כסף וצרכנות

עלויות של 300 מיליון שקל: משרד החקלאות מפרסם תחזית עגומה

מתחילת המלחמה, החקלאות הישראלית, נפגעה בצורה משמעותית ושטחים רבים נהרסו בשל פעילות כוחות צה"ל. משרד החקלאות מפרסם שקרוב ל-80 דונם נפגעו ושיקומם נפרס על פני שנים ובעלות של למעלה מ-300 מיליון שקל

מערכת ice | 
לחימה בצפון (צילום shutterstock, פלאש 90/ אייל מרגולין)
מפרוץ המלחמה, מדינת ישראל חוותה פגיעה בתחומים רבים שהשפיעו רבות על המשק והכלכלה. אחד התחומים שנפגעו ועדיין נפגעים, הוא החקלאות הישראלית. בתחילת המלחמה, המחסור בעובדים זרים והקושי להגיע לחלק מן השטחים פגעו בהכנסות של חקלאים וכעת, התגלה גורם נוסף. 
בשל ריבוי הכוחות בשטח, שטחים חקלאים רבים בדרום ובצפון הארץ החלו לשמש לפעילות של כוחות צה"ל וזו פגעה אנושות במבנה הקרקע ובפוריותה. הדבר עלול להשפיע על איכות וכמות היבול החקלאי.
על מנת להעריך את מידת הפגיעה בשטחים החקלאים וכיצד יהיה ניתן לשקם אותם במהלך החודשים האחרונים, האגף לשימור קרקע במשרד החקלאות, ביצע מיפוי שלהם. נכון לעכשיו, המשרד איתר נזקים בהיקף של מעל 100 אלף דונם, כאשר רוב השטח שנפגע הוא של גידולי שדה בדרום הארץ. 
אנשי המשרד, גיבושו בשיתוף עם החקלאים פרוטוקול מסודר לטיפול בנזקים הללו על מנת לשקמם כמה שיותר מהר ועל פי חישוב, עלות השיקום הראשוני של הקרקע נעה בין 1,000 ל-2,000 שקלים לדונם, בהתאם לחומרת הנזק. לעלות זו מצטרפות עלויות תיקון תשתיות ניקוז, הכשרת קרקע ראשונית, פיצוי עבור פחיתת יבול בשנים עד לשיקום המלא.
ממשרד החקלאות נמסר שעל פי ההשערות, במקרים הקלים ייקח עד 5 שנים לשקם את הקרקעות, אך לצערנו במיפוי אותרו שטחים רבים שזמן השיקום שלהם כפול מזה והוא מוערך בין 10-12 שנה.
ד"ר דוד אסף, סמנכ"ל בכיר לניהול משאבי סביבה במשרד החקלאות, התייחס למצב ומסר ל-Ynet, שלפי הערכות המשרד עלות שיקום הקרקעות בדרום מוערכת בסכום של 300 מיליון שקל.
באשר לסיוע לחקלאי הצפון, ד"ר אסף ציין כי נכון לעכשיו, משרד החקלאות נמצא בעלתה גמורה: "יש לנו חתיכת אניגמה לגבי מה שקורה בצפון, אנחנו גם לא מצליחים להיכנס לשטחים. זה No man's zone עדיין".
ד"ר אסף, סיכם את דבריו ואמר: "במלחמה הזו, וגם במבצעים קודמים בהיקפים קטנים יותר, נחשפנו לפגיעה באיכות הקרקע. בעיקר כתוצאה ממעבר של כלים כבדים שמהדקים את הקרקע. אבל יש גם המון פסולת. להחזיר אחר כך את הקרקע לייעודה לוקח שנים. ואנחנו זקוקים לקרקע כדי לייצר מזון. עלויות השיקום הן עדיין הערכות. ייתכן ויהיו עוד נזקים. חשוב לזכור שמדובר רק בנזקי קרקע ובלי נזקי יבול".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה