כסף וצרכנות

ביטוח לאומי מבטל את המענקים: מי משלמים את המחיר?

מנתונים שהוצגו בדיון ועדת העבודה והרווחה עולה: קצבאות ביטוח לאומי נשללו מ-23 תושבי עזה מאז פרוץ המלחמה, הבטח"ל מנהל את כספי הפנסיה של כ-84,000 תושבי עזה שעבדו בישראל לאורך השנים בשווי כולל של 742 מיליון שקל; קצבאות הפנסיה שכבר משולמות הוקפאו לאחר שלא הועבר מפקד אוכלוסין עדכני מעזה מעל חצי שנה
מערכת ice |  9
מענק-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ועדת העבודה והרווחה קיימה הבוקר דיון בנושא תשלום קצבאות לתושבי עזה בזמן המלחמה. הדיון התקיים לבקשת חברי הכנסת יוליה מלינובסקי, יצחק קרויזר, אפרת רייטן מרום, אושר שקלים, משה סולומון, סימון מושיאשוילי ומאיר כהן בעקבות פרסום נתונים לפיהם המוסד לביטוח לאומי משלם קצבאות שונות בסכום של כ- 7.3 מיליון שקלים בכל שנה לתושבי עזה, וממשיך לשלם להם גם במלחמה. חברי הכנסת היוזמים דרשו לדעת מדוע המדינה ממשיכה להעביר את הכספים, על אף שלא בוצעו הצלבות של מידע אודות מצבם של  הזכאים מאז ה-7 באוקטובר.
ח"כ יוליה מילינובסקי: "הקצבאות האלו הן דבר חוקי. אלה עזתים שעבדו בישראל, היו להם תאונות עבודה ומגיעה להם קצבה. אבל מאז ה-7 באוקטובר עלו שאלות רבות ומה שהיה זה לא בהכרח מה שאמור להיות בהמשך. מדובר ב-7.3 מיליון שקל בשנה וציפיתי שהממשלה תעשה בדק בית ותבחן האם צריך לעצור את זה, אבל שמונה חודשים ממשיכים אותו דבר בלי לחשוב פעמיים. לא בודקים מי בחיים ומי לא והכי מטריד- אם יש מחבלי נוחב'ה שנמצאים פה בבתי הכלא וממשיכים לקבל מאיתנו קצבאות". 

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיכל וולדיגר: "מדובר בכספי ציבור ועלינו לעמוד על המשמר על כל שקל ושקל. מדינה חפצת חיים לא יכולה לתת כספים למי שמפגעים בה. כולי צער שמשרדי הממשלה ובהם משרד הביטחון לא משתפים איתנו פעולה בנושא החשוב הזה. משרד הביטחון לא הגיע לדיון ועד כה לא בוצעו הצלבות מידע של הזכאים לגמלאות אל מול מי שנמצאים בבתי הכלא. גם באשר למי שאינם כלואים אין לנו מידע כי הרשות שאחראית על תושביה לא מעבירה את המידע. אנחנו מחויבים לתת לנפגעי העבודה קצבה, אבל אם הם לא מעבירים דיווחים למה אי אפשר להקפיא את הכספים?"
ח"כ יצחק קרויזר: "מוטלת עלינו חובה כחברי הכנסת לגדוע את המנהג ההזוי הזה של לממן את אלה שרוצחים בנו. החברה הישראלית נמצאת באירוע כלכלי לא פשוט ואנחנו זורקים מעל 7 מיליון שקל בשנה ליישות שהכריזה נגדנו מלחמה". עו״ד רועי קרט, היועץ המשפטי ביטוח לאומי: "הביטוח הלאומי הוא גוף מבצע, אתם המחוקקים כותבים את ספר ההפעלה. קצבה לנפגעי עבודה היא לא מבוססת תושבות, אנחנו משלמים אותה לאנשים מכל העולם שבאו לעבוד פה ונפצעו, כולל פלסטינים וכל עוד לא נקבע אחרת החוק מחייב אותנו להמשיך להעביר את הכספים". עו"ד הדיל יונס ממשרד המשפטים הבהירה גם היא כי כיום אין בסיס חוקי המאפשר הקפאה גורפת של כספי הגמלאות ללא תיקון חקיקה. 
עו"ד קרט הוסיף כי סעיף 326 לחוק הביטוח הלאומי כן מאפשר לשלול קצבה ממחבלים, ואכן לדבריו "בחודשים האחרונים נשללו קצבאות מ-23 תושבי עזה על בסיס מידע שהועבר לנו ממשרד הביטחון". עם זאת, לא ידע עו"ד קרט להציג בפני הוועדה את הסיבות לשלילה. 
עו"ד קרט ציין בנוסף כי קצבאות לעובדים שאינם תושבי ישראל, לרבות העובדים הפלסטינים, מועברות בכפוף לקבל 'אישור חיים' מהגורם האמון על מפקד האוכלוסין במקום מגוריהם אחת לשנה. חברי הכנסת היוזמים הביעו פליאה על המנגנון, המאפשר בפועל מצב שבו אדם מקבל קצבה קרוב לשנה על אף שאינו בין החיים וביקשו לבחון האם ניתן לדרוש מאדם או מהרשות הרלוונטית אישורים אחת לחצי שנה, בדומה לדרישת רשות האוכלוסין וההגירה האמונה כאמור על ניהול כספי הפנסיה של העובדים שאינם תושבי ישראל. 
נציג מתאם הפעולות בשטחים, רס״ן אלכסנדר קוקוי ציין כי לפני המלחמה הועברו נתוני מפקד האוכלוסין בעזה לישראל בתדירות יומית. ואילו מתחילת המלחמה לא התקבלו עדכונים שוטפים מעזה. מאידך, ביהודה ושומרון לדבריו, ממשיכים העדכונים להתקבל כרגיל. 
בדיון הוצגו בנוסף נתונים אודות כספי הפנסיה של כ-84,000 אלף תושבי עזה שעבדו בישראל לאורך השנים. לדברי עו״ד אפרת לב ארי, מרשות האוכלוסין וההגירה האמונה על ניהול הכספים, עומד על 742 מיליון ש"ח. לגמלת פנסיה זכאים כיום כ- 40 תושבי עזה ועוד 4 אנשים לקצבת זקנה*. עוד לדבריה, תשלומי הגמלאות מותנים בהצגת אישור חיים מהרשויות אחת לחצי שנה ומאחר ומאז ה-7 באוקטובר לא הועברו נתונים ומידע אודות תושבי עזה, גמלאות אלה מוקפאות. במידה ויוצגו האישורים הנדרשים בהמשך, יחודשו התשלומים, כולל תשלום רטרואקטיבי על תקופת ההקפאה. 
עוד ציינה עו"ד לב ארי כי לעובדים פלסטיניים שעבדו בישראל ישנה אפשרות למשוך את כספי הפנסיה במשיכה חד פעמית ללא תשלום מס, מאחר ובמעמד הפרשת הכספים לא זוכו עליהם במס. לדבריה, מאז פרוץ המלחמה משכו כ-74,000 פלסטינים את הכספים המגיעים להם, רובם המכריע תושבי יהודה ושומרון ורק 12 תושבי רצועת עזה.
בתום הדיון דרשה מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיכל וולדיגר מהביטוח הלאומי להעביר לוועדה בתוך שבוע את המידע אודות האנשים שמהם נשללו קצבאות ואת עילת השלילה. כמו כן ביקשה ממשרדי הממשלה לבחון אפשרויות לקידום חקיקה שתאפשר הקפאת גמלאות במצב חירום או במצב מלחמה.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    בושה
    א.א 06/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ל4 מאמינה שישראל מפנקת מחבלים במקום אלפי הנכים והחולים בארץ..חלאס להיות מפגרת.
    סגור
  • 8.
    ביטוח לאומי
    אילה 05/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה קורה במדינה זו עניי עירך קודמים אני חולת סרטן ולא מגיע לי אזרח ותיק.למה חסר לתתקופת אכשרה 3 שנים.בקושי חיה רק עם
    סגור
  • 7.
    ביטוח לאומי (ל"ת)
    אילה 05/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    מצויין
    דרומי 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    6 0
    למה מגיע להם זכויות בכלל לשלול לכולם את ההטבות
    סגור
  • 5.
    רגע רגע
    טכנאי ביצים 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מי אמרו שנה שהם הכלכלה והם הצבא והם הביטחון, זה לא שקמה ברסלר וחבריה? מצד שני האם זו ממשלת ימין? כמי שבימין הרבה זמן, אני שואל, הימין נמצא בכלל באירוע? אנשים מדברים עוד להחזיר את השקט כאשר אנחנו אמורים לדבר על חרבו דרבו, זה בדיחה מה שקורה פה?
    סגור
  • 4.
    כסף
    דרור 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם לא עובדים מ-7.10, למה לשלם.
    סגור
  • 3.
    נשאר בנקים
    חיה 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למי מעבירים אם לא נשאר לא בנק לא עזה נמחקה כולה אז למי משלם ביטוח לאומי
    סגור
  • 2.
    מה פתאום ממשיכים להעביר להם כספים???
    שרית 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מ7.10 היו צריכים להפסיק מיד את החגיגה הזאת! ביטוח לאומי צריך להיות גוף שדואג לנו ולא לעזה! כולם שם בגדו בנו!!!! לא מגיע להם כלום!! תנו את הכסף לזקנים, לנכים, למפונים. מה השטויות שאתם עושים? השתגענו לגמרי???!!!
    סגור
  • 1.
    אדיוטים
    רונית 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אנחנו באמת אדיוטים במדינה הזו. העם הניבחר. למה הוא נבחר ?
    סגור