קריירה ולימודים

הגיע הזמן להחליף תפיסות מיושנות על עובדי המגזר הציבורי

נתונים המפורסמים על ידי הלשכה המרכזת לסטטיסטיקה מצביעים על מוטיבציית שיא ורצון עז להצליח במקום העבודה. הגיע הזמן להחליף תפיסות מיושנות וסטיגמות שנוצרו לאורך השנים אודות עובדי המגזר הציבורי

ד"ר יובל מזר |  12
ד"ר יובל מזר (צילום יחצ)
כניסה של שר חדש למשרד האוצר, קל וחומר אדם הדוגל ומאמין בכל ליבו בשוק חופשי ובהאצת תהליכי ההפרטה במשק מהווה הזדמנות טובה עבורנו לעיין בסקר החברתי השנתי של הלמ"ס הטומן בחובו ממצאים חשובים ומפתיעים אודות שוק העבודה בכלל והמגזר הציבורי בפרט.
אז מה מצב המוטיבציה שלנו לעבוד ואיך היא קשורה לשכר, מגזר, מגדר ולהשכלה?
על פי הסקר, מסתבר כי בין 75 ל-80 אחוזים מהעובדים בישראל היו ממשיכים לעבוד במקום עבודתם גם אם מבחינה כלכלית היו יכולים להרשות לעצמם לא לעבוד כלל, שיעור שנמצא במגמת עלייה מסויימת ב-15 השנים האחרונות.
משתנה מעניין זה מכמת בצורה כזו או אחרת עד כמה גבוהה המוטיבציה שלנו לעבוד ועד כמה מקום העבודה מספק לנו ערך מוסף שהוא הרבה מעבר לפרנסה. במקביל לכך, מחקרים רבים מראים שעלייה במוטיבציה מביאה לגידול בפרודוקטיביות של העובדים, כך שגם למקום העבודה אינטרס שעובדיו יהיו בעלי מוטיבציה. מעניין אם כך לבחון אלו מאפיינים של עובדים מתואמים עם רמת המוטיבציה של העובדים?
ראשית, בואו נשבור סטיגמה: לפי ממצאי הסקר, הקשר בין רמת המוטיבציה לשכר כמעט ואינו קיים. ועכשיו נשבור עוד אחת, כנראה גדולה יותר: אם מישהו חשב כי לעובד במגזר הציבורי מוטיבציה נמוכה יותר מאשר לעובד במגזר העסקי, הרי שנכונה לו הפתעה: המוטיבציה של העובדים במגזר הציבורי לעבוד דווקא מעט גבוהה יותר בהשוואה לעובדים במגזר הפרטי.
עוד עולה מהנתונים שככל שעובדים משכילים יותר, כך המוטיבציה שלהם גבוהה בהתאמה. כלומר, עובדים משכילים יותר, ככל הנראה מבצעים עבודה מעניינת וחשובה יותר, וזה תורם למוטיבציה שלהם.
היות ובמגזר הציבורי, שיעור העובדים המשכילים גבוה מאשר במגזר העסקי, יש בכך תרומה להסבר כי המוטיבציה של העובדים במגזר הציבורי גבוהה יותר מאשר במגזר העסקי. לצד זאת,  מסתבר שדווקא בקרב עובדים משכילים, המוטיבציה במגזר הציבורי גבוהה יותר מאשר במגזר העסקי, ובפרט בקרב גברים.
אם נצלול לרגע לממצא האחרון, נגלה שהפער לטובת המגזר הציבורי גדול באופן  משמעותי בקרב גברים משכילים בגיל הביניים – 35 עד 50 – פער של 15 נקודות אחוז. (בפרט בקרב גברים שאין להם ילדים קטנים.) בקבוצה זו, המוטיבציה אצל גברים משכילים במגזר הציבורי בשיאה (בהשוואה לכל הקבוצות האחרות) ובקרב גברים משכילים במגזר העסקי המוטיבציה בשפל, שוב – בהשוואה למרבית הקבוצות האחרות שבחנו.
כאשר בחנו באופן כללי כיצד משתנה המוטיבציה לעבוד על פי גיל, לא מצאנו מתאם בכיוון אחד, ובמרבית המקרים ישנה עלייה בין קבוצת גיל הצעירים לגילאי הביניים ואז ירידה בין זו למבוגרים, ובפרט בקרב קבוצת העובדים הלא משכילים; האחרונים כנראה סובלים משחיקה גבוהה יותר בהשוואה לחבריהם המשכילים. פה, אולי, נעוצה החולשה שבצורת ההעסקה של המגזר הציבורי: אין בו מספיק גמישות ויצירתיות על מנת להשאיר את העובדים הלא-משכילים "מורעלים" גם בחלק האחרון של הקריירה שלהם.
כמו כן, בשנים האחרונות מדברים רבות בשמירה על האיזון בין עבודה ופנאי וגם הנסקרים נשאלו בדיוק לגבי נושא זה. באופן לא מפתיע עובדי המגזר הציבורי מרוצים יותר מאיזון זה, תופעה בולטת במיוחד דווקא אצל גברים ובפרט בקרב הצעירים. כלומר, דווקא גברים הם אלה המלינים יותר על עומס שעות עבודה במגזר הפרטי לעומת הציבורי. אולם, אם מסתכלים על הורים לילדים קטנים מגלים שאימהות לילדים צעירים, מלינות יותר. עוד נציין שבקרה על משתנה זה מצמצמת רק במעט את הפער במוטיבציה לטובת המגזר הציבורי בקרב הגברים המשכילים.
אז נכון, קל מאוד להיתפס לסטיגמות לא מוכחות ולאותה תודעה בינארית לא מוצדקת שהתקבעה לאורך שנים רבות לפיה המגזר הפרטי יעיל ומתפקד לבין והציבורי מסורבל ומסואב. יחד עם זאת, נראה שבכל הקשור למוטיבציה ולרווחת העובד, שבסופו של דבר משתלמות גם למעסיק, יש למגזר העסקי הרבה מה ללמוד ממקבילו הציבורי. הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש ולבחון את הדברים בצורה הוליסטית יותר. עובדי המגזר הציבורי צריכים ויכולים להיות חוד החנית בשוק העבודה הישראלי.
הכותב: ד״ר יובל מזר, כלכלן בכיר בבנק ישראל ויו״ר ועד העובדים הארצי
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    מגזר הציבורי זה פרזיטים
    דיויד שולמן 02/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההסבר היחידי שאני יכול לתת לממצא של 94 אחוז בעלי מוטיווציה גבוהה במגזר הציבורי ללא קשר לשכר נעוצה העובדה שבמגזר הציבורי באים לעבודה ולא לעבוד
    סגור
  • 11.
    אין אדם מעיד על עצמו
    אמת ורק אמת 01/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כותב מתוך המגזר הציבורי על המגזר הציבורי הכותב והכתבה בדיחה אחת גדולה. מזמין אותך ליום אחד במגזר הפרטי לא יהיה לך כח לכתוב כתבות כאלה בסוף היום. לך תעבוד ....
    סגור
  • 10.
    עבדתי במגזר הציבורי -המגזר הכי לא כלכלי שיש
    עינב 01/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים תקועים במקום עבודה עם קביעות,חסרי מעוף,חוסר איכפתיות על תקציבים.בחברה פרטית היו מפטרים חצי מהם על בזבוזים ובירוקרטיה מיותרת.רובם פשוט מפילים את העט בסוף היום והולכים הביתה באמצע בחוסר אחריות. הייתי בכיף מחליפה את כולם שם בעובדים עם ניסיון במגזר הפרטי,חצי מכוח האדם היה עושה את העבןדה הרבה יותר נכון,עובד בכלים הרבה יותר מתקדמים ובמקצועיות.פשוט בושה.תקועים במקום בלי יכולת להזיז אותם.
    סגור
  • 9.
    המשפט האחרון נכון מאוד
    אחת שיודעת 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ״עובדי המגזר הציבורי צריכים ויכולים להיות חוד החנית בשוק העבודה הישראלי״ הבעיה היא שמרגע שהם מקבלים קביעות הם מפסיקים לעבוד ודואגים רק לשכר שלהם
    סגור
  • 8.
    עבדתי במשרד ממשלתי, חצי מהעובדים מיותרים
    אחד העם 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עבדתי תקופה קצרה במשרד ממשלתי, זה הספיק לי לראות שכחצי מהעובדים פשוט מיותרים, ומייצרים עודף בירוקרטיה בשביל להצדיק את קיומם. המעניין הוא שהמחלקה המשפטית עבדה קשה, כי לא יכולת להוציא מייל בלי אישור - מה שמלמד על עודף משפטיזציה, לא על שימוש מושכל ויעיל בכוח אדם. וגם מחלקת המחשוב עבדי די טוב, לצערי הם היו עובדי קבלן (ואולי לכן גם עבדו יותר קשה). המצחיק היה שגיליתי שיש אחת שהתפקיד שלה היה אחראית על רווחת העובדים, אם כל כך הרבה מיותרים לא פלא שצריך גם מישהי שאחראית על רווחתם...
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    מילים כדורבנות. קראו עד הסוף
    יניב המגיב 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסוציולוג עוז אלמוג, בספרו "דור ה Y" מתייחס לנקודה הזו. ההפרטה מפחיתה את תחושת המחויבות למקום העבודה, וההנעה (מוטיבציה) - בהתאם. העובד חושב "היום אני פה, מחר אני שם", ורק רוצה "לסגור את הפינה" וללכת הביתה.
    סגור
  • 6.
    לפטר 50% הסרטן של המדינה ? (ל"ת)
    טיפשים 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    אל תעבוד עלינו, אתה ראש ועד עובדי המדינה (ל"ת)
    ישראלי שמכיר 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    משעשע
    משה זוכמיר 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עובדי המגזר הציבורי במוטיבציה. איזו בדיחה מצחיקה. 90% מהם מיותרים
    סגור
  • 3.
    נתונים מרתקים
    עינת 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סתם מלכלכים על המגזר הציבורי. אנשים יקרים שעובדים במלוא המרץ
    סגור
  • 2.
    צודק לגמרי. בגלל סטיגמה שגויה ומעוותת גם בכירי המשק
    מני 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ובכירי האוצר והנציבות תופסיח את עובדי המדינה כעצלנים ונצלנים. חושבים שהשכר שלהם צריך להיות הכי נמוך שאפשר והתנאים הכי מסכנים בהשוואה לאותם תפקידים במגזר העסקי והפרטי ואז מתפלאים למה הטובים בורחים או כלל לא באים לעבוד בשירות המדינה
    סגור
  • 1.
    מעניין (ל"ת)
    . 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור