כסף וצרכנות

שר האנרגיה חושף: "הגז הכניס למדינה 25 מיליארד שקלים"

השר אלי כהן התייחס לפעילות משק הגז והכנסותיו לאוצר המדינה והתייחס גם ללוקת הגז הטבעי לאיזורים פריפריאליים, "חיבור הגז הטבעי מפחית את הוצאות האנרגיה ב-50%, מה שהופך את המפעלים להרבה יותר רווחיים"
שירה יום טוב |  4
השר אלי כהן (צילום shutterstock, פלאש 90/ אורן בן חקון, משה שי, מרים אלסטר)
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, הציג היום בוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל סקירה על משק הגז הטבעי בישראל. "למשק הגז הטבעי תרומה כלכלית משמעותית למדינה", פתח השר את דבריו, "ורק בשנה החולפת זינקו התמלוגים ליותר מ-2 מיליארד שקלים, כשעד כה הכנסות המדינה המצטברות מתמלוגי הגז הטבעי חצו את ה-25 מיליארד שקלים. מעבר לתמלוגים, הגז הטבעי מייצר מגוון של מקורות הכנסה ושומר על מחירי אנרגיה יציבים.
"למרות המלחמה ומשבר האנרגיה בעולם, המחירים בישראל נותרו תמיד יציבים, כשאנחנו גם רואים מגמה של ירידה - וכל אזרח ישראלי מרגיש את זה באופן ישיר. מעבר לכך, הגז הטבעי הוא גם משאב חשוב ברמה הבינלאומית ומסייע לנו לשמור על יציבות אזורית וביטחון אנרגטי".
"המדיניות שלי היא ברורה: למצות את מאגרי הגז הטבעי של ישראל", המשיך השר כהן, "ואנו פועלים לצאת ברבעון הראשון של 2025 בסבב חמישי להענקת רישיונות לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של ישראל. אנחנו רוצים לראות פה עוד חברות, עוד תחרות, עוד רזרבות לשוק המקומי ולאפשר את הייצוא. נפעל להבטיח את הצריכה של מדינת ישראל למספיק שנים קדימה, הוודאות הזאת תגרום לעוד חברות להיכנס לשוק הגז הטבעי. השוק הישראלי מוגבל בהיקף הצריכה שלו, ואנחנו רוצים למצוא עוד אפיקים באמצעותם נוכל לייצא גז טבעי לא רק לשכנות שלנו, אלא גם לאירופה. אנחנו בוחנים לתת מתמריצים להקמת מתקן הנזלה צף, והוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל, שמתכנסת בימים אלה בראשות מנכ"ל המשרד, יוסי דיין, תיקח את זה בחשבון. מדובר בכלי חשוב, כך  שמדינת ישראל תוכל לייצא גז טבעי ישירות לאירופה ולא רק דרך מצרים". 
השר ואנשי המקצוע במשרדו הדגישו במהלך הסקירה כי בשנת 2023 הגיעה הפקת הגז הטבעי לשיא חדש העומד על 24.7 BCM, מתוכם 13.1 BCM סופקו למשק המקומי, גידול של 3.5% ביחס ל-2022, והשאר, 11.6 BCM, יוצאו למצרים ולירדן, גידול של 25% ביחס לשנה החולפת. מדובר בכ-47% מכלל הגז הטבעי שהופק ב-2023, כאשר לשם השוואה, לפני שלוש שנים (2020), ייצוא הגז הטבעי מישראל עמד על 26% בלבד מכלל ההפקה באותה השנה. 
השר כהן ביקש גם לציין את החשיבות של חיבור התעשייה בפריפריה לגז טבעי, בדגש על יהודה ושומרון. "זה הפסד של המדינה", הוא הסביר, "כי חיבור הגז הטבעי מפחית את הוצאות האנרגיה ב-50%, מה שהופך את המפעלים להרבה יותר רווחיים. חלוקת הגז הטבעי לא יכולה להיות מונופול, ומחיר הגז הטבעי גם לא יכול להיות דיפרנציאלי. המדינה מחויבת לספק תשתיות במחיר אחיד. לצערי, חברות החלוקה לא עומדות ביעדים כפי שנקבעו להן. הגז הטבעי צריך להגיע גם לעסקים הבינוניים והקטנים, ושלא יהיה שמור רק ללקוחות הגדולים".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    חג לישראל ואיפה הכסף? (ל"ת)
    חיים 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    כל הכסף הולך לדתיים (ל"ת)
    א.ל 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • דפקט
    סיגל 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עדיף, מאשר לאחד כמוך
    סגור
  • 1.
    מחיר אנרגיה
    Ab 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    האם כבוד השר לציין אפו ירד מחיר האנרגיה
    סגור