כסף וצרכנות

פיצויים על נזקי הסופה ורעידות אדמה: האם ניתן לקבל?

אם נפגעתם כתוצאה מתאונות בגלל סופת 'ברברה' תוכלו לתבוע גורמים שונים, אך אם לא רכשתם בפוליסה כיסוי נגד רעידת אדמה לא תפוצו | עו"ד יוסי אייכנברונר מנהל מחלקת נזקי גוף במשרד ויצמן- אייכנברונר עושה סדר

מערכת ice | 
פיצויים (צילום shutterstock, פלאש 90/ דוד כהן)
בימים אלה פוקדת את אזורנו בכלל ואת ישראל בפרט, הסופה "ברברה". נזקי הסופה יובילו רבים להתמודד עם הרס רב לציוד, נזקי רכוש ולפגיעות בגוף. כפי שראינו במקרה שהתרחש בימים האחרונים בתל מונד כאשר ילד בן 11 נפצע קשה מעץ שנפל עליו. את מי תובעים? ומה עושים במקרה של נזק פיזי או גופני שנגרם כתוצאה מרעידת אדמה.
"במקרה שבו תוכיחו כי הרשות המקומית התרשלה בתחזוקת העצים, אז ניתן לתבוע את אותו גורם בגין הנזק", מסביר עו"ד יוסי אייכנברונר מנהל מחלקת נזקי גוף במשרד ויצמן- אייכנברונר.  "בתי המשפט פסקו כי על העירייה, לערוך סקר בדיקות עצים בתחום שיפוטה ואם תצליחו להוכיח כי העירייה לא ערכה סקר כזה– אזי ניתן לתבוע את העירייה או רשות מקומית אחרת וגם את חברת הביטוח שמבטחת אותן".

לדבריו, חשוב לציין כי אם לא תוכיחו כי האירוע נגרם עקב רשלנות והנזק אירע בשל סעיף "כוח עליון" – ACTS OF GOD – כלומר, סופה חזקה וחריגה בעוצמתה שלא ניתן היה לצפותה, הרי שבמקרה כזה בתי המשפט נוטים לדחות את התביעות מכיוון שמדובר באירוע שמקורו בכוח עליון הפוטר ממתן פיצוי במסגרת דיני הנזיקין.
מי יפצה הולך רגל, בעל בית או בעל רכב שנפגע מהצפת מים?
כל רשות מקומית, כפופה על פי חוק לפקודת העיריות וחוקי העזר העירוניים ובמסגרת זאת עליה להיות ערוכה למקרי סערה ולתחזק את בורות הניקוז לפני החורף. אם תצליחו להוכיח כי הרשות המקומית, התרשלה בתחזוקת בורות הניקוז, ונמנעה מהיערכות מקדימה אז ניתן יהיה לתבוע את אותו גורם בגין הנזק. באשר לבעל רכב שנפגע מהצפת מים פוליסת ביטוח מקיף, אזי הוא יוכל לפנות לחברת הביטוח שביטחה אותו בדרישה לפיצוי בגין נזקיו. 
ומה יקרה אם הרוחות העזות גרמו לעציץ ליפול מגג פנטהאוז על ראשו של אדם שצעד ברחוב והוא נפגע בגופו.
במקרה כזה הנפגע יכול לתבוע את בעלי הנכס שממנו נפל העציץ בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונה.
מי יפצה דיירים במקרה שבניין קרס עקב רעידת האדמה, דייריו נפצעו או נפטרו, נגרם נזק לבניין ויתברר שהקבלן בנה את הבניין בניגוד לתקן שהיה קיים בשעתו? האם בעל הדירה יכול לתבוע את הקבלן?
במקרה שהקבלן בנה את הבניין בניגוד לתקן, לדיירים קיימת עילה חוזית נגד הקבלן לפי חוק המכר (דירות), התשל"ג -1973. ההגנה המוענקת מכוח החוק נמשכת על פני תקופה של עד 20, לפי סוג אי – ההתאמה וחומרתה. כך למשל, ההגנה כוללת, בין היתר, הגנה מפני אי התאמה שמתגלית בדירה שמקורה בתכנון, בעבודה או בחומרים לקויים או פגומים ומפני אי התאמה יסודית שמשמעה אי התאמה בחלקי הבניין הנושאים ומעבירים עומסים מכל סוג לקרקע הנושאת את הבניין והנוגעת להבטחת יציבותו ולבטיחותו.
מטרתו של חוק המכר להבטיח שהמוכר ימסור דירה העומדת בין השאר בדרישות תקנות התכנון והבניה שנועדו להבטיח סטנדרטים מינימליים בנושאי בטיחות, יציבות, תברואה ואיכות של מבנים לרווחת הדיירים העלולים להיפגע מבנייה רעועה או פגומה. חשוב לציין כי במקביל ניתן יהיה לתבוע את הקבלן בהסתמך על דיני נזיקין ולא רק בהסתמך על חוק המכר.    

עורך דין יוסי אייכנברונר. צילום:  מיכל קושרוב
אם מתרחש אירוע ונגרם לכם נזק לרכוש או לגוף מה עליי לעשות?
"עליך לצלם את הנזקים: ברגע שגיליתם את הנזק, דאגו לתעד אותו ככל שניתן, באמצעות צילום הנזק מכל זווית אפשרית. אם היו עדים למקרה מומלץ לקחת מהם פרטים כדי שבהמשך הם יוכלו לסייע לכם להוכחת הנזקים. אם אתם מבוטחים בפוליסת ביטוח, עליכם להודיע מיידית לחברת הביטוח על האירוע באמצעות שיחה טלפונית, מומלץ להקליט את השיחה. יחד עם זאת, אתם צריכים לנקוט בכל צעד שיכול להקטין את הנזק כי  עקרון "הקטנת הנזק" מהווה עיקרון כללי בדיני הנזיקין ולפיו על הניזוק מוטלת החובה להקטין את נזקיו. כך למשל, נניח שחנות של רהיטים הוצפה כתוצאה מכשל בבורות הניקוז, על הניזוק לנסות ולהציל את הציוד הנותר למקום בטוח כדי שיעמוד בחובת הקטנת הנזק. כמובן שצריך לשמור חשבוניות, קבלות ואסמכתאות בגין התיקונים שביצעתם לתיקון הנזק".
אם הנזק התרחש בשל מזג האוויר, בעת שהנפגע היה בדרך לעבודה או ממנה, הוא יוכל  לתבוע את המעביד או את הביטוח הלאומי?
אם התאונה  קרתה "תוך כדי ועקב העבודה כמו למשל בדרך לעבודה וממנה" ניתן להגיש תביעה לדמי פגיעה למוסד לביטוח לאומי. במקרה והתאונה תוכר כתאונת עבודה,  תהיו זכאים לפיצוי  תחת ההגדרה "דמי פגיעה" למשך 91 ימים. בהמשך תוכלו להגיש תביעה לדרגת נכות מעבודה ולהתייצב בפני ועדות רפואיות במסגרתן רופא יבדוק האם נגרמה לכם נכות זמנית או נכות לצמיתות ובהתאם לנתונים האישיים שלכם (גיל, שכר וכו') ,תהיו זכאים למענק חד פעמי ו/או לגמלה חודשית קבועה, תלוי באחוזי הנכות שייקבעו על ידי הוועדה הרפואית.
בימים האחרונים היינו עדים לרעידות אדמה קשות בטורקיה ובסוריה ולרעידות קלות בארץ. יש מי שיפצע מי שנפגע מכך?
עו"ד יוסי אייכנברונר: "בראש ובראשונה, עליכם לבדוק שפוליסת הביטוח שברשותכם כוללת כיסוי מפני רעידת אדמה. פוליסת ביטוח דירה ותכולתה היא "פוליסה תקנית". כלומר, החוק מגדיר את סוג הכיסוי הביטוחי ותנאי הפוליסה המינימליים והחריגים חייבים להיות זהים בפוליסות של כל חברות הביטוח. חברת ביטוח רשאית להרחיב ולהוסיף כיסויים נוספים אולם היא איננה יכולה לחרוג מהיקף הכיסוי הביטוחי המוגדר בחוק.
באשר לרעידת אדמה החוק מגדיר את המונח כך: "רעידת אדמה, כולל צונאמי כתוצאה מרעידת אדמה, אלא אם המבוטח ביקש באופן מפורש לוותר על כיסוי זה".
כפי שניתן לראות, כשמדובר בכיסוי מפני רעידת אדמה, המחוקק העניק למבוטח את החופש לבחור האם לרכוש את הכיסוי הספציפי במסגרת ביטוח הדירה ותכולתה או לא. אמנם  הכיסוי מפני רעידת אדמה מגדיל את הפרמיה עבור ביטוח הדירה, אולם במציאות הנוכחית, שבה השאלה לא אם תתרחש רעידת אדמה אלא מתי היא תתרחש, מומלץ לכל מבוטח.ת  לבדוק את הפוליסה שברשותו ולוודא שהיא כוללת כיסוי גם מפני רעידת אדמה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה