קריירה ולימודים
בלגן בנתב"ג: נהגי המוניות זועמים; יפתחו בשביתה כוללת?
אחרי ההסכם של חברת Gett עם רשות שדות התעופה, במסגרתה החברה תנהל ותפקח באמצעים טכנולוגיים על מערך המוניות המוצע לישראלים החוזרים מחו"ל וכן לתיירים הנכנסים ארצה. בעקבות כך, נהגי המוניות זועמים, והסתדרות קוראים להם לא לחתום על החוזה החדש מול Gett. אם הדברים לא יסתדרו, הנהגים יפתחו בשביתה?
בימים אלה החל שלב ההרצה של השירות הטכנולוגי החדש לניהול והפעלת המוניות בנתב"ג, זאת במסגרת הזכייה של חברת Gett במכרז רשות שדות התעופה. בהתאם לתנאי המכרז, החברה תפעיל, תנהל ותפקח באמצעים טכנולוגיים על מערך המוניות המוצע לישראלים החוזרים מחו"ל וכן לתיירים הנכנסים ארצה.
הפעלת האמצעים הטכנולוגיים נועדה להעניק לנוסעים שירות מיטבי וזמין בהתאם למדדי רמת השירות וכראוי לשער הכניסה לישראל ותעניק סביבת עבודה וחווית שירות לנהגי המוניות. המכרז אותו הוציאה רש"ת נועד להסדיר את כל מערך המוניות בנתב"ג באמצעים טכנולוגיים ולתת מענה לתופעות כמו עוקץ תיירים ונוסעים, נהגים לא מורשים, רכבים לא מורשים העלולים לסכן את הנוסעים ועוד.
מי שכמובן לא אהב את זכייתה של חברת Gett הם נהגי המוניות בנתב"ג, שיצאו היום (רביעי) נגד ההסכם של החברה עם רשות שדות התעופה. לטענתם של נהגי המוניות, על פי החוזה החדש שגט דורשת מהנהגים לחתום הם נאלצים להסכים לחוזה דרקוני הכולל סעיפים כובלים ומקפחים שמגבילים את זכויותיהם, כולל הסכמה מראש שלא יוכלו לתבוע את גט בעתיד וגם שתוכל לערוך שינויים עתידיים בחוזה ללא צורך בהסכמת של הנהג.
בנוסף לכך, טוענים הנהגים כי גט דורשת פרטים אישיים של לקוחות פרטיים שמזמינים מראש נהגים עימם הם עובדים ונמנים על חוג לקוחותיהם איסוף מנתב"ג עם נחיתתם (שנקראת ״נסיעה מוזמנת״) אותם היא עלולה להטמיע במערכותיה, ליצור עימם קשר אח״כ, וגם מהווה פגיעה בפרטיותם של הלקוחות, דבר שמקנה לגט שליטה בלקוחות פרטיים שאינם שלה.
תופעה מאיימת נוספת על נהגי המוניות לטענתם היא הקמת ועדת משמעת של גט שאמורה לבדוק תלונות של נוסעים נגד נהגים ולהענישם ע״י הטלת קנסות כספיים, התליית העבודה עם גט לתקופה קצובה וגם אפשרות להפסיק את עבודתו של נהג לצמיתות מהעבודה עמה.
לטענתם של נהגי המוניות, הדבר הינו נוגד את תקנות התעבורה שם יש רק למשרד התחבורה סמכות שהוקנתה לה בחוק, לדון, לשפוט, לקנוס, או להתלות את רישיון הנהיגה של נהג רכב ציבורי אם נמצא שפעל בניגוד לחוק. ההתנהגות המונופוליסטית של גט מוביל לפגיעה בזכויות של נהגי המוניות וחוזה העבודה הקשה והפוגעני עליו הם נדרשים לחתום מעמיד אותם במצב בלתי אפשרי.
ולכן, התאגדות נהגי המוניות בהסתדרות ממליצה לנהגים שלא לחתום עליו וקוראת לחברת גט טקסי לשבת עמה למשא ומתן על מנת להגיע להסכם הוגן. כמו כן, קוראת לרשות שדות התעופה לדחות את כניסת ההסכם שלה מול גט להפעלת שרותי מוניות בנתב"ג עד להשגת הסכמות כדי למנוע כאוס במערך ההסעים בנתב"ג שיפגע הן בציבור הנוסעים והן בנהגים.
זוהר גולן, יו"ר איגוד נהגי המוניות בהסתדרות: "בצל המצב הביטחוני והמשבר הכלכלי שפוקד את ישראל הכנסותיהם של נהגי המוניות נפגעו ב-50% ויותר, והמחטף שחברת גט מנסה לבצע כעת עם החוזה שמבקשת להחתים את הנהגים אינו מתקבל על הדעת ולא אנושי. מדובר בציבור גדול שגוזלים ממנו את כבשת הרש אשר עובד שעות ארוכות מאוד ובתנאים קשים ולא ניתן לתאגיד גדול שכזה לדרוס אותם. אנו קוראים למשרד התחבורה להתערב באופן מיידי בנושא ולעצור זאת באופן מוחלט עד לבירור הנושא עד תום".
