כסף וצרכנות

מפעל הפיס תחת מתקפה בכנסת: האם מתמקד במהמרים בפריפריה?

יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, מתגונן בתקיפות נגד הביקורת על מפעל הפיס: "בקורונה כשלא היה תקציב, אף אחד לא דיבר על הרשויות המקומיות חוץ ממפעל הפיס", על ההימורים הבלתי חוקיים: "צומחים באופן מפלצתי ובאין מפריע"
מערכת ice |  1
מפעל הפיס (צילום Istock, יחצ)
יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, הגיע היום (שני) לוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ מיכאל ביטון, בעקבות התחקיר של חיים לוינסון באתר הארץ שהראה כי מפעל הפיס משגשג בעיקר בפריפריה וכי הוא לא קרוב לצמצום משמעותי של תחנותיו כפי שהתחייב.
לדברי יצחקי, אכן אם מפעל הפיס ייסגר הוא יהיה הראשון שיגיד תודה, אך לדבריו: "מפעל הפיס הוא לא הבעיה אלא הפתרון, מי שלא מגיע אלינו - הולך לשוק ההימורים הלא חוקי. לשם אתם רוצים לדחוף אותם? מפעל הפיס משמש כווסת להימורים הבלתי חוקיים בישראל, שצומחים באופן מפלצתי ובאין מפריע".
על הטענות שהעלה ח"כ אלי כהן על המיקוד של מפעל הפיס בפריפריה, הכחיש יצחקי את התחקיר: "נתון שמישהו בדה מליבו או הסתמך על מה שקרא בעיתון. אנחנו נשענים על מחקרים אקדמיים שסותרים את ההנחות הללו".
על הגידול ברווחים של משחק הצ'אנס שהפך למכניס הגדול ביותר של מפעל הפיס, לרוב על חשבון השכבות החלשות, אמר יצחקי כי "הגרלת הצ'אנס היא לא חדשה וקיימת מאז שנת 1994. המדינה מאשרת לנו בהיתר לקיים 56 הגרלות בשבוע, כאשר אנחנו עושים שימוש רק ב 49 מתוכם".
יו"ר מפעל הפיס הוסיף נעשו שינויים משמעותיים במהלך השנים ברכיב ההימורים במפעל הפיס. שר האוצר דאז, כחלון, הוציא את מכונות המזל, ואף יצחקי עצמו כיו"ר הפיס ביטל את הקזינו: "לא רוצה לראות חדרים עם פרגוד ולא חדרים אפופי עשן. הכול גלוי ובאור".
 
לדבריו, "מפעל הפיס פועל למניעת התמכרויות ומשקיע בכך משאבים רבים. אנחנו מסייעים לארגונים השונים והקמנו 3 מרכזים להתמכרויות. כל מי שפונה אלינו אנחנו ממנים עבורו את הגמילה. אנחנו לא קיימים באינטרנט כי כך הרגולטור החליט. החברות שנטפלות אלינו ובונות קבוצות רכישה שגוזרות קופון ושותות כספים שהיו צריכים להגיע לקהילה -  שם הכל מותר: עוקץ קשישים, מכירה בהקפה ואם לא תשלם גם ישברו לך את העצמות".
עוד הוסיף: "הכי קל להיטפל למפעל הפיס, בווינר של הטוטו יש למעלה מ-600 הגרלות ביום ולא 7. לא שאלתם על זה".
יצחקי הרחיב על החשיבות של הפיס ברשויות המקומיות: "מפעל הפיס הוא מפעלן של הרשויות המקומיות ובבעלותן. בקורונה, כשלא היה תקציב, אף אחד לא דיבר עם הרשויות המקומיות חוץ ממפעל הפיס. אותי לא מעניין להגדיל את הרווחים של מפעל. אני פועל בנושא הזה יחד עם ראשי הרשויות המקומיות ולמענם. מפעל הפיס הוא מפעל של הרשויות המקומיות. ההכנסות של מפעל הפיס מתחלקות באופן כזה ש כ- 65% מוחזרים כזכיות, 9% הוצאות מכירה, 5% אדמיניסטרציה ו-20% חוזרים לקהילה. אני מדבר על סכומים של 1.6-1.9 מיליארד שקל. השאר מתחלק בין המדינה, שהיא הרגולטור, לכיתות לימוד וגני ילדים, לבין הרשויות המקומיות".
 
על ההימורים הבלתי חוקיים, אומר יו"ר מפעל הפיס: "יש בידי מחקר על שוק ההימורים בישראל. בהימורים הבלתי חוקיים, שמהווים 60%, יש פי 7 סכנה להתמכרות, שלא נדבר על כך שלנו אסור למכור בהקפה. כמובן לא לקטינים. יש לנו מערכות בקרה, פיקוח ובלימה. מפעל הפיס פועל למניעת התמכרויות במסגרת "משחקים באחריות". אנחנו מסייעים והקמנו 3 מרכזים להתמכרויות וכל מי שפונה אלינו אנחנו ממנים עבורו את הגמילה. אנחנו גם חברים בארגון הבינלאומיים ה-Wla   וה- La.  19 מיליארד שקל הולכים להימורים בלתי חוקיים שהשלכותיו הרות אסון, מה חשבתם – שאלה העשירים שמהמרים? הם לא צריכים להמר. הצ'אנס הוא הווסת של המהמרים. אין לי כל עניין להגדיל את הכנסות מפעל הפיס, אני מווסת גם את הפרסום, אבל יש לדייק בנתונים ולבדוק את שוק ההימורים הבלתי חוקיים, שם הרבה יותר מתמכרים (15% לעומת 2%)". 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מפעל הפייס
    קול 12/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים בפריפרייה שלא גומרים את החודש מהמרים במפעל הפייס המנכ"ל מקבל על חשבונם משכורת ענקית. הם רגילים שדופקים אותם 12 ביבי דפק אותם והם המשיכו להצביע לו...אז למה לא לקנות מפעל פייס...
    סגור