קריירה ולימודים

יו"ר ועד פלאפון מסכם שנת ניצחון: "הבאנו הסכמים פצצה"

עובדי בזק בינלאומי היו על הכוונת לקראת התייעלות מאסיבית ופיטורים המוניים. יו"ר ועד פלאפון, יחיאל שמן, לקח את המאבק תחת חסותו והגיע להסכם פורץ דרך בענף התקשורת לאחר שנה קשה מול ההנהלה. גולת הכותרת: לראשונה בהסכמים כאלה - אף עובד לא מפוטר
יהודה לוינגר |  1
יחיאל שמן פלאפון (צילום יחצ)
בתחילת דצמבר הסתיימה סאגת הענק בחברות פלאפון ובזק בינלאומי, וזאת עם חתימת ההסכם הדרמטי בין העובדים, ההנהלה וההסתדרות עם הטבות מרחיקות לכת בשוק התקשורת ושינוי משמעותי שתוכנן מראש עבור עובדי בזק בינלאומי.
שיאה של מחאת העובדים הגיעה באוקטובר 2021 עת החליטה הנהלת אלפא, חבורת הבת של בזק, שלא להיכנע ללחצים ויצאו בהחלטה נועזת על השבתת מגן. המשמעות הייתה שימוש בכלי נדיר שבו ההנהלה עצמה משביתה את המערכות וזאת כדי כדי לכופף את הוועדים שפתחו נגדם בעיצומים ואף עיכבו את השקת אייפון 13 ובעבר גם השביתו את מערכות השכר ומוקדי השירות.
המחאה התחילה סביב החלטת בזק, יחד עם הנהלת אלפא דאז המנכ"ל רן גוראון לסגור את בזק בינלאומי כמעט לגמרי והתייעלות מאסיבית בחברה. אחת הסיבות לכך הייתה נעוצה גם בהחלטת שר התקשורת יועז הנדל ומשרד התקשורת לביטול הפיצול בין הספק לתשתית כך שכל חברה תהיה אחראית בלעדית על כל היבטי השירות - דבר שייתר לכאורה את חברת בזק בינלאומי כחברה נפרדת מבזק.
מי שהרים את הכפפה היה יו"ר ועד פלאפון, יחיאל שמן, שצירף אליו ולקח תחת חסותו את ועד עובדי בזק בינלאומי, ואף ניסה לחבר אליו את ועד עובדי yes (אך הם סירבו לכך וחתמו על הסכם קיבוצי נפרד מול המנכ"ל רן גוראון), שדרש מהנהלת אלפא שכשם שהן חיברו את החברות תחת קבוצה אחת, כך שיתנהל מו"מ מול כולם ביחד. אולם ההנהלה סירבה לכך ודרשה מו"מ נפרד מול כל חברה, ומאז היסטוריה.
 
אחד המהלכים שהובילו לשינוי בשיח התקיף בין הנהלת אלפא ובין הוועד היה חילופי ההנהלה, כאשר רן גוראון מונה למנכ"ל בזק, ומי שהחליף אותו - אילן סיגל שהוביל לשינוי מיידי ומשמעותי במו"מ עם ועד העובדים. אם נבחן את המצב של עובדי בזק בינלאומי לפני שנה, וזאת לעומת השינוי של היום, אפשר לסכם שהמאבק של הוועד הוביל לשינוי כמעט דרמטי והצלחת ענק וזאת לאחר שנה מאוד קשה.
בריאיון ל-ice, מסכם יחיאל שמן את המאבק וההסכם האחרון שנחתם, על עתיד המיתוג "ועד אלפא" לאחר ההסכם, ועל החידושים המעניינים שנוספו להסכם עם העובדים - שינויים שכמעט אין להם אח ורע בענף התקשורת.

מנכ"ל פלאפון ו-yes לאחר החתימה עם שמן
האם עתה לאחר ההסכם, עדיין תישארו "ועד אלפא"?
"ימים יגידו. התחלנו עם זה לאור המצב שנוצר בגלל הרצון לחבר את החברות והחשש משימוש לרעה. הדירקטוריון רצה לפרק את בזק בינלאומי. הכי הגיוני היה איחוד כוחות של העובדים ולייצר משהו משותף בגלל תכנית אלפא של ההנהלה. נכון להיום בוועד אלפא השגנו את כל המטרות".
"מכיוון שעוד לא יודעים לאן הכיוון של הדירקטוריון הולך, ומבינים שעדיין בזק בינלאומי נפרדת אבל עדיין בקבוצה, ועד שלא נבין - ועד אלפא חי וקיים. אם נבין שבסופו של דבר העובדים מובטחים והכול טוב, אז המצב ישתנה". 
ומה עם הרצון לחבר את עובדי yes?
"בזמנו הצענו להם להצטרף, אבל לא עשינו מהלך אקטיבי ולא החתמנו עובדים כי כיבדנו את החלטתם. הלכה למעשה אחרי ההסכם שחתמנו, אתה יכול לראות מה קיבלו עובדי פלאפון ובזק בינלאומי ומה קיבלו החברים ב-yes. מקווה שיצליחו להביא הסכם טוב שישמור על החברה והעובדים. העובדים בחרו להישאר לבד ואני מכבד זאת. אנחנו הצענו".
ישנם פערים גדולים בין ההסכם של yes עם ההנהלה ובין שלכם?
"ישנם פערים גדולים, פערים מטורפים. אני לא רודף אחרי למי יש יותר טוב, לא באנו להתנצח. לנו יש הסכם פגז. הסכם פצצה. אנחנו נאבקנו והבאנו הסכמים פצצה, כאשר רוב הסעיפים המרכזיים מחזקים את החברות וזאת בתקופת יוקר המחיה ושמירה על היציבות של החברות. בזק רצו לפרק את בזק בינלאומי, ואנחנו שמרנו עליה כחברת אינטגרציה, הם רצו להביא את העובדים לפלאפון - ועתה החטיבה הפרטית עברה לבזק ומי שרוצה לפרוש - פורש עם תנאי פרישה גדולים, ומי שרוצה עובר לפלאפון".
היה אפשר לפתור את הסכסוך לפני שנה וחצי ובלי השביתות? או שבלי חילופי המנכ"ל זה לא היה קורה?
"אין דבר כזה שיש משהו שאי אפשר לפתור בשיח אמיתי וכנה. אבל כאשר ההנהלה מתנהלת בכוחניות ומבצעים פעולות אקטיביות בשטח ולא סופרים את העובדים, זה מביא את המצב לתסיסה והשבתה משמעותית עד כדי השבתת מגן ופגיעה בשתי החברות, איבוד מנויים ופגיעה עצומה גם בעובדים וגם הלקוחות נפגעו. אני מזכיר לך שגם מסירת האייפונים נעצרה. בדיעבד הגיע מנכ"ל חדש היום שמדבר בשפה אחרת, בשיח שיתופי, ויש הידברות ואפשר להגיע לפתרונות. במקרה של אז לא הייתה ברירה אחרת. לפני שדיברו איתנו החליטו להעביר את המטות של בזק בינלאומי לפלאפון. אם התקשורת עם ההנהלה היא לקויה ואין שיח והוא לא עובד, זה מה שקורה בסוף. מה רצתה ההנהלה? לייצר שיתוף של כל חברות הבת - אלפא - בשיתוף של החברות בפעילויות, בעבודה, בתכנים ומכירה משותפת. אנחנו חשבנו על עתידנו וביקשנו יחידת מיקוח אחת וזה לא קרה והחברה ניסתה לעשות הפרד ומשול, והפרידו את yes ואז היא באה עלינו ועשו בלאגן שלם וסיבכו את העניינים ויצרו מצב בלתי אפשרי לפתח שיח אמיתי".
אתה היום סוגר כמעט 4 שנים, יהיו בחירות לוועד?
"קודם צריך לייצב אותו, אבל יכול להיות שיהיו בחירות כבר עוד חצי שנה".
העובדים מעריכים את המאבק שניהלתם?
"אני מסתובב היום בשטח בין העובדים, ואני יכול להגיד שהעובדים בעננים. לא האמינו שקיבלו כזה הסכם, כאלה הישגים משמעותיים, מטורפים". 
מה העתיד של חברת פלאפון בשנים הקרובות?
"אני מאמין שעם הסכם כזה טוב ושיח טוב עם ההנהלה והבנה עסקית נכונה, ומנכ"ל שמביא וייב נכון וראייה עסקית נכונה, אין לי ספק שנהיה בצמיחה. אנחנו נותנים שירות נהדר, פריסה נהדרת, עם העובדים הכי טובים ומקצועיים במשק והוכחנו לא פעם ולא פעמיים שאנחנו יודעים להביא תוצאות, ונביא תוצאות מצויינות".
ההסכם עם ההנהלה מחייב פיטורים? אחוזים של פרישה מרצון?
"העובדים לא מחוייבים לפרישה. אני התניתי בהסכם שלא יהיו פיטורים. השארתי פרישה מרצון של עד 70 עובדים בתנאי פרישה מעולים של 280 אחוז".
מאוד חריג שאין הסכם עם ההנהלה בלי התייעלות או פיטורים:
"בשלוש השנים הקרובות אין פיטורים בפלאפון. זה ההסכם הראשון שאין בו פיטורים, ההסכם הכי חזק במשק. התעקשנו על פרישה מרצון שעובדים יוכלו לצאת עם ראש מורם ועם הרבה כסף. רואים שעבודה מאורגנת מטפלת בעובדים, אדם נתן מהחיים שלו 20 שנה לחברה, והוא ייצא עם כסף שייתן לו לחיות ברווחה ולחפש עבודה בנחת וגם ליהנות, זה הישג שלנו. 
מהן התכניות של הוועד לשנים הקרובות?
"הבאנו רווחה יותר גבוהה ופעילויות מצויינות בעבר ונכשה גם בעתיד. אני הולך להתמקד בתוך החברה וחשוב לי לייצר שיח מכבד בתהליכי עבודה בתוך הבית ונהיה שותפים בתוך הדבר הזה שלעובדים יהיה טוב. בעיקר לקדם נושאים חברתיים בעבודה מאורגנת כמו פורום 190 – הפורום למניעת התעמרות בעבודה, ולקדם את הנושאים סביב זה ולמנוע תופעה שגורמת לאנשים לפחד לדבר עליה.
"מלבד זאת יש רצון לגעת באוכלוסיות ספציפיות שמתמודדות עם קשיים, כמו הורים לילדים בעלי מוגבלויות, או הורים יחידניים. התחלנו עם מענק פונדקאות ואנחנו רוצים להעמיק את הפן החברתי. תפקידו של ועד עובדים לגעת במקומות האלה ושאפשר לייצר עבודה הרבה יותר רכה ונעימה ושיח מכבד.
"זו מטרתי: לייצר אווירה כזו בארגון, וזאת אחרי שנתיים קשות של שיח לא מכבד שהיה, כמו תביעה אישית של המנכ"ל (דאז) רן גוראון נגדי על סך 400 אלף שקל. התביעה ירדה מהשולחן לפני שרן עזב את החברה, ואני מאחל לו שיצליח בבזק. כולנו בני אדם ולכולנו יש משפחות, וגם אם רבים על הנושאים זה עבודה, יש בסוף הפרדה בין האישי".
אם כבר בזק, אתה בקשר עם יו"ר הוועד של החברה איציק בסלו?
"יש שיח עם איציק בסלו, אנחנו מדברים ופועלים בשיתוף ואני מכבד אותו מאוד והוא אותי ויש כבוד הדדי והשיח בינינו טוב ונשמור על העובדים בשתי החברות".
 
לסיכום, כיצד אתה רואה את העתיד ואת ההסכם מול ההנהלה?
"אני עובד בזה שדברים יצליחו בוועד אלפא, ולא יודע מה יהיה העתיד. אני שמח בתוך תוכי ששמרתי על מאות עובדים שלא נזרקו בגללה רגולציה. אלו אנשים עם משפחות, ואם העובד החליט שהוא יוצא - הוא יקבל מענק יפה שייתן לו אוויר לתקופה הקרובה, ואפ הוא מחליט לעבור לפלאפון - הוא יוכל, והכול לפי מה שהעובד מחליט. זה עולם אחר לגמרי. במקום אגרסיביות, פיטורים, ובוא נחתוך, וכוחניות, אלו דברים שצריך לעצור אותם. השינוי הוא מבוך ונותן מענה לכולם.מעבר למענק הפרישה המוגדל היו גם הישגים: מענק חתימה בינואר על מכירת בזק של 12 אלף שקל, לפני חודשיים היה מענק על רווחי בזק בסך 2,700 שקל, כך כל עובד קיבל מענק של קרוב ל-15 אלף שקל. עובדים ותיקים גם קיבלו תוך שנה 20-30 אלף שקל בשתי פעימות. התפקיד שלנו הוא להביא את המעטפת המלאה, וגם העובדים יודעים להכיר טובה כשצריך. בקורונה, למשל, החברה נפגעה בצורה משמעותית ואנחנו החזרנו מהוועד להנהלה 14 מיליון שקל מתקציב הרווחה. צריך לדעת לקחת מחברה רווחית ולדעת להחזיר שהיא הפסדית. יש לציין שהבאנו גם עלייה בשכר של העובדים של 3% עקב העלייה של שכר המינימום, ובנינו מנגנון שימנע שחיקה של השכר בכל פעם ששכר המינימום יעלה".
יו"ר ועד אלפא מציין את ההשתתפות האקטיבית של ההסתדרות בכל המהלך, ובמיוחד את יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד: "לא ראיתי כזה יו"ר שהלב שלו יוצא מהמקום הנכון וכל הזמן עם יד על הדופק עבור כל האוכלוסיות, מרגע שהוא נכנס הוא חתם הכי הרבה הסכמים קיבוציים ופתר בעיות ברמות מטורפות. הוא חי ונושם עבודה מאורגנת עד רמת העובד הבודד, הכי מנצ' שיש".
אחד ההישגים ששמן מתגאה הו הוא "כתף אל כתף" וקליטת עובדי שירותי חיצוניים לתוך החברה עצמה: "השכר שלהם אחרי 20 שנה מגיע ל-6,500 ברוטו, והם עובדים עבור פלאפון 20 שנה בחברה חיצונית ואתה משלם לחברות האלה 30 אלף שקל לכל אחד. נקלוט את העובדים האלו וניתן להם שכר הוגן, יחד עם ההטבות של הסכם קיבוצי כמו נופשונים, דמי הבראה וגני ילדים. מעטפת שלמה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    וועד פלאפון
    שרית 03/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וועד פלאפון מאוד חכם וגם חתיך
    סגור