כסף וצרכנות

הטיפים של וורן באפט וצ'ארלי מאנגר מתוך כנס המשקיעים השנתי

ראשי ברקשייר האת'ויי הוותיקים ישבו במשך שעות ופרסו את משנתם בנושאים שונים ב"וודסטוק של המשקיעים". הינה כמה טיפים שנתנו ממרום גילם
איתן לויטס |  1
וורן באפט וצ'ארלי מאנגר (צילום shutterstock, יוטיוב/ CNBC Television)
אסיפת בעלי המניות השנתית של ברקשייר האת'ווי אתמול (שבת) כללה סשן של עשרות שאלות לצמד המשקיעים וורן באפט וצ'ארלי מאנגר, בנושאים כמו אסטרטגיית השקעות, בינה מלאכותית ופוליטיקה.
זה כמובן לא כלל רק דיבורים על כלכלה ועסקים. באפט ומאנגר - בני 92 ו-99 - חלקו בדיחות ופניני חכמה מעשרות השנים שלהם בעולם ההשקעות, לאורך יותר מחמש שעות שישבו שם.
הינה כמה מהרגעים הטובים ביותר של ה"אורקל מאומהה" וסגנו:
השתדל להיות במיעוט החכם
מאנגר אמר שמשקיעים צריכים להיות מוכנים לקבל תשואות קטנות יותר ככל שהתחרות בשוק מתגברת. אבל באפט אמר שאין מה לדאוג מתחרות כל עוד ישנם כל כך הרבה אנשים בעלי ראייה לטווח קצר שלעיתים קרובות עושים דברים מטופשים בפאניקה. 
"מה שנותן לך הזדמנויות זה אנשים אחרים שעושים דברים מטופשים", אמר. "ב-58 השנים שאנחנו מנהלים את ברקשייר, הייתי אומר שהייתה עלייה גדולה במספר האנשים שעושים דברים מטופשים, והם עושים דברים גדולים ומטופשים".
איזהו חכם? הלומד
באפט אמר כי משקיעים לא צריכים להיות מומחים בהיבטים הטכניים של העסקים בהם הם משקיעים, אם הם יכולים להבין יסודות של דברים ולהתחייב להמשיך וללמוד.
"אם אנחנו מעוניינים להחזיק עסק נפלא לנצח, עלינו ללמוד הרבה תוך כדי. אנחנו לומדים כל הזמן איך צרכנים מתנהגים. אני לא אהיה מסוגל ללמוד את ההיבטים הטכניים של העסקים. זה יהיה נחמד אם אדע את זה, אבל זה לא חיוני... יש לנו עסקים באפל... אולם אני לא מבין בטלפון בכלל, אבל אני כן מבין בהתנהגות הצרכנים... אנחנו לומדים כל הזמן, מכל העסקים שלנו... אנחנו לא נעשים חכמים יותר עם הזמן, אנחנו... מתחכמים קצת יותר, אם כי, עוקבים אחריו לאורך זמן".
 הכנס המלא שצולם וסוקר ב-CNBC
"גיוון"
מאנגר אמר שזה "טירוף" ללמד שצריך לגוון כשמשקיעים במניות רגילות. "אחד הדברים המטופשים שנלמדים בחינוך באוניברסיטאות הוא שגיוון הוא חובה בהחלט בהשקעה במניות 'רגילות'... זה רעיון מטורף. זה בכלל לא קל לקבל שפע של הזדמנויות טובות שניתן לזהות בקלות. ואם יש לך רק שלושה, אני מעדיף את הרעיונות הרגילים והכי טובים שלי במקום המגוונים והכי גרועים שלי".
עוד הוא הוא אמר שהמשקיעים צריכים להכיר את עצמם ואת החוזקות שלהם. "אנחנו לא כל כך חכמים, אבל אנחנו די יודעים איפה הקצה של החכמה שלנו... זה חלק חשוב מאוד של אינטליגנציה מעשית... אם אתה מכיר די טוב את קצה היכולת שלך, אתה צריך להתעלם מרוב התפיסות של המומחים לגבי מה שאני מכנה 'השחתה' של תיקים".
כתוב את ההספד שלך ופעל לפיו
באפט הציע עצות כיצד לחיות את החיים ולבזבז, וגם להשקיע בצורה שאינה מזיקה. "אתה צריך לכתוב את ההספד שלך ואז לנסות להבין איך לעמוד בו. אתה נעשה פיכח יותר עם הזמן... ואתה רק צריך לוודא שאתה לא עושה שום טעויות שמוציאות אותך מהמסלול שלך. לעולם לא יהיה לך לילה שבו אתה מודאג לגבי השקעה, בהנחה שיש לך כסף להשקיע בכלל... כדאי להוציא קצת פחות ממה שאתה מרוויח. אתה יכול להוציא קצת יותר ממה שאתה מרוויח... אבל אז יש לך חוב, ורוב הסיכויים שלעולם לא תצא מהחובות. חריגה כמובן זו משכנתה על הבית שלך".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    המדהים הוא ששני גאוני ההשקעות הם בני 92-99-המתח לא הורג
    קשקש 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הם עברו בחייהם המופלגים הכול מלחמות אסונות מפולות וגם רווחים עצומים .המסקנה -התמדה והשקעה בלונג
    סגור