כסף וצרכנות
מחירי השוקולד זינקו בעד 31%: אז למה הצריכה שוברת שיאים?
המשבר בשוק הקקאו מוביל לעליית מחירים חדה בשוק השוקולד, עם עלייה של עד 31% במחירי החטיפים והשוקולדים. הצריכה המקומית גבוהה ביחס לעבר, אך עדיין נמוכה בהשוואה לאירופה, והמתחרים החדשים מגדילים את התחרות בשוק
שוק השוקולד העולמי והמקומי עומד בפני אתגרים חסרי תקדים בעקבות משבר הקקאו. בשנה האחרונה חוו מחירי הקקאו עליות חדות, והשפעתם ניכרת הן על יצרני השוקולד והן על כיסם של הצרכנים.
על פי נתוני המכון לחקר הקמעונאות, בשנת 2024 מחירי הקקאו הגיעו לשיאים חדשים. לדוגמה, במרץ 2024 מחיר טונה קקאו הגיע ל-10,080 דולר, פי שלושה ממחירו בשנה שעברה. מתחילת השנה מדובר בעלייה של כ-129%, נתון המשקף את המשבר החריף ביותר בתעשיית הקקאו ב-60 השנים האחרונות.
מערב אפריקה, המהווה כ-70% מהייצור העולמי של קקאו מתמודדת עם תנאי מזג אוויר קשים, כולל אל ניניו ויובש ממושך, שפגעו משמעותית בתפוקת הקקאו. בנוסף, מחלות שפגעו בגידולים החריפו את המצב. ארגון הקקאו העולמי צופה מחסור של כ-400 אלף טון קקאו בשנת 2025, מה שמעורר חשש כי המחירים הגבוהים יישארו בעינם גם בשנים הקרובות.
מחירי השוקולד לצרכן התחילו לעלות עוד לפני שחברות השוקולד עדכנו את מחירי המוצרים. נתוני המכון לחקר הקמעונאות מראים כי מחירי השוקולד זינקו בעשרות אחוזים במהלך השנה. חברות רבות נקטו בשינויים כמו הקטנת גודל המוצרים ושינויים בהרכב המוצרים כדי להתמודד עם העלויות הגוברות.
דוגמאות למחירי שוקולד שזינקו ב-2024: חטיף שוקולד מרס/טוויקס/באונטי (50 גרם) – עלייה של 31.03%, שוקולד מריר לינדט (150 גרם) – עלייה של 30%, שוקולד חלב פרה עלית (100 גרם) – עלייה של 25%
השוק המקומי מגלגל מעל 300 מיליון שקלים בשנה. הצרכן הישראלי צורך בממוצע כ-3.5 ק"ג שוקולד לנפש בשנה, עלייה משמעותית לעומת 1.4 ק"ג לנפש לפני עשור. יחד עם זאת, הצריכה עדיין נמוכה באופן משמעותי לעומת מדינות אירופה, שבהן הממוצע עומד על כ-10 ק"ג לנפש בשנה.
המותגים המובילים בשוק הישראלי כוללים את שטראוס עלית, דיפלומט (מילקה, טובלרון, קדבורי), יוניליוור (קליק), סידס (לינדט), פררו (קינדר) ומותגים פרטיים של רשתות המזון כמו שופרסל, רמי לוי וקרפור. בולטת במיוחד הצמיחה של המותג "רושן" האוקראיני, שניצל את משבר הסלמונלה של שטראוס להגדלת נתח השוק בזכות מחירים זולים והתאמה לטעם המקומי.
חזי גור מזרחי מציין: "הצרכן הישראלי נאמן למותגים המקומיים, אך התענוג הזה עולה ביוקר. אנו צפויים לראות עלייה משמעותית של עשרות אחוזים במחירי השוקולד בהשוואה לשנה שעברה. בעוד ששטראוס מתכוננת להעלות מחירים, יוניליוור כבר עדכנה על כך. התופעה הזו משקפת שינוי בתרבות הצריכה המקומית – כאשר אחת החברות מעדכנת את מחירי המוצרים, השאר מצטרפות אליה."
עוד ב-
הצרכן הישראלי משלם כיום עשרות אחוזים יותר עבור שוקולד, והעליות לא צפויות להיעצר בקרוב. תופעה זו מעלה שאלות לגבי נאמנות למותגים המקומיים לעומת מעבר למותגים זולים יותר, והאם המותגים הגדולים ינצלו את העליות במחירים כדי לחזק את מעמדם בשוק.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה