קריירה ולימודים

בעקבות המלחמה: אלפי חרדים הציעו מועמדות למשרות חיוניות במשק

פורסמו מסקנות "דוח מחפשי העבודה החרדים בתקופת המלחמה": יוזמה פורצת דרך הביאה ליותר מ-2,500 פניות של חרדים וחרדיות שהציעו את מועמדתם לעבודה במשרות חיוניות שונות
מערכת ice | 
המגזר החרדי (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
יוזמה של הקואליציה לתעסוקת חרדים, בשיתוף עם ארגוני חברה אזרחית ומשרדי ממשלה, הביאה ליותר מ-2,500 פניות של חרדים וחרדיות שהציעו את מועמדתם לעבודה במשרות חיוניות שונות במשק, כדוגמת מפעלים חיוניים, תעשייה מסורתית, שינוע סחורות, חקלאות ועוד.
המכון החרדי למחקרי מדיניות ניתח את הנתונים שהתקבלו מהקמפיין, ומצא כי תקופת החירום הניעה חרדים צעירים רבים לחפש עבודה, מתוך רצון לקחת חלק באתגרים שהחברה הישראלית מתמודדת איתם בימים אלו, לצד דאגה וצורך בפרנסה.

ממצאים מרכזיים:
• כמחצית מהפונים (51%) דיווחו שאינם עובדים כיום.
• מרבית הפונים במסגרת הקמפיין היו גברים (77% גברים, 23% נשים), כאשר גיל הממוצע עמד על 32.1 לגברים ו-29.7 לנשים.
• רובם הגדול של הפונים (כ-70%) הינם מתחת גיל 35, כאשר קרוב ל-40% הם צעירים בני 18-24.
• נמצא פוטנציאל תעסוקה גבוה גם בקרב קבוצות שמרניות – שלא משתמשת באינטרנט או במכשירים חכמים (כ-20% מהפונים).
• רובם המוחלט של הפונים (76%) דיווחו שאינם מחזיקים בתעודות הכשרה מקצועיות רשמיות. כ-6% מהפונים הינם בעלי תואר ראשון, ו-6% נוספים הם סטודנטים בשלב הכשרה כלשהו להכשרה מקצועית או אקדמית. ל-4% מהפונים יש תעודת הכשרה רשמית של משרד העבודה במגוון תחומים, ו-3% בעלי תעודת הוראה. כ-3% נוספים מחזיקים בתעודת הנדסאי.
היוזמה כללה קמפיין ייעודי שהופץ בפלטפורמות חרדיות שונות: הפצה אורגנית בוואטסאפ ובמיילים על ידי כלל השותפים במהלך, פרסום בקבוצות וואטסאפ עסקיות, תשדירי רדיו ופרסום בעיתונות חרדית.
לצורך הבנת הצרכים, החסמים והמיקודים הנדרשים לשם הצלחה בהעסקת חרדים בשגרה ובחירום, המכון החרדי למחקרי מדיניות ניתח את הנתונים שהתקבלו מהקמפיין. ממצאי הדו"ח ישמשו ארגוני תעסוקה וקהילה חרדיים, מעסיקים המעוניינים להעסיק חרדים ומשרדי ממשלה.
ישראל אוזן, מנכ״ל משרד העבודה: "ההתגייסות של החברה החרדית בתקופת המלחמה במשרות חיוניות במשק הוכיחה שיש רצון ופוטנציאל אדיר של צעירים חרדים לשילוב בתעסוקה. משרד העבודה אמון על שילוב אוכלוסיות מגוונות וימשיך לספק עבור כלל האוכלוסיות את הכלים הדרושים לשילוב מיטבי בשוק העבודה הן במשרות חיוניות והן במשרות איכותיות במשק, תוך מיצוי הפוטנציאל האנושי".
אמנון מרחב, מנכל משרד הכלכלה: "עם הקמת החמ״ל הלאומי חברה אליו הקואליציה לתעסוקת חרדים, ופעלה לשלב מועמדים ומועמדות חרדים למשרות חירום. המועמדים החרדים  נרתמו לסיוע למפעלים, קמעונאים ומרכזים לוגיסטיים, ובכך סייעו להבטחת הרציפות התפקודית של המשק".
חביבה איזלר הקואליציה לתעסוקת חרדים: "ממצאי הדו"ח מדגישים את ההירתמות והרצון של החברה החרדית לסייע למשק בשעת החירום ולהשתלבות בתעסוקה לצד החשיבות של תיווך ישיר של צרכי המעסיקים לקהל החרדי מניב גישה לקהלים חדשים מהחברה החרדית לדוגמא צעירים ושמרנים אשר אינם צורכים בהכרח את השירותים הקיימים בתחום התעסוקה לחרדים.
יהודית מילצקי, חוקרת תעסוקה בכירה במכון החרדי למחקרי מדיניות ומחברת הדו"ח: "ממצאי המסמך מצביעים על פוטנציאל גדול ומשמעותי למבקשי ומשפרי עבודה במגזר החרדי, המסוגלים לסייע לצרכי המשק בשגרה בכלל ובשעת חירום בפרט. הצמיחה הכלכלית של המשק בתקופה זו ובשנים הבאות תושפע מהאופן בו קובעי מדיניות יתייחסו לסוגייה ויציבו כלים נכונים ואופטימליים לצרכי המשק ולמאפייני המגזר, שנמצא עם מוטיבציה מקסימלית להשתלב ולסייע בצמיחה חברתית-כלכלית".
רותי סרגוסטי, מנהלת תכנון במשרד הישראלי, פדרציית ניו יורק (UJA): "פדרציית ניו יורק ניצבת לצד מדינת ישראל מראשית ימיה ומחויבת לשמור על עוצמתה החברתית והלאומית היום ולתמיד. המחקר הזה כמו גם פעילותה של הקואליציה לתעסוקת חרדים מוכיחים כי הבשילו התנאים להתגייסות של כלל אזרחי ישראל לעשייה, כל אחד תורם בדרכו וכמיטב יכולתו וביחד כולנו כוח אנושי ולאומי בלתי מנוצח!".
ענבר הרוש גיטי ויעקב פרבר, מייסדי ״לעבדה״: "החברה חרדית נמצאת בתהליכי שינוי משמעתיים בכל הקשור להשתלבות בתעסוקה. כפי שצפינו נרשמה היענות גדולה להשתלבות בתעסוקה בכלל ובתעסוקת חירום בפרט. אנו רואים בכך פוטנציאל משמעותי להמשך".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה