוכל להזניק אותנו קדימה, אל אופקים שטרם הצלחנו לדמיין. 
הכותב הוא מנכ"ל פורום חברות הקריפטו, בלוקצ'יין וה-Web3
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אהבה זה וירטואלי. (ל"ת)
    גולן 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור