כסף וצרכנות

הסוף לתשלומי הקצבאות ולמענקי העבודה? "פגיעה קשה בעובדים"

הפורום למאבק בעוני וארגונים נוספים מפרסמים את תגובתם החריפה לתזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנת 2025 אשר מזהירה מפני הפגיעה הצפויה באוכלוסיות המוחלשות. "מדובר בפגיעה קשה בעובדים שבעוד שהמחירים עולים והשירותים הציבוריים מצטמצמים, שכרם למעשה יורד", כך נכתב במסמך שפורסם

מערכת ice |  1
המוסד לביטוח לאומי (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, shutterstock)
עם פתיחת מושב החורף של הכנסת ולקראת ההצבעה הצפויה ביום חמישי בממשלה לאישור התקציב ל2025, הפורום למאבק בעוני וארגונים נוספים מפרסמים תגובה חריפה לתזכיר חוק התוכנית הכלכלית ל2025, המזהירה מפני הפגיעה הצפויה באוכלוסיות המוחלשות.
במסמך שנערך בנושא, הארגונים מציינים כי טיוטת  התקציב המתגבשת במשרד האוצר מבקשת להטיל את עלויות המלחמה על השכבות החלשות ביותר באוכלוסייה הישראלית. המסמך מצביע על שורת צעדים בעייתיים בתקציב המתוכנן, ביניהם; הקפאת קצבאות הביטוח הלאומי, פגיעה במענק עבודה, אי העלאת שכר המינימום והקפאת מדרגות המס, הזנחת החובה להבטיח ביטחון תזונתי, קיצוצים וצמצומים במגזר הציבורי והעלאת דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות.
בין הארגונים החתומים על המסמך, ניתן להבחין ב"קול רבני לזכויות אדם", "עבודה שווה", "קו לעובד" ו-"האוגדה לזכויות האזרח".  בנושא שכר המינימום, מדגיש הפורום למאבק בעוני כי הקפאתו תפגע בעיקר בעובדים המוחלשים ביותר במשק.
"מדובר בפגיעה קשה בעובדים שבעוד שהמחירים עולים והשירותים הציבוריים מצטמצמים, שכרם למעשה יורד. הקושי של המגזר העסקי להתמודד עם המלחמה ברור, אך לא ייתכן שבמקום לתמוך במעסיקים, תצפה המדינה מהעובדים בשכר מינימום לממן את ההידרדרות במצב הכלכלי", כך נכתב במסמך. 
עוד צוין, כי הקצבאות בישראל הן בסכומים נמוכים מאוד אשר לא מספיקים לקיום בכבוד. "למשל, קצבת הבטחת הכנסה ליחיד עומדת על 1,961 שקל בלבד, ולזוג עם שני ילדים - 3,285 שקל. קצבת נכות כללית למי שדרגת נכותו 75% עומדת על 4,291 שקל, וקצבת זקנה ליחיד עם השלמת הכנסה על 4,132 שקל", כך צוין במסמך.
בנושא הביטחון התזונתי, מציינים הארגונים כי על אף התחייבות המדינה לבג"ץ להעביר את התקציבים לתווי מזון ממשרד הפנים למשרד הרווחה, אין בתקציב התחייבות לתמוך במיזם לביטחון תזונתי. זאת למרות שלמעלה מ-250,000 משפחות מצויות בחוסר ביטחון תזונתי חמור.
המסמך מתייחס גם לטענות משרד האוצר ומפריך אותן: "הטענה כי 'פיזרנו את עלות המלחמה על כל העשירונים' רק ממחישה עד כמה מדובר בפגיעה בכבשת הרש - לכאורה, הכול מוקפא, אך למעשה הפגיעה במי שתלויים בקצבאות לקיומם או מתפרנסים משכר נמוך היא גבוהה לאין שיעור".
במענה לבקשת הפורום למאבק בעוני, בדקו במרכז אדווה מיהן האוכלוסיות שצפויות להיפגע מהקפאת הקצבאות וקבעו שאלו בעיקר אוכלוסיות שנמצאות בעוני וחוסר ביטחון תזונתי.
מסקר ביטחון תזונתי של משנת 2021 של הביטוח הלאומי עולה כי 46% ממשפחות המקבלות קצבת הבטחת הכנסה ו-36% מהמקבלות קצבת נכות של הביטוח הלאומי חיים באי ביטחון תזונתי. מדו"ח העוני האחרון של הביטוח הלאומי לשנת 2022 עולה כי תחולת העוני של משפחות בקרב מקבלי הבטחת הכנסה ומזונות שיעור העניים גבוה במיוחד: כ-54% וכ-40% בהתאמה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ב. לאומי פגע בקצבאות הזקנה של החוסכים ומעביר אותן לאוצר (ל"ת)
    דין 10/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור