כסף וצרכנות

מחיר הפירות והירקות זינקו: הסיבה - 150 אלף טון שהושמדו

דו"ח חדש של ארגון לקט ישראל בשיתוף המשרד להגנת הסביבה חושף פגיעה משמעותית בחקלאות הישראלית בעקבות המלחמה. כ150 אלף טונות תוצרת חקלאית הושמדה ומחירי הפירות והירקות זינקו בעשרות אחוזים
ענת סימן טוב |  1
פירות וירקות (צילום פלאש 90/ הדס פרוש)
לקט ישראל, ארגון הצלת המזון הלאומי יחד עם המשרד להגנת הסביבה, חושפים דו"ח  אובדן המזון שנכתב בשיתוף BDO, העוסק בהשפעות של מלחמת "חרבות ברזל" על בעיית הביטחון התזונתי בישראל ומשמעויות המלחמה על ענף החקלאות.
אבדון המזון נובעת מצמצום הגישה לשטחים חקלאיים ומחסור בידיים עובדות שפגעו בהיצע התוצרת החקלאית וגרמו לעליית מחירי הפירות והירקות. אלו יחד פגעו ביכולת רכישה וצריכת מזון בריא ובביטחון התזונתי של האוכלוסייה בכלל ובנתמכים בפרט.
העלות הכוללת של אובדן המזון למשק הלאומי בששת החודשים הראשונים של המלחמה עומדת על כמיליארד שקל. עלות זו כוללת: אובדן מזון בשווי 670 מיליון שקל, עלות סביבתית כתוצאה מאובדן המזון בגובה של 135 מיליון שקל ותוספת עלות בריאותית של כ-210 מיליון שקל כתוצאה מצריכת מזון פחות בריא ובשל כך פגיעה בבריאות אזרחי המדינה. 
בישראל למעלה מ-2.5 מיליוני דונם של שטחים חקלאיים לגידולי ירקות, פירות וגידולי שדה. למעלה מ-30% משטחי החקלאות בישראל נמצאים באזורי הקו הראשון של המלחמה, כ-22% בעוטף עזה ועוד כ-10% בגבול הצפון. בעקבות המלחמה חלה גם ירידה של כ-40% בכוח האדם שכן עד כה היו בעיקר עובדים זרים ופלסטינים) בענף החקלאות, שזו עוד סיבה נוספת לאיבוד חקלאות המזון לרמה של 22%, לעומת 9% טרום המלחמה. כלומר, מלחמת חרבות ברזל גרמה לתוספת אובדן של 150,000 טונות תוצרת חקלאית  בחצי השנה הראשונה למלחמה, בשווי כ-670 מיליון שקל.
עוד לפי הדו"ח, השפעת המחסור בתוצרת החקלאית גרמה לעלייה של 14% במחירי הירקות ו-8% במחירי הפירות. התוצאה: פגיעה בביטחון תזונתי עקב הירידה בצריכת מזון בריא, בייחוד בשכבות המוחלשות בהן השפעת עליית המחירים גבוהה במיוחד.
מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל" פעילותם של מאות אלפי מתנדבים, סייעה להציל למעלה מ-35 אלפי טונות תוצרת חקלאית בשווי של כ-160 מיליון שקל. פעילות ההצלה של המתנדבים אפשרה להפחית את אובדן המזון בתקופה זו מ-25% ל-22%.
מערך המתנדבים של לקט ישראל כלל למעלה מ – 70 אלף מתנדבים מישראל ומהעולם שסייעו ללא לאות לחקלאים בשדות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ירקות
    אורח 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע להשמיד תוצרת הארץ ואז להזמין מירדן? היכן ההיגיון פה?
    סגור