כסף וצרכנות

האם הסופרים בישראל בסכנת סגירה? מנכ"ל חצי חינם מזהיר מפני התרסקות

המחסור החמור בכוח האדם משפיע גם על רשתות השיווק הגדולות. הקושי היה קיים ערב המלחמה, אך החלטת המדינה שלא לאשר את כניסתם של עובדים פלסטינים החריפה את המצב עוד יותר. הצרכנים כבר נפגעים, הבעלים מדווחים על תורים ארוכים במיוחד 
מערכת ice |  4
סניף חצי חינם (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
המשבר בתחום כוח האדם משפיע גם על ענף הקמעונאות. כעת, קיים חשש מוחשי שהמשבר החמור יגרום לעיכובים במשק עבור הצרכנים בישראל. בדיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדה המיוחדת לעובדים זרים אמר הבעלים ויו"ר רשת המזון חצי חינם מוטי קופרלי שאם המשבר לא ייפתר הרשת לא תוכל לשרת את קהל לקוחותיה בחגיי תשרי. לדבריו, כבר עכשיו העומס מורגש ולקוחות עומדים בתור כחצי שעה לקצבייה.
המחסור בכוח האדם בענף התגבר בעקבות החלטת הממשלה שלא להכניס עובדים פלסטינים אל שטח ישראל אחרי ה-7 באוקטובר. ההחלטה גרמה לא רק למחסור בכוח אדם בענפים שונים, ביניהם ענף הבנייה והנדל"ן, אלא גם התניעה משבר כלכלי חמור בתחומי הרשות הפלסטינית, שם משפחות רבות נותרו ללא מקורות הכנסה. 
יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו מהליכוד פתח את הוועדה וסיפר כי נפגש עם ראש הממשלה ובירך על ההחלטה להקצות כניסה של 6,400 עובדים זרים לתחום. למרות זאת, אמר, יש לנסות לגייס קודם כל ידיים ישראליות לתפקידים הקיימים. ראשי הרשתות התלוננו על המחסור בעובדים. רמי לוי אמר: "עקב חוסר בעובדים, אני נדרש להעסיק עובדים שאינם מקצועיים, פריון העבודה שלהם נמוך, מה שמעלה את יוקר המחיה מאחר ואני נדרש להעסיק עובדים נוספים". מנהל כוח האדם בחברה הוסיף כי עלויות נוספות מתקבלות בשל הדרישה להעסיק מאבטחים עבור עובדים פלסטינים שכן מורשים להיכנס. 
הרשתות התלוננו גם שהמחסור בכוח האדם פוגע לא רק בלקוחות אלא מוביל לתביעות על אי קידוד וציון מחירים - בעיה שנוצרה, לדעת עו"ד נופר טל המייצגת את רשתות המזון יוחננוף, ויקטורי ושוק העיר, בשל המחסור בידיים עובדות. לדבריה: "הרגולציה לא עושה לנו הנחות, וזה משפיע על יוקר המחייה". 
נציג שירות התעסוקה תמך בטענות רשתות המזון. לדבריו, בשנת 2023 התקבלו בקשות ל-6,800 עובדים חדשים לעובדים בענף. 19,000 עובדים נשלחו לעבודות אלו ול-1,400 מתוכם נשללה הזכות לדמי אבטלה. הנציג לא ידע את משך עבודתם של העובדים ששלח שירות התעסוקה, רשתות השיווק טוענות כי עובדים אלו מתפטרים אחרי זמן קצר.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לא הבנתייי
    מיכל 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חא הבנתי מה קשורה הכתבה לחצי חינם.. חצי חינם מעסיק רק ישראלים יהודים כמובן, אתיופים וברזילאים. אז איך עובדים רוסי פלסטינאים ימח שמם קשורים לחצי חינם???!!?? אה ומעסיקים גם עובדים רוסים/ שחכתי
    סגור
  • 2.
    מחסור בכ"א-שכר נמוך
    רפי 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    9 0
    ברור שעובדים לא רוצים לעבוד בתנאי עבדות.תשלמו שכר הוגן שיאפשר להתקיים בכבוד.הבעלים מתעשרים והעובדים בוכים.
    סגור
  • 1.
    עבדים
    א נ נ י 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    11 0
    אתם הקבלנים, בעלי סופרים, שיפוצניקים הבאתם למצב הזה במדינה, בישראל היו פועלי בניין יהודים, עובדים יהודים בקצביות ובסופר, היו עובדים טובים, אולם רציתם להתעשר לשלם משכורות עלובות ולהכניס את הפלשתינאים והעובדים היהודים יצאו, הפכתם את העבודות האלה ללא מכובדות ועכשיו אתם מתפלאים שאין עובדים
    סגור
  • צודק
    אורן 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הייתי חשמלאי מוסמך כמו חמור עבדתי בשביל משכורת פח כמה שקלים מעל המינימום .
    סגור