כסף וצרכנות

כרטיסי מזון ב-140 מיליון שקל לא חולקו: מה הסיבה?

אחת הסיבות לעודף היא אי-בהירות לגבי מספר המשפחות שיקבלו כרטיסים, ובעיה נוספת היא מיצוי זכויות. בנוסף, כ-30 אלף בקשות לא נבדקו כלל על ידי הרשויות המקומיות, דבר שמהווה מחדל. עלתה הצעה במשרד הפנים לחלוקת הסכום שנותר לפי קריטריונים משופרים, אך לא ברור מדוע לא הוגשה בקשה לבג"ץ לאישור המהלך
מערכת ice |  8
סל קניות לחג הפסח (צילום shutterstock)
כ-140 מיליון שקל נותרו לחלוקה מכרטיסי המזון שהוקצו על ידי ש"ס לשנת 2023, אך חלוקתם לנזקקים מתעכבת מסיבות לא ברורות כך על פי כלכליסט. בינתיים, מתברר שעשרות אלפי בקשות לכרטיסים שהוגשו למשרד הפנים לא נבדקו על ידי הרשויות המקומיות, דבר שעלול למנוע את קבלת הכרטיסים ממשפחות רבות הסובלות מחוסר ביטחון תזונתי.
לפי נתוני הביטוח הלאומי, 30.9% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מחוסר ביטחון תזונתי, ובאוכלוסייה הערבית השיעור עומד על 42.6%. כחלק מהסכמי הקואליציה לשנים 2023-2024, ש"ס קיבלה מיליארד שקל לחלוקת כרטיסי מזון. 400 מיליון שקל חולקו בחגי תשרי 2023, אך בג"ץ הקפיא את 600 מיליון השקלים שיועדו לשנת 2024 בשל קריטריונים מפלים שהעדיפו משפחות חרדיות.
 
דו"ח של אגף התקציבים חשף כי 30% מהסיוע שחולק בכרטיסי מזון בסוף 2022 הגיע למשפחות חרדיות, פי 3.3 מחלקן בקרב המשפחות בחוסר ביטחון תזונתי חמור. לאחר שיפורים בקריטריונים לבקשת בג"ץ והאוצר, גדל מספר הזכאים מ-350 אלף בחלוקה הקודמת ל-413 אלף, אך הוצאו רק 260 מיליון שקל.
לפי כלכליסט, אחת הסיבות לעודף היא אי-בהירות לגבי מספר המשפחות שיקבלו כרטיסים, ובעיה נוספת היא מיצוי זכויות. בנוסף, כ-30 אלף בקשות לא נבדקו כלל על ידי הרשויות המקומיות, דבר שמהווה מחדל. עלתה הצעה במשרד הפנים לחלוקת הסכום שנותר לפי קריטריונים משופרים, אך לא ברור מדוע לא הוגשה בקשה לבג"ץ לאישור המהלך.
ארגונים חברתיים קוראים להעברת חלוקת הכרטיסים השנה למשרד הרווחה ולהקצאת חלק מהתקציב למיזם לביטחון תזונתי. ממשרד הפנים נמסר כי יש אפשרות לעדכון גובה הכרטיסים בסיום החלוקה, וממשרד המשפטים נמסר שמשרד הפנים מוסמך לחלק את הכספים בהתאם לאמות המידה שאושרו.

ממשרד הפנים נמסר לכלכליסט: "גובה תווי המזון חושב על בסיס אומדן שמרני של גידול משמעותי במספר הזכאים על מנת להבטיח את מימוש הזכאות של כל הזכאים. מועד הגשת הבקשות הוא עד סוף מאי, כך שהיקף הזכאים צפוי לגדול. ככל שתהיה בסיום החלוקה אפשרות לעדכון גובה תווי המזון, הדבר ייבחן בתיאום עם משרד המשפטים ובית המשפט".
ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לידיעה: "משרד הפנים מוסמך לחלק את הכספים של שנת 2023 בהתאם לאמות המידה שאושרו, וככל שהם יבקשו לשנות מהם, הדברים ייבחנו כמקובל בין כלל גורמי הממשלה הרלבנטיים".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    שערוריה
    שמואל חי חיים אבגי 05/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני לא יודע מי השיכור שקובע את הסכום ולפי איזה כריטריון אני נככה ואב חד הורי והסכום הזעום וההזוי שקיבלתי ממש בושה
    סגור
  • 6.
    העדפות
    זושה 05/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא סוד שבדרך כלל המשפחות החרדיות הן הנתמכות,יש שם ערבות הדדית ידועה .
    סגור
  • 5.
    מאז שקיבלתי יצא לי להשתמש פעם אחת
    רוי 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואז כל פעם בסופר היו אומרים לי אין בו כסף מוזר חשבתי שהוא נטען כל חודש
    סגור
  • 4.
    חיפה
    נתן נא 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה העסקן שמחק את הזהות היהודית שלי הוא ששומר על הכסף לחלוקה צריץ להעיף אותו מהכנסת הוא ושאר הכנופיה שלו לעד ים ישראל היה קיים לפני שב וגם אחרי שב אלה זמניים אנטרסיים
    סגור
  • 3.
    יש לנו את הכרטיס .בעלי נכה ולא קבלנו מלפני שנתיים .לא ה
    אסתר 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הטעינו את הכרטיס שלנו מעל 2שנתיים וגם לא עונים לטלפונים ממש חוצפנים
    סגור
  • 2.
    כרטיסי מזון
    נלי 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא מצאה חן בעיניכם תגובתי? אז לא מפרסמים אותה? לא אוהבים לשמוע את האמת
    סגור
  • 1.
    כרטיסי מזון
    נלי 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כל מה שקשור לחרדים קשור לשנאה.יש להם ילדים וחובה לתת להם את כרטיסי המזון.מה כואב לכם? הבזבוזים המופרעים שהיו בממשלת בנט ולפיד הם השחיתות הכי גדולה שהיתה במדינת ישראל בחסות אהרון ברק ואסתר חיות
    סגור
  • יש להם ילדים? שילחו לעבוד ויפרנסו אותם.
    אחד העם 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא צריך לשפוך כל הזמן כספי ציבור לקבוצת פרזיטים שלא עובדים.
    סגור