כסף וצרכנות

ביטוח לאומי יקרוס כבר ב-2036? כך המענקים מרוקנים את הקופה

מר צביקה כהן, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: אם לא יתקבלו החלטות אמיצות על ידי המדינה ביטוח לאומי יקרוס ב2036
מערכת ice |  2
המוסד לביטוח לאומי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
צביקה כהן, ממלא מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי, התראיין הבוקר (שלישי) במסגרת כנס לשכת עורכי הדין השנתי באילת. על התגייסות המוסד בתקופת המלחמה, כהן הדגיש את תפקיד הארגון המרכזי בטיפול במשברים לאומיים כמו אירועי 7 באוקטובר האחרונים.
כהן טען: "ראינו את זה באירוע של ה-7 באוקטובר - הגוף הראשון שהתעשת וטיפל בכל המבוטחים זה ביטוח לאומי," אמר. כהן ציין שבימים הראשונים לאחר האירועים, ביטוח לאומי שילם קצבאות לכלל התובעים ללא בדיקות מקדימות, כדי להבטיח זרימה תקינה של כספים למשק. "נתנו הכרה לכולם, טיפול ראשוני לכולם. אם היינו מתחילים לבדוק תביעה תביעה - היו פקקים בכל הארץ".

באשר למשפחות החטופים, כהן אמר: "נתנו מענקים לתא המשפחתי של 90 אלף שקלים, משפחות שלמות הפסיקו לעבוד". בנוסף, החוק תוקן כדי שחטופים משוחררים יקבלו כ-5,000 שקל לחודש. כהן הסביר שגילו שיש גם "מעגל שני ושלישי", כלומר אנשים שלא היו באירוע ולכן לא יכולים להיות מוכרים כנפגעי פעולות איבה על פי החוק הנוכחי שמחייב נוכחות באירוע. "זה אירוע שלא היינו מוכנים לו - תחשבו על הורים שנסעו לחפש את גופות ילדיהם."
על כך שאין כרגע מנכ"ל קבוע במשך זמן רב, אמר כהן: "לגוף כזה חייב להיות מנכ"ל קבוע. זה אחד הגופים החשובים והמשפיעים במשק. יש ועדה שאמורה לסנן ואני מקווה שבחודשים הקרובים נתבשר שיש מנכ"ל קבוע לארגון החשוב הזה."
על המצב הכלכלי המתדרדר: כהן חשף: "יש דוח שמדבר על קריסת ביטוח לאומי כבר לא ב-2044 אלא ב-2036." הוא הסביר: "כבר בשנת 2023, השנה הראשונה שביטוח לאומי הוציא יותר ממה שהכניס. הגירעון הזה הולך ועולה מדי שנה, עד שב-2030 נפתח את הקרנות שלנו וב-2036 הקרנות יתרוקנו לגמרי".
כהן ציין את ההיקף העצום של האירוע: "אירוע כזה לא היה בעבר. אחרי ה-7 באוקטובר קיבלנו 96,000 תביעות חדשות, מתוכן הכרנו ב-63,000. צריך להבין את ההיקפים העצומים של מה התחולל כאן." כמו כן, "המשק נכנס להקפאה, מעל 320,000 איש הוצאו לחל"ת. עסקים בחוסר ודאות משחררים עובדים לחל"ת, והיינו צריכים לטפל גם בהם".
לדבריו, "אם לא יתקבלו החלטות אמיצות על ידי המדינה, כמו להצמיד את גיל היציאה לפנסיה לתוחלת החיים, ביטוח לאומי עלול להתמוטט כלכלית בשנים הקרובות". כהן התייחס גם לעימות עם משרד האוצר בנוגע לניהול כספי הקרנות: "האם אנחנו אוהבים את זה שהאוצר מנהל את הכספים ולא אנחנו? לא. זה המצב כרגע. ברגע שביטוח לאומי יקרוס, זה אומר שצריך לסגור את המפתחות, וזה אומר שמדינת ישראל קרסה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ביטוח לאומי
    מוטי 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל יום מגדילים מענקים לנכיםלחד הוריות חוץ מאזרחים וותיקים ששילמו כל החיים איך לא יגמר הכסף.משלמים לכל בדואי עבור 3 נשים עים 30 ילדים ועוד הרבה דוגמאות .
    סגור
  • 1.
    הנגיד לא
    dd 05/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך את ביטוח לאומי שכל אחד יחסוך לעצמו! תקצצו מהשכר שלכם
    סגור