עוד ב-
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות: "ההסכם החדש שמציעה חברת GET לנהגי המוניות היא עבדות מודרנית. עובדים אשר שבויים למערכת, נתונים לחסדיה ומחכים לגזרות שיפילו עליהם ללא שום יכולת להתנגד. קורא לשרה רגב להתייצב לצד הנהגים ולהביא לביטול ההסכם המביש הזה שהוא הכל חוץ מהוגן ואנושי".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(16):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
13.כל מי שחושב שהנהגים לא בסדר מוזמן לעיין בחוזה של גט טקס (ל"ת)נאור 02/2024/24הגב לתגובה זו1 0סגור
-
12.מונופול ברשות המדינה (ל"ת)אלי 02/2024/18הגב לתגובה זו1 0סגור
-
11.הגיע הזמן שיהיה סדרדנידין 02/2024/17הגב לתגובה זו0 0סוף סוף שיהיה סדר שיפעילו מונה כחוק ויפסיקו לרמות תיירים ולהיכנס לויכוחים עם לקוחות בכל נסיעהסגור
-
10.הנהגים צודקים די אם הניסוייםמשה 02/2024/16הגב לתגובה זו3 0בינתיים הנהגים ממורמרים והנוסעים סובליםסגור
-
9.עבדות מודרנית בחסות ממשלת ישראל משרד התחבורהדוד 02/2024/16הגב לתגובה זו3 0לכו לעזאזל אתם וגטסגור
- טען עוד
-
8.בא ארגון לעשות טוב אז בא האחר לקלקל. (ל"ת)תמר 02/2024/16הגב לתגובה זו0 1סגור
-
7.יש רכבת ועו אחת ועודאחלה 02/2024/16הגב לתגובה זו0 1אפשר לחשוב שאין אלטרנטיבה יש רכבות ואוטובוסיםסגור
-
6.מונופולר 02/2024/16הגב לתגובה זו3 0בחסות המדינה ומשרדי הממשלה המדינה הופכת את גט למונופול דורסני ע"י דחיקת המתחרים החוצה וכשגט תחליט לחסום נוסע או נהג לא יהיה לנוסע איך להזמין מונית ולנהג לא יהיה איפה לעבוד והמונופול בחסות החוק משתלטים על המחירים בעסקיות ולוקחים לכיסם אחוזים גבוהים ומשאירים לנהג פירורים ..ומעלים לנהג דמי סדרנות שגם ככה הם גבוהים ואני מאמין שבעתיד הקרוב יהיו יותר גבוהים ומכאן הנגזרת של יחס הנהג לנוסעים..מה שגם ככה המחירים נמוכים הכול עלה מהביטוחים ועד קנית רכב שכבר אין את ההנחה שהיתה בעבר והדלק והשכרת מספר או קנית זכות ציבורית ורק השכר של נהג המונית עובד 12 שעות ביום נפגע ב40% ועד היום לא תוקן פלוס דמי הסדרנות למונופול החזירי הזהסגור
-
אשמת שיתוף הפעולה של הנהגים.רובי 02/2024/16הגב לתגובה זו1 0הנהגים במו שיתוף הפעולה שלהם עם גט הפכו אותם למונופול והיום הם בוכים. מאות תחנות מוניות בארץ סגרו או התאחדו בגלל שאלפי נהגים נטשו אותם לטובת העבודה בגט. גט פיתו את הנהגים בסדרנות חינמית וככל שהיקף העבודה והביקוש עלה הם ייקרו את הסדרנות בהתאם. היום שהם כבר שולטים היטב בענף החברה מרשה לעצמה לבצע מהלכים דרקוניים וכובלים ולנהג אין אפשרות להתגונן או אלטרנטיבה. גט התחייבו לעמוד בהסכם מול רש"ת ובעתיד אם יווצר מחסור במוניות בנת"ג הם יחייבו את הנהגים המקושרים לאפליקציה לתת שירות גם בנתב"ג ולא הוא ייחסם לעבודה.סגור
-
5.מעדיף ללכת ברגל ולא להשתמש בנהגי מוניותאריה 02/2024/16הגב לתגובה זו1 4רובם גזלנים ורמאים..לא להתקרבסגור
-
גם אני מעדיף לא להסיע נוסעים כמו אריהדודי 02/2024/17הגב לתגובה זו2 0יש נוסעים שנהג מונית מוכן לשלם כדי לא להסיע אותם. אריה נשמע כמו אחד מהם. נוסעים חצופים עצבניים אלימים ועוד.. משום מה נראה לציבור הנוסעים כי הם מושלמים. כמו שיש נהגים פחות טו,ים,כך יש גם נוסעים מהגיהנום.סגור
-
מעדיף לנבוע ריקדוד 02/2024/16הגב לתגובה זו2 0ולא לאסוף נוסע כמוךסגור
-
4.מקווה שלא יגיעו לשביתה ובעזרת ההסתדרות יצליחו לגשר על הרווית דגן 02/2024/15הגב לתגובה זו1 0הפעריםסגור
-
3.צריך להגיע לתנאים שמקובלים על הנהגים (ל"ת)גילי נתניה 02/2024/15הגב לתגובה זו3 1סגור
-
2.נהגי מוניות עובדים קשה 12 שעות ביום כדי להצליח להרוויחגיא זמיר 02/2024/15הגב לתגובה זו5 1לא צריך להקשות עליהם בגלל כמה נהגים סורריםסגור
-
1.החבר'ה מההסתדרות צודקים (ל"ת)ליבי כהן 02/2024/15הגב לתגובה זו5 0סגור