כסף וצרכנות

ש"ס מאכזבת את הבוחרים? כך ניצלה את השכבות החלשות

אחת ההבטחות שש"ס חרטה על דגלה בבחירות האחרונות היא לדאוג לשכבות החלשות בחברה, אך המצב בשטח הוכיח אחרת. כעת, נחשף שבשל עיקוב בקביעת הקריטריונים שוויוניים, "כרטיסי המזון של דרעי" לא יחולקו לפני ראש השנה | כל הפרטים

מערכת ice | 
אריה דרעי, אוריאל בוסו, משה ארבל (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, יונתן זינדל)
ש"ס בראשות ח"כ אריה דרעי, מיתגה עצמה במהלך הבחירות כמפלגה שתדאג ששכבות החלשות. כעת, עולה שהיא מתעדפת את מצביעיה בלבד זאת משום ש-"כרטיסי המזון של דרעי", לא יחולקו בחגי תשרי, לאחר שגם לא חולקו לקראת חג הפסח. הסיבה נעוצה בכך שהמדינה לא עמדה בדרישת בג"ץ לקבוע קריטריונים שוויוניים והוגנים לחלוקתו של תקציב זה ולפרסמם לפחות 45 יום לפני מועד החלוקה המתוכנן.  
עתירתה של עמותת חדו"ש לבג"ץ בנושא כרטיסי המזון, הוגשה בחודש ספטמבר 2023, לאחר שוועדת הכספים אישרה להעביר 400 מיליון שקל לחלוקה מיידית באמצעות כרטיסים מגנטים, כחלק מההסכמים הקואליציוניים, תחת סעיף שנשא כותרת "ביטחון תזונתי",  למרות שכל הגורמים המקצועיים, מצביעים על כך שחלוקת כרטיסי מזון פעם או פעמיים בשנה אינה מקדמת ביטחון תזונתי.
עוד טענה חדו"ש כי ההחלטה לחלק את הכרטיסים דרך משרד הפנים והקריטריונים שהנחו את המדינה לחלוקת הכרטיסים מפלים לטובה את הציבור החרדי וכי הקריטריון העיקרי שנקבע לקבלת כרטיסי המזון והוא זכאות של 70% הנחה בארנונה, קריטריון מלאכותי המקנה הנחות  בעיקר משפחות חרדיות- אשר אמנם הכנסתן נמוכה, אך ככלל אינן סובלות מאי-ביטחון תזונתי.
בעקבות העתירה, הוספו קריטריונים והוגדל מספר הזכאים, אולם עדיין ניתנה העדפה ברורה לציבור החרדי. בין היתר נקבע בקריטריונים, כי משפחות עובדות המקבלות הבטחת הכנסה יקבלו כרטיסי מזון עבור לא יותר משני ילדים, בעוד שמשפחות חרדיות יקבלו כרטיסים עבור 8 ילדים.
בג"צ אפשר את קיים החלוקה במהלך חודש ספטמבר בשנה שעברה, לאור התיקונים שנעשו בקריטריונים אך קבע כי לא יאפשר להמשיך את חוסר השוויון וחייב את המדינה להציג בפניו את מודל החלוקה החדש וזאת לפחות 45 ימים לפני המועד בו מתכוונת המדינה להפעילו.
בעקבות הוראת בג"צ, עם תיקון התקציב בדצמבר 23, קוצץ סעיף קואליציוני זה בחמישים אחוז. בינתיים המדינה גם לא עמדה בהתחייבותה לערוך מיצוי זכויות בקרב מי שאינם זכאים אוטומטית לסיוע לשנת 2023 וניתן מענה רק לכשלושת אלפים משפחות מתוך יותר מ-56 אלף פניות.
הוועדה הבינמשרדית, שהייתה אמורה לקבוע קריטריונים ולהחליט אם להמשיך לחלק דרך משרד הפנים או להעביר את התקציב אל משרד הרווחה כפי שמתחייב ממהותו, שהייתה אמורה לקום בספטמבר  2023, התכנסה לראשונה באפריל 2024 ולא קיבלה כל החלטה.
עו"ד ד"ר יפעת סולל, סמנכ"ל עמותת חדו"ש, התייחסה לפרטים ואמרה: "עצוב להיווכח שוב, שש"ס, שניהלה קמפיין בחירות עם דמותו של דרעי הדואג לחלשים למזון, מעוניינת בציבור מצביעיה בלבד ומרגע שנדרשה לחלק את התקציב הקואליציוני לפי קריטריונים מקצועיים ושוויוניים למי שבאמת סובלים מאי-ביטחון תזונתי, איבדה בו כל עניין. זו הוכחה נוספת לציניות שהיא ש"ס ולשקר ששמו דרעי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה