כסף וצרכנות

מחאת הדבוראים:" ייבוא דבש עתה אינו מוצדק ואינו הכרחי"

נציגי הדבוראים ערכו היום שיחות עם חברי הכנסת וראשי הארגונים החקלאיים והביעו את מחאתם על המחטף שמנסה לבצע משרד האוצר בחסות המלחמה וערב ראש השנה, לייבוא מאות טון דבש נוכרי בלחץ היבואנים ובעלי רשתות השיווק
ענת סימן טוב |  3
דבש (צילום pexels)
נציגי ארגון מגדלי הדבורים ומועצת הדבש, שוחחו אתמול עם חברי הכנסת וראשי ארגונים חקלאיים, במחאה על כוונת משרד האוצר לייבא דבש נוכרי, כאשר קיים מספיק דבש בישראל. ייצור הדבש הישראלי עומד על 4,200 טון. יתרה מזו, עד סוף יולי 24, כבר יובאו 1,270 טון דבש - ללא מכס. הדבוראים טוענים, כי ייבוא דבש עתה אינו מוצדק ואינו הכרחי.
משרד האוצר דוחף לצעד בלתי אחראי זה, ללא התייעצות עם משרד החקלאות והדבוראים, המתכננים מראש את כמות הייבוא והעיתוי לכך, אך רק כאשר קיים מחסור בדבש בישראל.
נכון לעכשיו, הדבוראים אומרים כי, אין מחסור בדבש בישראל והצעד הבלתי אחראי שרוצה האוצר לבצע בימים אלו, לא רק שיציף את השוק בדבש, שחלקו אינו איכותי, אלא גרוע מכך- יבטל את הכדאיות הכלכלית לדבוראים לגדל דבורים לצורך התפקיד המרכזי שלהן, האבקת (הפריית) הגידולים החקלאיים ירקות ופירות. ייבוא דבש פרוע ולא מתוכנן (לעיתים מארצות עוכרות ישראל), יגרום לחוסר רווח לדבוראים, לא יהיה רווח מהדבש, יחוסל ענף הדבוראות וכך גם החקלאות הישראלית כולה.
הדבוראים טוענים כי, את התוצאה הסופית העגומה של כל זה כבר ראינו בענפי מזון כמו השום והעגבניות שחוסלו בישראל, וכעת כאשר מייבאים עגבניות האם מחירן הוזלו? נהפוך הוא. כיום מחיר 1 ק"ג עגבניות 20 ₪. מי שירוויח מייבוא הדבש הנוכרי הם הטייקונים בעלי רשתות השיווק, היוצרים פערי תיווך עצומים בכל ענף המזון, וקובעים את מחירי מוצרי המזון לצרכן.
הפתרון של הדבוראים הוא, במידה ושר האוצר ירצה להקל על הצרכנים לקראת החג, הוא יכול להורות על ביטול המע"מ, ולא להרוס ענף חקלאות שלם.
החקלאי הוא האחרון בשרשרת הרווח, ומקבל בשער המכוורת מזה מעל עשור  18 ש"ח לק"ג דבש. ולכן, המחירים הנגבים ברשתות השיווק מהצרכן גבוהים באופן בלתי מתקבל על הדעת. במקום ששר האוצר יגביל את המחירים, הוא עושה צעד שיוסיף לכיסם של הטייקונים ממון נוסף- מסיבותיו הוא. כך אומרים הדבוראים.
כמות הייבוא הבלתי הגיונית של מאות טון דבש נוכרי שניתן לייבא ב-3 חודשים, הינו מהלך בלתי אחראי, זו כמות עצומה, שתמלא את מחסני המשווקים במלאי שיספיק לשנתיים או אפילו שנים. מהלך כזה יפגע דרמטית בייצור הדבש בישראל ובתמורה למגדלים, ויביא לחיסולו של ענף הדבורים וההאבקה, שהינו השירות היחיד שלא ניתן לייבא. בלעדיו, אין קיום לענפי החקלאות.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    סיפורים סיפורים
    איתן 08/2024/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ובסוף אני משלם 30 שח ל200 גרם
    סגור
  • 2.
    לחסל לחסל כל מי ששותף לגזל הדבש (ל"ת)
    דוד 08/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    חזירים
    מולייר 08/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה לא מוצדק כי הדבש עלה לכם לראש והמחירי החזירים שאתם דורשים מצדיק בהחלט יבוא .
    סגור