כסף וצרכנות

מנהלת תחום הקפה בקבוצת יזמקו: "עלייה מפתיעה מתחילת המלחמה" | ריאיון

בשורה רעה לאוהבי הקפה, המחירים ימשיכו לטפס בעשרות אחוזים בחמש השנים הקרובות לפחות. בעוד שמחירי הקפה ממשיכים לעלות ברחבי העולם, ישראל מוצאת את עצמה חשופה במיוחד למשבר המתגבש. ריאיון בלעדי עם יעל וולנר, מנהלת תחום הקפה בקבוצת יזמקו
ענת סימן טוב |  3
יעל וולנר מנהלת תחום יזמקו (צילום רונה טפר)
כמדינה שכבר מתמודדת עם ההשפעות הכלכליות והחברתיות של מלחמה מתמשכת, העלייה הצפויה במחירי הקפה עלולה להיות יותר מסתם מטרד - היא עלולה לערער את השגרה היומית שנעשתה חיונית לשמירה על המורל והתחושה של נורמליות בתקופות הסוערות הללו.
במהלך השנה האחרונה, מחירי הקפה זינקו ביותר מ-70% בשל שורה של גורמים שהפרו את האיזון העדין של ההיצע והביקוש העולמיים. בלב המשבר' נמצאת ההשפעה של שינויי האקלים, אשר פגעו קשות באזורים המגדלים קפה ברחבי העולם. ברזיל, וייטנאם, קולומביה, אינדונזיה ואתיופיה, חמש המדינות האחראיות ל-75% מייצור הקפה העולמי, חוות חוסר יציבות אקלימית חסרת תקדים, שהרסה את היבולים והפחיתה את התפוקה.
למה יש עלייה במחירים?
"יש בעיית אקלים חמורה", מסבירה יעל וולנר, מנהלת תחום הקפה בקבוצת יזמקו, המספקת שירותי קפה לאלפי עסקים ברחבי ישראל. "אירועי מזג האוויר הקיצוניים, החל מבצורות קשות ועד לכפור בלתי צפוי, גרמו לירידה משמעותית בתפוקת הקפה. ובזמן שזן הערביקה היקר יותר נפגע קשות, גם זן רובוסטה הזול יותר, המהווה את עיקר תערובות הקפה העולמיות, חווה את העליות במחירים הדרמטיות ביותר. בנוסף, בעקבות הסכסכוך עם החות'ם, נתיבי השיט החיוניים לייבוא קפה הושפעו בצורה קשה. ספינות רבות נאלצות כעת לבחור במסלולים ארוכים ויקרים יותר כדי להימנע מאזורים מסוכנים, דבר שהעלה משמעותית את עלויות השינוע. זה בעייתי במיוחד עבור ישראל, שבה נתיבי השיט הללו הם קריטיים לייבוא הקפה. הנבואה ניתנה לשוטים, אבל ההערכה היא שהעליות ימשכו לפחות בחמש השנים הקרובות. אנחנו רואים את זה במגמות של בורסת הקפה העולמית."
ישנה עלייה בצריכת הקפה?
"מאז פרוץ המלחמה, ראינו דווקא עלייה מפתיעה בצריכת הקפה. בהתחלה ציפינו לירידה בעקבות אי הוודאות והלחץ של המצב, אבל במקום זאת, הביקוש רק הלך ועלה. נראה שבתקופות קשות כאלה, הקפה מציע שגרה מנחמת - תחושת נורמליות בתוך הכאוס."
פולים או קפסולות?
"בישראל, אחד השינויים המשמעותיים ביותר הוא המעבר מקפסולות קפה לפולים טריים. לא רק שקפסולות מזהמות מאוד, מדובר בטכנולוגיה פחות איכותית וגם יותר יקרה. צריכת פולים זולה יותר מקפסולות בכ- 40%, ועלות של כוס קפה נעה סביב ממוצע  של שקל אחד בלבד. מעבר לזה חשוב לזכור שככל שהמחירים יעלו, פחות נדע מה יש בתוך הקפסולה, כי יתכן שחלק מהיצרנים ינסו לכפר על עליית המחירים על ידי הכנסה של חומרים אחרים. פולים זה מוצר שקשה לעשות לו מניפולציה, אתה רואה בדיוק מה אתה מכניס למכונת הקפה".
האם בעקבות עליית המחירים שתיית הקפה תדעך?
"קפה הוא הכרחי עבורנו. זה חלק מהזהות שלנו, במיוחד בזמנים של משבר. אנחנו נפגשים יותר, עובדים יותר, והקפה משחק תפקיד עצום בשמירה על הקשרים החברתיים שלנו. זה הרבה יותר ממשקה - זו דרך להתמודד עם הלחצים ואי הוודאות של החיים בישראל כיום. החום, הטעמים, השגרה של הכנת ושתיית הקפה - כל זה עוזר לאנשים להרגיש יותר מקורקעים, אפילו במצבים של משבר. כשכל מה שמסביבך מרגיש לא בטוח, כוס הקפה המוכרת יכולה לספק רגע של נחמה"
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יזמקו?
    אייל 08/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם לא עושים מדפסות בכלל?
    סגור
  • נכנסו גם לעסקי הקפה לפני עשור (ל"ת)
    חיים 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    קפה (ל"ת)
    נסקפה הכי זול? 08/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור