כסף וצרכנות
הסופרמרקטים בישראל עלו על השיטה? כך מוכרים לכם ביוקר
?המלחמה הסמויה על המדף: האם רשתות השיווק את הצרכנים באמצעות משחקים שונים בגודל האריזות לעומת המחירים? לדוגמא, שקית במבה במשקל 80 גרם ברשת רמי לוי עולה 2.48 שקלים, בעוד שברשת AM:PM אותה שקית במראה, אך במשקל 60 גרם בלבד, עולה 5 שקלים - פער מחירים של 134% במחיר ל-100 גרם
בעידן של יוקר מחיה מתמשך ותחרות עזה בין רשתות השיווק, נחשפת תופעה מטרידה של הטעיית צרכנים באמצעות משחקי אריזות ומשקלים. בעוד הרשתות הגדולות כמו רמי לוי, שופרסל ויוחננוף נהנות מכוח קנייה משמעותי, הרשתות הקטנות מוצאות דרכים יצירתיות להתחרות - אך לא תמיד לטובת הצרכן.
על פי הפרסום במאקו, במקום להתמודד בשקיפות עם פערי המחירים, נוצרה שיטה של "קנייה עיוורת" המבוססת על הקטנת משקל האריזות תוך שמירה על מחיר דומה. הדוגמאות מהשטח מדאיגות במיוחד: שקית במבה במשקל 80 גרם ברשת רמי לוי עולה 2.48 שקלים, בעוד שברשת AM:PM אותה שקית במראה, אך במשקל 60 גרם בלבד, עולה 5 שקלים - פער מחירים של 134% במחיר ל-100 גרם.
תופעה דומה נמצאה גם במוצרים כמו ביסלי, שם הפער מגיע ל-36%, ובבייגלה, שם המחיר ל-100 גרם גבוה ב-100% ברשתות הקטנות. אפילו מוצרי יסוד כמו סוכר וקפה, ומוצרי טיפוח כמו שמפו "הד אנד שולדרס", נופלים קורבן לשיטה זו.
על פי הניתוח במאקו, התופעה אינה מוגבלת רק לרשתות הקטנות - גם הרשתות הגדולות משתמשות בטקטיקה של הקטנת אריזות כדי להעלות מחירים בשקט. לדוגמה, כמות המגבונים הלחים באריזה ירדה מ-72 ל-56 יחידות ללא שינוי במחיר, ואריזות דגני הבוקר הצטמצמו ממשקל של 750 גרם לכמחצית מכך. שינויים אלה מתרחשים בשקט, כשהצרכנים ממשיכים לקנות מבלי לשים לב לשינוי בכמות המוצר.
עוד ב-
לאור הממצאים, המומחים ממליצים לצרכנים להיות ערניים יותר בעת הקנייה: לבדוק תמיד את המשקל ולהשוות מחירים לפי 100 גרם או מ"ל, להעדיף רשתות גדולות כשאפשר, ולהשתמש באפליקציות השוואת מחירים. חשוב במיוחד לשים לב לאריזות "מיוחדות" או "נוחות", שלעתים קרובות מסתירות ייקור משמעותי של המוצר. רק באמצעות צרכנות מודעת וחכמה נוכל להתמודד עם תופעת הייקור הסמוי ולחסוך בהוצאות המשפחתיות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה