קריירה ולימודים

"אם לא יעשו שינוי חשיבה - לא יהיה עסק אחד שניתן יהיה להציל"

אתי רז, מנכ"לית-מייסדת מועדון העסקים All Club בפניה לגופים החזקים בשוק: "סייעו לעסקים הקטנים - המענקים מסייעים בטווח הקצר, בדיוק כמו פלסטר לחולה סופני ואם לא יעשו שינוי חשיבה יסודי מעמיק עבור העסקים, מצב הכלכלה שלנו יתדרדר לפי תהום ולא יהיה עסק אחד שניתן יהיה להציל", ומה צריך לבחון לפני פתיחת עסק חדש במצב הנוכחי?

מערכת ice | 
אתי רז (צילום לינה מיארה)
המציאות הקשה בישראל בתקופה האחרונה לא רק שהובילה חלק גדול מהאזרחים באופן טבעי לטלטלה ונזקים אישיים ונפשיים עמוקים, אלא גם לנזקים עסקיים ואתגרים הישרדותיים עבור בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל.
באחרונה פרסמה חברת המידע העסקי Bdi Coface,  כי מתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר נסגרו כ-46 אלף עסקים בישראל, כאשר מרביתם הם עסקים קטנים המעסיקים עד חמישה עובדים. חשבון פשוט מראה כי כ-170 עסקים נסגרים מדי יום, והעובדה כי מגזר העסקים מהווה גם את מנוע הצמיחה שלה, מעמידה את שוק הכלכלה והתעסוקה במציאות של אי ודאות, כאשר גם האופטימיים ביותר אינם מבשרי טובות.
 "הנתונים לא מפתיעים אותי, כמועדון עסקים שחי ונושם יום יום את הצרכים של בעלי העסקים אנו מגלים שוב ושוב שגם עסק עם רעיון מצוין לא יכול להתקיים ללא סיוע מהמדינה במציאות של אי ודאות" כך, לדברי אתי רז מנכ"לית-מייסדת מועדון העסקים  All Club המונה כ-200 אלף עצמאים ובעלי עסקים.   
לדברי רז, לא קל להיות עסק בישראל בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה במציאות מלחמה. "בזמן שהמדינה עסוקה כל היום, באופן טבעי, בלחימה בעזה, בצפון המופגז וכמובן גם בהשבת החטופים, בעלי עסקים מתמודדים עם אתגרים אינסופיים ולא מקבלים סיוע ראוי. כל עסק שנסגר משפיע באופן ישיר על פרנסת המשפחה של בעל העסק עצמו וגם של העובדים, וכמובן גם על הכלכלה בישראל. מקבלי ההחלטות ובמיוחד משרד האוצר חייבים להתעורר. המענקים מסייעים בטווח הקצר, בדיוק כמו פלסטר לחולה סופני ואם לא יעשו שינוי חשיבה יסודי מעמיק עבור העסקים, מצב הכלכלה שלנו יתדרדר לפי תהום ולא יהיה עסק אחד שניתן יהיה להציל".
מינוי פרויקטור לטיפול בעסקים בעת מלחמה
לדברי רז, המדינה חייבת להטמיע את תחום העסקים הקטנים בליבת הפעילות האסטרטגית שלה, ולמנות בהקדם צוות מיוחד שיעסוק רק בתחום זה.
"חייבים למנות בהקדם פרויקטור עסקים, שיתווה דרך, משאבים ומדיניות אפקטיבית שתשמש חבל הצלה לעסקים. הקמת צוות רציני בראשו יעמוד איש מקצוע רציני שחי ונושם את העסקים, יכול לפתור חלק מהאתגרים והמצוקות. מדינה חזקה אינה יכולה לזנוח את המגזר שהכי תורם לכלכלה שלה".
בתוך כך, נראה שדווקא יוזמות עסקיות ושת"פ בין גופים במשק מביאים איתם רוח חדשה לעולם העסקי.  לדברי רז, צומחת לה מגמה בישראל בה עסקים גדולים מסייעים לעסקים קטנים ומדובר ביוזמות מאוד יעילות לשני הצדדים, גם לגוף הגדול המסייע וגם כמובן לעסק הקטן.
"קיימת מגמה מאוד יפה ומרגשת בה לא מעט גופים חזקים בשוק הרימו את הכפפה ומובילים מהלכים שמטרתם לסייע למגזר העסקים. בין אם ברתימת עובדים המסייעים להם, ייעוץ, שיווק, שיתופי פעולה וגם מתן פריטים אלה ואחרים. רק לאחרונה קבוצת שלמה יזמה איתנו מהלך מדהים עבור לקוחות עסקיים של הליסינג הפרטי של הקבוצה כך הם יכולים לקבל מגוון שרותים עבור העסק שלהם, בחינם. היוזמות מדהימות אבל הן לא מספיקות והמדינה חייבת לעשות הרבה יותר מהלכים עבור העסקים".
מה היית מייעצת למי שהוא רגע לפני פתיחת עסק חדש?
"אני בהחלט בעד שאנשים יגשימו את החלום העסקי שלהם, יחד עם זאת חייב להבין שלדעת לבשל לא מספיק כדי לפתוח מסעדה כי עסקים צריכים ניהול, תכנון, שיווק ובקרה, שחייבים להיות מלווים ע"י אנשי מקצוע. הרבה פעמים היזם, מוכשר ככל שיהיה הוא לא בהכרח מי שמתאים לנהל את העסק.
דבר נוסף וחשוב לא פחות הוא להכין תכנית אסטרטגית שלוקחת בחשבון תרחישים פוטנציאליים עתידיים שאין לבעל העסק שליטה עליהם כמו מלחמות, שיפוצים באזור, תופעות טבע ועוד. בכל תרחיש פוטנציאלי הם צריכים לתכנן מראש, עד כמה שניתן, כיצד עליהם להערך בהיבט המקצועי והאופרטיבי. מעין תכנית מגירה שתוכל לסייע לעסק להמשיך לתפקד ככל הניתן במידה ותרחישים אלה יתקיימו", אומרת רז.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה