רכב

הטבת המס על הרכבים תבוטל? בשורה דרמטית לנהגים בישראל

כלל חבריי ועדת הכספים בקריאה לאוצר: "הקפיאו את הפחתת הטבת המס על רכישת רכבים חשמליים", מנכ"ל משרד האנרגיה טען כי ההעלאה תביא להבדל של 30% במחיר בין רכב בנזין לרכב חשמלי וקרא להקפיא את המס עד לחדירה של 10% מכלל הרכבים, במשרד האוצר לא רואים צורך בדיון לדחייה
מערכת ice | 
רכב (צילום פלאש 90/ נתי שוחט)
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (שלישי) דיון בנושא 'הקפאת עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים' הצעתם של חברי הכנסת: בועז טופורובסקי, ששון גואטה, אורית פרקש הכהן, מיכל שיר סגמן, מיכאל ביטון, שרן השכל, ניסים וטורי, זאב אלקין, רון כץ ונעמה לזימי. הדיון התקיים על רקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה של רכבים חשמליים שתכנס לתוקף בחודש הבא, בהתאם למתווה מדורג שנקבע לפני מספר שנים.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח ואמר: "העיתוי לא נכון, על אחת כמה וכמה שיש את המתח שאי אפשר להעביר את המכוניות בגלל החות'ים במייצר שם, המשמעות של העניין שזה מעלה את המחיר באופן דרמטי, לכן אנחנו סבורים שלא צריך להעלות את המחירים".

מנכ"ל משרד האנרגיה, קובי בליטשטיין, הסביר: "מתקיים שיח ביננו לבין האוצר, אימוץ הרכב החשמלי הוא יעד לאומי, העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית מאוד בכדאיות לרכוש רכב חשמלי. כבר היום הוא יקר יותר ב-9% בממוצע, עם ההעלאה כעת זה עוד 20%, ויהיה הבדל של 30% בערך. זה יחבל משמעותית במומנטום של חדירת הרכב החשמלי לישראל, היו מדינות שעשו את הטעות הזו, דוגמת ספרד, ולקח להם הרבה יותר כסף וזמן להופך את המגמה לאחר מכן, זה יגרום למהפכה הזו להתעכב לשנים אחרונות. זה יהפוך לרכב לעשירים בלבד, ואנחנו רוצים את הרכב הזה לכל לשכבות העם, אנחנו רוצים נוכחות של רכב חשמלי ולא רכב בנזין מזהם. צריך לדחות עד למסה קריטית של חדירה, שזה 10 אחוז בערך, ואנחנו מניחים שגג עד 2026 אפשר להגיע למסה הזו". 
בליטשטיין התייחס גם לבעיית ההובלה הימית על רקע המשבר הימי והמלחמה: "יש יבואנים שרצו להגיע עם הרכבים לפני הטלת המס, וכרגע כל הרכבים האלה מתעכבים בים. השקענו כסף רב בנושא של עמדות טעינה, זה חלק מלווה חשוב מאוד ומכריע של המהפכה, ואנחנו הולכים להמשיך בכך. בתקציב 23 הוקפא הנושא הזה, וב-24 אנחנו מכינים תוכנית מקיפה של עמדות טעינה, ואנחנו בשיחות עם האוצר. לעניין המיסוי באוצר לא מוכנים לשנות מעמדתם".
גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "40% מפליטות זיהום האוויר בישראל, מקורו בכליי רכב. בדיוני התקציב העלנו את זה בפני אגף תקציבים, הם לא היו מוכנים לדבר על הנושא. בעולם נעשה עידוד לנושא, באירופה אומרים ליבואן יש לך אחוז של פליטות, אל תביא לנו את הגרוטאות, אלא תדאג לתמהיל נכון של כלי רכב, אם לא תעמוד בזה תקבל קנסות. אנחנו משמידים את הכלי שתמרצנו באמצעותו, כך ייצרנו מצב שמדינת ישראל תמשיך לייבא רכבים ישנים ומזהמים. הצענו גם להתמודד בצורה של תמהיל כלי הרכב בדומה לאירופה, כי אנחנו מעודדים היום להביא רכבים מזהמים". 
ח"כ אורית פרקש הכהן "אני לא מבינה את ההיגיון לעלות את המיסוי גם מבחינת יוקר המחייה, אני לא מבינה את הרעיון לעשות את הדבר הזה דווקא כעת. אנו רואים את ההדים של הצעד הזה. במקום לקחת את הכסף ולשים בסבסוד של עמדות טעינה, מסיתים אותו למלחמה. יש את העניין עם משבר עם החות'ים והובלת מכוניות מסין ודרום קוריאה יש בעיות של הובלה בים האדום, הדבר הזה מעכב אלפי מכוניות. את המס על משקאות ממותקים שהורגים אנשים לא מחזירים אבל על המס על רכבים חשמליים מעלים".
ח"כ רון כץ: "לאן מדינת ישראל רוצה להגיע? איך אנחנו רואים את העתיד של המדינה שלנו שמתחבר לעתיד של כל העולם? אל תגרמו לציבור את החוסר וודאות של לדעת האם לקנות או לא לקנות, האם לא יהיה כלכלי יותר? החוסר וודאות יוצר דבר אחד, יביא אותנו למצב שאף אחד לא יקנה רכבים חשמליים במדינת ישראל ושזה יקרה אתם תצטערו על זה ותרצו להוריד את המיסים. אולי פעם אחת נחשוב כמה צעדים קדימה ונעצור את העליות האלה?".
ח"כ אלי דלל: "המדינה התחייבה להקטין את פליטות גזי החממה והיא הולכת בדיוק הפוך.  אנו צריכים פחות זיהום במקביל אנו עושים דברים הפוכים ולכן יש חשיבות גדולה מאד לרכב חשמלי. כיום רכבים חשמליים נחשבים ליוקרתיים כי המיסוי גבוה. אנו כמדינה צריכים לדאוג שיהיו עמדות טעינה ציבוריות ועמדות טעינה פרטיות צריך להתיר בהיתרי הבניה".
ח"כ ינון אזולאי "בקורונה הייתה עליה של מחירים כי לא היה בשוק רכבים ועד שהתחילה שוב ההתאוששות אנו עוד פעם קוטעים את זה. צריך להפסיק עם זה. אתם לא מעודדים את המדינה לייבא רכבים חשמליים אז מה נגיד לאזרחים? שאנו רוצים מהם עוד מס? בסוף נוציא את הכסף על הבריאות של האנשים כי איפה שיש יותר זיהום אוויר יש יותר חולים".
ח"כ מטי צרפתי: "אנחנו שואפים כבר כמה שנים ליותר עצמאות אנרגטית ולא להיות תלויים, מה גם שאנו מתקדמים עם היעדים שלו כאנרגיה חלופית אנו צריכים להימנע מדלק ולהיות עצמאים אנרגטית". 
ח"כ יוראי להב: "באוגוסט השנה נשיא ארה"ב פרסם תכנית עידוד של 12 מיליארד דולר לרכבים חשמליים, אנו מדברים בישראל על פחות מ-2% דריסת רגל ברכבים חשמליים. זה פוגע פגיעה קשה בכל פיתוח תשתית החשמלית במדינה ישראל, אני מציע לגנוז אותו לחלוטין ולהציע הטבות מס נוספות למי שבוחר ברכב חשמלי". 
ח"כ יצחק קרויזר: "הבשורה של הגעת רכבים חשמליים הייתה בשורה גדולה לפריפריה. מי שגר בפריפריה מחזיק שני כלי רכב באופן אוטומטי, אחזקה של רכב בנזין יקר. ההוצאות של תושבי הפריפריה גדולות משל תושבי המרכז. זו העלאה שניה, זה אלפי שקלים בשנה לכל משפחה, אם אתם יוצאים בגזרות כלכליות על אנשי הפריפריה תגידו". 
ח"כ חמד עמאר: "רק 2% קנו רכב חשמלי במדינת ישראל וגם ל2% יש בעיות בעמדות טעינה. לדעתי האוצר אומר שהמדינה לא רוצה רכבים חשמליים. צריך לעודד אנשים לקנות רכבים חשמליים כי זה פחות מזהם והמטרה היא להוריד את הזיהום. תחפשו הכנסה אחרת, רכב חשמלי צריך לעודד".
יו"ר הוועדה, ח"כ גפני: "הייתה מגמה לעודד רכב חשמלי, המציאות לבוא ולומר שהייתה תוכנית והיא תיושם, היא לא מקובלת בשום צורה. אנחנו בתקופה שיש לעשות כל מאמץ לעודד את אלה שנפגעים מהחות'ים, להקל על האנשים האלה, הם צריכים היום לעשות סיבוב ארוך ואתם הולכים לקחת מהם יותר מס. יש גם דבר ציבורי כלפי כל העולם, שאנחנו מסייעים למי שמייבאים את הרכבים האלה. לראות את מה שעושה ארה"ב ואירופה, וכאן ללכת ולפגוע, מישהו היה צריך לעצור את התהליך הזה במשרד האוצר".
מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים: "גם שהמס יעלה ל-35 אחוז, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף שקל, וביחס לרכב בנזין מזהם יכולה להגיע ל-68 אלף שקל משרד האוצר עדיין מעודד רכבים חשמליים. ההחלטה במשרד היא להמשיך עם המתווה. ישנו גידול בשיעור החדירה, גם בשנה האחרונה לאו דווקא עלו מחירי הרכב החשמל, למרות המתווה המדורג, בשנים קודמות חלק מהסכום בשל שיעורי המס הנמוכים גולגל ליבואנים ולאו דווקא לצרכנים. בהתייחס לעלויות החיצוניות שבשלה מטילים מס קנייה על כלי רכב, הרכב החשמלי חוסך בזיהום אוויר ורעש, אבל לא חוסך בגודש ולא בתאונות דרכים ולא בצורך בתשתיות. העלויות החיצוניות שחוסך רכב חשמלי הם בערך רבע, לכן הצורך בהטלה של מס עליו". 
נטליה מירנצ'וב, רשות המיסים: "אין שום סיבה לדחות, אנחנו דברים על מוצר חדש שנרכש בידי שכבות מבוססות. מוצר שמייצר עלויות חיצוניות, גודש, שימוש בתשתיות, תאונות. רכב חשמלי לא מייצר פליטות ברמה של אגזוז, אבל הוא מייצר סוללה שמייצרת הרבה מאוד פליטות, ייצור חשמל מייצר פליטות. במידה ולא נשנה את רמת המיסוי בשנה הבאה, מדובר בהפסד הכנסות למדינה בגובה של למעלה ממיליארד שקל לשנה, סכום שהמדינה זקוקה לו. אנחנו מדברים על חדירה של 20% בשנה בייבוא, ואם לוקחים את חודש האחרון אנחנו ב-36% מהייבוא. השנה נוספו בין 40 ל-50 אלף רכבים". 
ספיר איפרגן, רכזת תחבורה, משרד האוצר: "גם 35% מס קנייה זו הטבה מפליגה לעומת 83% למנוע בעירה בנזין, המתווה לא מדבר על השוואה, כך מגולמת ההבנה כי יש מקום לעודד רכב חשמלי על פני בנזין, וזה פער דרמטי של קרוב ל-50%. בשנת 22 היו בין 20 ל -25 אחוזים של רכישת רכבים אלה, זה גידול מאוד משמעותי ביחס ל-21, למרות שהיה גידול במס, זה מראה שעדיין רכב חשמלי הינו השקעה כלכלית משתלמת מאוד בשל העלות הנמוכה מאוד לעלות השולית". 
עוד הוסיפה איפרגן כי "לנגד עיננו תמיד עומדת מטרת העל של צמצום התוצר בשל הגודש, הפתרון היחידי האפקטיבי זה עידוד תחבורה ציבורית איכותית. משרד האוצר משקיע המון משאבים בזה. לכן רכב פרטי באשר הוא רכב פרטי הוא עדיין רכב פרטי, לכן העלויות השליליות על המשק הן דומות, שכן רוב הפגיעה הכלכלית היא גודש, ואז תאונות דרכים, וגם רכב חשמלי גורם לפגיעה זו. זה לא סוד שאנחנו תומכים בעדכון מנגנון המס שישקף יותר את העלויות השליליות דרך נסועה". 
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "נכשלתם כישלון מוחלט בכל העניין של עמדות טעינה בניגוד לכל ההתחייבויות שלכם, העמדה שלנו שמכל הסיבות שבעולם, אנחנו מבקשים לדחות את העלאת המס הזו. מכיוון שלא אקבל סעד מכם, אני פונה לשר האוצר ולמנכ"ל משרד האוצר, אפנה אליו את המכתב מכל חברי הכנסת שחתמו ומי שעוד רוצה לחתום. אם התשובה תהייה שלילית נצטרך להיכנס לעניין ולראות מה כוחה של ועדת הכספים שהיא דנה ומחליטה פה אחד, אנחנו לא מעוניינים במס הזה, אנחנו מבקשים לדחות אותו מכל הסיבות שעלו, זו החלטת הוועדה, אני מציע שתבחנו אותה מחדש, לא רבים כך עם ועדת הכספים, במיוחד שהיא מחליטה ככה פה אחד. תקיימו דיון, אני הולך להעביר את המכתב לשר ולמנכ"ל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה