כסף וצרכנות

מחירי החשמל והגז יתייקרו בקרוב – זו העלייה הצפויה בתעריפים

חוק "מס פחמן" אושר היום בכנסת, מה שיגרום לעלייה של אחוז בתעריפי החשמל כבר בחודשים הקרובים, ויעלה בהדרגה ל-5% בשנים הקרובות. נשיא התאחדות התעשיינים, שלא ייפגעו, מברך: "המתווה שאושר יאפשר שמירה על הסביבה תוך שיפור משמעותי בערכי האקלים בתעשייה ותוך שמירה על כושר התחרות שלנו למול העולם"
מערכת ice |  2
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ועדת הכספים אישרה הבוקר (רביעי) את צווי ותקנות חוק "מס פחמן", אותו אישרה לפני כחודש. התקנות מסדירות את כניסתו הצפויה לתוקף של החוק בינואר 2025 והעלאת המס על דלקים מזהמים. משמעות ההחלטה היא בעצם עלייה במחירי הדלקים שאינם לתחבורה בהדרגה בשש השנים הקרובות.
בתחילת 2025 יעלו תעריפי החשמל ב-1%, ולפי הערכות יעלו בסך הכל ב-5% עד שנת 2030. בנוסף יעלה מחיר גז הבישול שנחשב למזהם, והתייקרותו תפגע בכולנו למעט המשתמשים בכיריים אינדוקציה. עוד ייפגעו גם בעלי רכבים שעברו הסבה לשימוש בגז.
התקנות החדשות צפויות להניב למדינה הכנסות של כ-2 מיליארד שקל בשנה, ויפגעו בעיקר בצרכנים הפרטיים אך לא התעשיינים, שייהנו מהחזרים. לא פלא אם כן שנשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, בירך על אישור המתווה ואמר: ״המתווה שאושר יאפשר שמירה על הסביבה תוך שיפור משמעותי בערכי האקלים בתעשייה, ותוך שמירה על כושר התחרות שלנו למול העולם. כפי שציינתי לאורך כל הדרך, התעשייה שותפה מלאה למאמץ הסביבתי ורתומה לכך ברמה המקומית והבינ"ל".
יחד עם זאת, תומר הוסיף כי "מרבית שותפות הסחר של ישראל אינן מכילות מיסוי דומה ולכן ישנה חשיבות מוגברת להבטיח את תחרותיות התעשייה והמשק הישראלי אל מול מדינות אלו. המתווה שאושר, בדומה למתווה האירופי, נותן מענה לסוגיה זו, לצד הפחתה משמעותית בפליטות הפחמן. הדרך עוד ארוכה ויש לעקוב כי מנגנוני ההסתגלות שיועמדו לרשות התעשייה יצאו לפועל. כמו כן, על הממשלה להפנים שהטלת המס היא רק צעד אחד, שאסור שיאשר כמהלך בודד שרק ייתן מענה פיסקלי.

עוד הוסיף כי ״מענה אמיתי להתאמה לכלכלה דלת-פחמן חייב להיות רחב יותר ולכלול את חיבור הגז הטבעי לתעשייה, השקעה בתשתיות שיאפשרו חיבור לאנרגיה סולארית ואגירה, וקידום התייעלות אנרגטית באופן רציני. בנוסף, אזכיר שהממשלה נדרשת להיערכות כוללת להפחתת פליטות גזי חממה, שכן התעשייה מהווה רק כ-12% מפליטות גזי החממה, בעוד שמגזרים אחרים בראשם תחבורה יבשתית וימית בעלי פליטות משמעותיות בהרבה״.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אזרחי ישראל הם הכי פרייארים על כדור הארץ (ל"ת)
    מיכא 09/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אמת
    אורן 09/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תשובה ושר האנרגייה צריכים להאנס
    סגור