קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: מתי כדאי להשקיע במטבעות דיגיטליים?

עם זינוק של ב-111% במספר המיליונרים בביטקוין תוך פחות משנה, נראה כי הבחירה בהשקעה במטבעות קריפטוגרפיים נראית כמו "ללכת על בטוח". עם זאת, רבים תוהים אם זו הדרך להניב רווחים דווקא בטווח הקצר. בין המהפכה הפיננסית הקורמת עור וגידים לנגד עינינו, לסיכונים וההונאות המצויים בשפע מתחת לאף - אלו התשובות שקיבלנו
מערכת ice |  1
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, אלי בז'רנו (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock, Bit2C)
לאורך שנת 2024, מספר המיליונרים בביטקוין זינק ב-111% ל-85,400; שווי השוק הכולל של הנכסים הקריפטוגרפיים הגיע ל-2.3 טריליון דולר – גידול של 89%. מתוך ששת המיליארדרים הקריפטוגרפיים החדשים שנוספו בשנה האחרונה, חמישה הגיעו לכך באמצעות ביטקוין.
הנתונים מצביעים על מה שרבים כבר יכולים לראות בשטח, התחום הקריפטוגרפי, ובפרט מטבע הביטקוין, חווים צמיחה אדירה בשנים האחרונות. יש הטוענים כי השקעות בתחום הן משתלמות בצורה יוצאת דופן ומניבות רווחים גבוהים, לא כחלק מתופעה חולפת אלא ממגמה רחבה יותר.
 

אז מהם היתרונות והחסרונות בהשקעה בקריפטו, האם ההשקעה בקריפטו עשויה להיות עדיפה לטווח קצר והתעשרות מהירה, או אולי דווקא מתאימה לטווח ארוך? שאלנו את בכירי התעשייה בישראל, והנה התשובות שקיבלנו.
בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת "מדברים קריפטו"
אכן, כמות המיליונרים והמיליארדרים שצמחו בתעשיית הבלוקצ'יין ושוק המטבעות הדיגיטליים גדלה בצורה משמעותית, ולהערכתי גם רק תמשיך לגדול - לאור המהפכה הפיננסית המתחוללת כאן.
לשאלתך, צריך לבצע הפרדה בין השקעה לבין מסחר. השקעה מתבצעת לטווחים ארוכים, על מנת לאפשר לצמיחה לקרות, להגיע לאימוץ נרחב של משתמשים, ולנטרל את הרעשים. ביטקוין, פרט אולי למניית נבידיה, היה ההשקעה הטובה ביותר ב-15 השנים האחרונות, עם ממוצע שנתי של למעלה מ-130% תשואה - וזאת למרות שנים ספציפיות, כגון 2014, 2018 ו-2022 שבהן נפל עשרות אחוזים.
לעומת זאת, מסחר עוסק בטווח זמן קצרים יותר - ומסיבה זאת גם מושך את אלו שמעוניינים בהתעשרות מהירה (ולרוב הם אלו שנכווים הכי קשה). מסחר כולל בתוכו סדרה של פעולות קניה ומכירה של נכסים, מניות או מטבעות דיגיטליים במקרה שלנו, במטרה "לנצח" את התשואה של המשקיע. מסחר אכן יכול להתבצע בצורה רווחית, אך המקרים בהם זה קורה הם לרוב מסחר מסוג Swing - כלומר עסקאות למספר שבועות או חודשים - ולא מסחר יומי שמאלץ את הסוחר לעזוב את עבודתו, לשלם עמלות על פעולות מרובות, ולהתמודד עם חבות מס משמעותית.

בן סמוחה (צילום: איתמר אריאלי)
היתרונות בהשקעה בקריפטו הן: ההזדמנות לקחת חלק בהעברת העושר הבין-דורית הגדולה ביותר בהיסטוריה, בזמנים של אי-וודאות ושינויים עצומים בחברה, ממשל, כלכלה וגיאופוליטיקה. הזדמנות שמביאה עמה רוח אידיאולוגית חדשה שדורשת יותר שקיפות בניהול הכספים והפיננסיים, ויותר חדשנות בתעשיית הכסף שמזמן הפסיקה להתחדש. למשקיעים יותר סולידיים, השקעה בקריפטו מהווה גיוון מצוין לתיק ההשקעות, כאשר ביטקוין באופן ספציפי מהווה גידור לאינפלציה מוניטרית ("הדפסות כספים", בפשטות).
החסרונות לעומת זאת הן: הסיכונים שמגיעים עם חוסר ידע, כגון ליפול בהונאות או לבצע טעויות כגון שליחת מטבעות דיגיטליים לכתובת לא נכונה. לאור זאת, חשוב מאד ללמוד לפני שפועלים. חסרון נוסף הוא התנודתיות, שאיננה מתאימה לכל משקיע ולכן גובה ההשקעה צריך להיות בהתאם לכמה אפשר לסבול.
ככל שמדובר במסחר, היתרונות בעיניי הן היכולות ליצור הכנסה נוספת בצורה מדודה ומחושבת, תוך פיתוח יכולות אנליטיות ומשמעת, ולעשות זאת (לאחר תהליך הלמידה) עם כמות מצומצמת של שעות שבועיות. במקרה כזה, גיוון ההכנסה הוא מהותי, והתנודתיות של שוק הקריפטו נחשבת מבורכת לסוחרים טובים.
החסרונות לעומת זאת, היא הכניעה לרגש, למכירת חלומות והבטחות להתעשרות מהירה, והקריצה לעבר מסחר יומי שרוב המוחלט של האנשים מצטערים עליה בדיעבד - במיוחד כשמגיע רגע דיווחי המס.

חיים ונציה (צילום: יעל צור)
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit
ההשקעה בקריפטו היא למעשה כניסה לעולם מלא בהזדמנויות, אך גם בסיכונים רבים. בשנת 2024 ראינו זינוק משמעותי במספר המיליונרים שהפכו לכאלה בזכות ביטקוין, מה שמדגיש את הפוטנציאל העצום להשגת רווחים מהירים. יחד עם זאת, השאלה האם ההשקעה בקריפטו היא לטווח קצר או ארוך אינה פשוטה, ומחייבת הסתכלות רחבה יותר.
מצד אחד, התנודתיות הקיצונית של שוק הקריפטו מאפשרת לרווחים גדולים להתממש בפרקי זמן קצרים מאוד. אך מצד שני, אותה תנודתיות בדיוק יכולה למחוק ערך כמעט בן-לילה. לכן, השקעה מושכלת בשוק זה מחייבת הבנה מעמיקה של השוק, סבלנות, ואסטרטגיה המתמקדת בטווח הארוך.
אסטרטגיית מיצוע עלויות לאורך זמן (Dollar Cost Averaging) היא גישה שיכולה להתאים להרבה אנשים להפחתת סיכונים בשוק תנודתי כמו הקריפטו. היא מאפשרת למשקיעים לפזר את הסיכון ולהקטין את השפעת התנודות על התיק שלהם. בנוסף, חשוב לזכור שההשקעה בקריפטו אינה מתאימה לכל אחד ואינה תחליף להשקעות בטוחות יותר. לכן, כדאי להקצות חלק קטן מההון העצמי להשקעה בקריפטו, כזה שאין לנו צורך בו בטווח הקצר ולהימנע משימוש במינוף, שבדרך מוציא משקיעים מהשוק מאוכזבים.
משקיעים שחושבים על השקעה לטווח ארוך צריכים לשים לב לא לנסות לתזמן את השוק יותר מדי. לעיתים, דווקא אלו שמנסים לתפוס את הגל הבא עלולים לפספס הזדמנויות גדולות, במיוחד אם הם מחליפים נכסים מובילים כמו ביטקוין ואיתריום במטבעות קטנים יותר בעלי סיכון גבוה.
לבסוף, חשוב לזכור שביטקוין הוא תופעה ייחודית שהשפיעה על העולם בצורה חסרת תקדים. חיפוש אחרי 'הביטקוין הבא' עשוי להוביל לאכזבות, ולכן השקעה מאוזנת שמכילה את המטבעות המובילים לצד השקעה קטנה במטבעות מבטיחים יותר יכולה להיות אסטרטגיה נכונה עבור מי שמחפש להישאר בשוק לאורך זמן.

אלי בז'רנו (צילום: Bit2C)
 
אלי בז'רנו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C וחבר פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין והווב 3
 
האפשרות של כל אדם באשר הוא להחזיק במטבעות דיגיטליים בעצמו היא המהפכה הפיננסית הגדולה ביותר בדורנו. מי שבחר לאמץ את הקריפטו לתיק ההשקעות שלו הבין את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה המשמשת לשמירה והעברה של ערך, את היתרונות בגישה המיידית 24/7 מכל מקום לכסף, את הגידור כנגד אינפלציה, את היתרונות בנזילות הגבוהה יחסית, ובנוסף את היתרון בביזור הרשתות בחלק מהמטבעות (בניגוד למטבעות המנוהלים ע״י מדינות). 
מאידך, כטכנולוגיה צעירה, רשתות המטבע הדיגיטליות סובלות עדיין מאי-בהירות רגולטורית, סיכון גבוה יחסית בהגדרה, פערי אבטחה וחוסר בבטוחות וגם התנודתיות הגבוהה בשערי המטבעות. ניתן לחלק את המשקיעים בקריפטו לשלוש קבוצות עיקריות: סוחרי יום הפועלים בטווח הקצר, סוחרים לטווח הבינוני והמחזיקים במטבע לפרק זמן ארוך. 
מסחר בקריפטו לטווח קצר דורש מהסוחר מעורבות גבוהה ומבוסס על השינויים המהירים בשערי המטבע, כל זאת במטרה לגרוף רווחים משמעותיים בפרקי זמן קצרים. בפועל לא רבים מצליחים לגרוף רווח משמעותי בפעילות מסוג זה לאורך זמן. כדי לגדר את סיכוני התנודתיות יש הבוחרים לבצע מסחר לטווח בינוני המאפשר לנצל מגמות בשוק הקריפטו ללא צורך במעורבות יומיומית, אך דורש סבלנות, וחשוף להיפוך מגמה בשוק וסיכונים רגולטוריים. לעומת זאת, מסחר לטווח ארוך בנכס שהיסטורית המחיר שלו נמצא במגמת עלייה עקבית - מצמצם את החשיפה לסיכון עקב תנודתיות או  עקב היפוך המגמה בשוק ואינו דורש מעורבות גבוהה, רק סבלנות רבה.

שאולי רג'ואן (צילום: יעל צור)
שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey
בהשקעות יש הרבה כללים שנכתבו בדם של חכמים אחרים. אי הוודאות בחברות עולה ככול שהחברה נמצאת בשלב מוקדם יותר בחייה, אבל לא בהכרח. ולכן ההצעה הראשונה שלי היא לא להשקיע בתחום שאתם לא מכירים. נקודה שנייה, להשקעות בדרך כלל לוקח זמן לייצר ערך ולגדול, השקעות בהזדמנויות מהירות ב-95% מהמקרים הן הזדמנות למשווק ולא למשקיע.
השקעה בביטקוין היא ההשקעה הסולידית ביותר בתחום המטבעות הקריפטוגרפים, עם זאת – מסחר בביטקוין הוא ממש לא השקעה סולידית. ההמלצה שלי היא למי שמבצע השקעה שיבצע אותה לטווח ארוך בציפייה לפחות 4-5 שנים קדימה, ואם הצליח להגיע למחיר היעד לפני - למכור ולהנות מהרווחים. 
***
אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם לרבות ניירות ערך, יחידות השתתפות בקרנות נאמנות ו/או כל נכס פיננסי אחר​
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הביטקויין וחיקוייו הוא תרמית מוחלטת,מתכון בטוח להפסדים (ל"ת)
    שומר נפש וכספו ירחק 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור