קריירה ולימודים

בצל המלחמה: כך שומרים על הבריאות הנפשית של העובדים

קריסה פיזית, חרדה, עייפות ותחושת תסכול ואובדן קשה בזמן העבודה. מבצע 'חרבות ברזל' משפיע ישירות גם על שוק העבודה שמתמודד עם עומסים כבדים בצל מחסור בכוח אדם ועלייה בצרכים ובדחיפות ההספקה או מתן השירות. המוסד לבטיחות ולגיהות מסביר למנהלים כיצד לסייע ולתמוך בעובדים במקום העבודה, בצל הלחימה
מערכת ice | 
בריאות נפשית (צילום יחצ)
בשגרת החירום בה נמצאת המדינה, שצפויה להימשך תקופה שכרגע לא ידועה, חיוני לשמור על רציפות התפקוד ומתן מענה למכלול השירותים ומקומות העבודה המספקים את הצרכים החיוניים לפעילותו של המשק, זאת כדי לאפשר עמידה ממושכת בעומסים הפיזיים והנפשיים בהם נתונים העובדות והעובדים.
מקומות העבודה עובדים היום בתנאי עומס גבוהים בשל מחסור בכח אדם, עלייה בצרכים ובדחיפות ההספקה או מתן השירות. על המנהלים לנהל את הסיכון תוך הבנה שהעבודה מתבצעת בצל האובדן, הכאב, החרדה והעייפות שחווים העובדים. מצב זה מעלה את פוטנציאל הסיכון לאירועי בטיחות, לשגיאות ולטעויות במקומות העבודה השונים ואף להגברת פוטנציאל התחלואה ופגיעה בבריאות התעסוקתית והנפשית. ההערכות הן כי המצב ימשך תקופה לא קצרה ולכן עלינו להיערך ולתכנן כיצד נוכל לשמור על כוחות הגוף והנפש של העובדים לאורך זמן מצד אחד ומצד שני להיערך ליום שאחרי שמקומות העבודה יחזרו לשגרת העבודה.
לעתים עובדים מתקשים לעשות הפסקה ולנוח אם בשל תחושת אחריות רבה, או בשל האחריות לביצוע עבודה נדרשת לאור המצב, היעדר מקום פיזי מתאים שהוסב להגברת התפוקה או בשל סיבה אחרת, לכן חיוני ליצור את התנאים שיאפשרו, יעודדו ואף יחייבו את העובדים לבצע הפסקות יזומות לשחרור הגוף ולמנוחות קצרות. מנוחות קצרות ימלאו את העובדים בכוחות הנדרשים להם כדי לתפקד טוב יותר במקומות עבודתם. המוסד לבטיחות ולגיהות מסביר כיצד ניתן לשמור על בריאות העובדים בצל המלחמה.
כך נשמור על בריאותם הפיזית והנפשית של העובדים
דאגו שהעובדים יאכלו בזמנים המתאימים למשמרותיהם ובדגש לאוכל בריא. תשומת לב מיוחדת יש לתת למשמרות ממושכות ובמיוחד בלילה שלא מסופקות ארוחות חמות ומזינות והעובדים אוכלים מזון מהיר ומתוק.
ודאו שניתן מענה לביטחונם של העובדים במקום העבודה. זכרו, כמו בשגרה כך גם במצב חרום חובה לשמור על חוקי ודגשי הבטיחות בעבודה על מנת למנוע פגיעה ותאונה. יתכן שעל חלק מהעובדים מוטל לחץ לתפוקה גבוהה יותר מהרגיל. לחץ נפשי זה עלול ליצור קיצורי דרך מתוך רצון לעמוד ביעדים. בצעו סיורי בטיחות לזיהוי סיכונים, אירוע כמעט ונפגע, עצרו לפסקי זמן קצרים למתן דגשים לשמירה על ההנחיות לעבודה נכונה ובטיחותית. 

דברו עם העובדים תשאלו לשלומם ולשלום משפחותיהם. יתכן שתוכלו לסייע ברמה טכנית, עבודה בשעות גמישות או פתרונות אחרים שימזערו את הלחץ, ויורידו מהם דאגה ומחשבות מסיחות דעת.
הסבירו את חשיבות עצירת העבודה והמנוחה לעובדים ולמנהלים/ות. המצב ימשך תקופה ועלינו לשמור כוחות. הקצו חדר או מקום אחר מתאים שמאפשרים שקט, מנוחה קצרה, תרגילי נשימה. המקום צריך להיות בטוח, עם אפשרות לישיבה נוחה ורכה, ללא טלוויזיה דולקת, ללא תנועה רבה.
מנהלים, בצעו הערכת סיכונים לתהליכי העבודה, בהתאם להערכה זו תכננו מה חיוני ומה פחות, מה דחוף יותר ומה פחות. מה יכול להידחות לתקופה שקטה יותר ומה לא. 
כדי למנוע טעויות ושגיאות, הדריכו את העובדים לפני ביצוע המטלה/משימה וודאו שההדרכה הובנה ע"י תשאול העובדים "הסבר לי את המשימה שאתה נדרש לבצע". אם אתם מתמודדים עם תהליכי עבודה חדשים מומלץ לכתוב על לוח מודעות מתעדכן את המשימות וההוראות כדי שכל מי שצריך/ה יהיו מיודעים.
מקדו את התקשורת בבקשה ברורה, קצרה, ומובנת לעובד – מה נדרש ועד מתי, וידוא עם העובד שהבין, יש לו את הידע, היכולת, הכלים, האמצעים לביצוע המטלה, וודא שאין לעובד מטלות נוספות המתנגשות עם מטלות נוספות ואם כן, הגדר לעובד תיעדוף לביצוע.
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם: " ישראל נמצאת בכעת בשגרת חרום, אזרחי המדינה מתמודדים עם אתגרים רבים תוך כדי מבצע חרבות ברזל. כמות הנרצחים, הפצועים, החטופים, הנעדרים החדשות שלא פוסקות, ההודעות במיסרונים וברשתות שכל הזמן קופצות ומעדכנות על המצב הביטחוני משפיעה ישירות על הנפש ועל התפקוד שלנו גם במקום העבודה. חשוב שבשעה זו המנהלים יבצעו ניהול סיכונים ומזעור הסיכונים, ויהיו קשובים לצרכים הפיזיים והנפשיים של עובדיהם. אני קורא לכל מנהל ועובד להיעזר בשרותי ההסברה והמידע של המוס"ל המתפרסמים באתר המוס"ל ובניזלטר לעבודה בשגרת חרום, כמו כן, מדריכי המוס"ל יגיעו לכל מקום עבודה המבקש לבצע אבחון סיכונים ומזעורם במקומות העבודה למוכנות למצב חרום, בדרך זו נוכל לשמור על בריאות העובדים וגם לשמור על המשך תפקודו של המשק של הישראלי כיום וגם בימים שאחרי המבצע בעתיד".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה