רכב

רכבת הבזק חוזרת להיבנות, יותר מ-4 מיליארד דולר שוחררו

הרכבת הסופר-מהירה והמדוברת של קליפורניה, שמכונה "בולט טריין" ועתידה לנסוע על המסילה ביותר מ-200 קמ"ש, היא אתגר הנדסי, כלכלי ופוליטי. הפרלמנט במדינה נתן אור ירוק ושחרר 4.2 מילארד דולר להשלמת השלב הראשון של תשתיות הרכבת, בעוד אתגרים גדולים יותר ממתינים
מערכת ice |  10
רכבת חשמלית (צילום יחצ)
פריצת דרך בפרויקט התשתית הציבורי היקר ביותר בקליפורניה: נראה כי לרכבת הבזק של קליפורניה יש סוף סוף את הכסף ואת האישור המשפטי להשלים את השלב הראשון שלה. מה שנותר אתגר הוא איך לקשר את המסלול הראשוני הזה של 171 מייל דרך המרכז החקלאי של מדינת סנטרל ואלי למרכזי אוכלוסייה בלוס אנג'לס, סן פרנסיסקו וסן חוזה - וכיצד המהנדסים שלו יתגברו על השטח ההררי והסיכונים הסייסמיים של קליפורניה.
המחוקקים במדינה הסכימו בחודש שעבר לשחרר 4.2 מיליארד דולר שיועדו לשלב הראשון של הרכבת, בין הערים הבינוניות בייקרספילד, פרזנו ומרסד. הפרויקט צפוי ליהנות גם מכספי חוק התשתיות הדו-מפלגיים הפדרליים של יותר מ-2 מיליארד דולר שהופרשו לרכבת נוסעים. הרחבת השירות לאזור מפרץ סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס תאריך את המסילה ל-500 מיילים ותגדיל את תג המחיר הכולל של הרכבת עד ל-105 מיליארד דולר. זה הרבה מעל ההערכה הראשונית של כ-40 מיליארד דולר שמצביעי קליפורניה אישרו ב-2008.
"זו לא משימה קלה לבנות מערכת כזו", אמר בריאן קלי, מנכ"ל רשות הרכבות המהירה בקליפורניה. "זו משימה קשה, אבל שווה לעשות אותה". לפני ארבע שנים, המדינה התקשרה לקלי, פקיד תחבורה ותיק, כדי להחזיר את העניינים למסלול לאחר שטעויות ניהוליות מוקדמות איימו על תמיכה ציבורית. גם אתגרים משפטיים והבטחת כל הקרקע הדרושה לבניית השלב הראשון, השטוח יחסית, היו גם הם בראש סדר העדיפויות. כיום, נבנים 119 קילומטרים של בטון, ויאדוקטים דמויי גשר ומבנים אחרים שעליהם רכבות חשמליות יפעלו מתישהו במהירות של יותר מ-200 קמ"ש - מה שמביא כאבי ראש זמניים למרכז פרזנו - עם עבודה חדשה שעומדת להתחיל ב-52 הקילומטרים הנותרים שממומנים כעת. באופן קריטי, קלי והצוות שלו גם הבטיחו יותר מ-90% מהקרקע הדרושה כדי לשמור על הבנייה במסלול.
הפרויקט "חי וקיים ויוצר הזדמנויות תעסוקה לאלפי עובדים שעוסקים בפרויקט החדשני והטרנספורמטיבי ביותר שהמדינה שלנו ראתה מזה כמעט 75 שנה", אמרה קארן פילבריק, מנכ"לית מכון התחבורה של אוניברסיטת סן חוזה סטייט. 
אבל יש גם מתנגדים: במקום שבו פילבריק רואה הזדמנויות, מבקרים רואים בזבוז. "זה בזבוז עצום של כסף", אמר עורך הדין מאוקלנד סטו פלאשמן, שתבע לחסום מימון לשלב הראשון של הרכבת, בטענה שהיא מפרה את חוקת המדינה. "הלקוחות שלי לא מרגישים שזה אי פעם יביא לקו רכבת מהירה בת קיימא." בית המשפט לערעורים של קליפורניה פסק נגד פלאשמן בסוף השנה שעברה, ואיפשר את המשך הבנייה. הניצחון וההתפתחויות האחרונות במימון מעניקים לרכבת מידה של יציבות לעת עתה.
זהו שינוי גדול מלפני כמה שנים, כאשר הנשיא דאז דונלד טראמפ עצר 929 מיליון דולר מקרנות פדרליות שהוענקו שנים קודם לכן ואיים לגבות בחזרה 2.5 מיליארד דולר שחולקו על ידי ממשל אובמה. הנשיא ג'ו ביידן, תומך ותיק ברכבת, החזיר את הכספים הללו בשנת 2021 ורוצה עוד פרויקטים של רכבת מהירה, הן עבור העבודות שהם ייצרו והן כדי לסייע בצמצום פליטות התחממות האקלים ממכוניות.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    לא מבין מה החידוש
    מאיר 07/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רכבות מהירות כאלו, של מעל 300 קמ"ש, נוסעות בצרפת, ביפן בסין כבר עשרות שנים. מה הקטע?
    סגור
  • תשתיות
    הלל 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מציע לאמריקאים שת"פ עם היפנים,הצרפתים, או הגרמנים, (עם הסינים הם בטח יפחדו)גם יכול לחסוך להם המון כסף, זמן,וטעויות בנייה,ולבנות תשתיות שיתאימו גם לרכבת מודרנית כשיחליטו לבנות אחת כזאת
    סגור
  • 8.
    מה עם הייפר לופ??? טכנולוגיה עדיפה נסיעה מהירה יותר להק (ל"ת)
    איילון 07/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 7.
    הסינים עשו זאת מזמן. (ל"ת)
    קור 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    בקנדה פיתחו 1000 קמש..
    אמת 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז זה פי 5 פחות ב105 מיליארד? האם הם לא ערים לעובדה שאפשר לבנות רכבת מהירה פי חמש? להישאר מאחור בכאלו הפרשים?
    סגור
  • 5.
    נו
    זיק 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נו מתי אצלינו ? אין צוות חשיבה לעוד 5, 10, 20 . שנה.רכבת חשמלית קימת באירופה המפגרת ואנו .....
    סגור
  • 4.
    200 מייל לשעה לא 200 קמש (ל"ת)
    אסי 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    אתם רציניים???
    ג'וקר 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בצרפת בשנת 1980 דהרתי ברכבת מליאון לפריז במהירות של 300 קמ"ש. כלומר לפני 42 שנים. ועכשיו מתכננים 200 קמ"ש תוך שנתיים
    סגור
  • 2.
    מה זה ''רכבת בזק''?
    יוני 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עברות של ''bullet train'', או ''HSR"? כי אם כן, אז אני אהבתי
    סגור
  • 1.
    רכבת בזק
    דודה 07/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ביפן קיימת רכבת כזו כבר כמה עשורים. למיטב זיכרוני נוסעת/טסה 300 קמ"ש. אצלנו נושא הרכבת ימשיך להוות נושא לכתבות באמצעי התקשורת עוד שנים רבות
    סגור