רכב
מס חדש בדרך: הנהגים בישראל עומדים בפני גזירות קשות
הטלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים, בשיעור של 15 אגורות לקילומטר והקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה בירושלים ובגוש דן, וכן הפיכת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ליחידת סמך עצמאית בין הרפורמות שינהיגו בממשלה כדי להכניס לקופת המדינה מיליארדי שקלים בשנים הקרובות
משרד האוצר מתכנן שתי רפורמות מרחיקות לכת בתחום התחבורה, שצפויות להיכלל בחוק ההסדרים לתקציב 2025. הראשונה היא הטלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים, בשיעור של 15 אגורות לקילומטר. מהלך זה נועד לאזן את הפער בין עלויות הנסיעה ברכב חשמלי לעומת רכב בנזין ותחבורה ציבורית, ולהכניס לקופת המדינה מיליארדי שקלים בשנים הקרובות. למרות שהמס יייקר את השימוש ברכב חשמלי, הוא עדיין צפוי להיות זול יותר מנסיעה ברכב בנזין.
הרפורמה השנייה היא הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה בירושלים ובגוש דן, וכן הפיכת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ליחידת סמך עצמאית. מהלך זה צפוי לשנות באופן דרמטי את מבנה ענף התחבורה הציבורית בישראל, ולהעביר סמכויות רבות מידי משרד התחבורה לרשויות המקומיות. הרשויות החדשות יקבלו סמכויות נרחבות, כולל הקצאת רישיונות והקמת מכרזים לתפעול תחבורה ציבורית, וכן תקציבים לביצוע תשתיות תחבורה.
על פי גלובס, שתי הרפורמות הללו קשורות זו בזו ובמהלכים נוספים בתחום התחבורה. למשל, החלת מס הנסועה תאפשר מימון לביטול הדרגתי של ההנחה במס הקנייה על רכבים חשמליים, וכן תממן חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" להורדת מחירי התחבורה הציבורית. מנגד, הקמת הרשויות המטרופוליניות עשויה לעורר התנגדות מצד רשויות מקומיות, בפרט אלו החרדיות, מחשש לאובדן כוח פוליטי ותקציבים.
למרות היתרונות הפוטנציאליים של הרפורמות, הדרך להכללתן בחוק ההסדרים עדיין רצופה מכשולים. נדרש אישור של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', חוות דעת של הייעוץ המשפטי, ולבסוף אישור הממשלה והכנסת. בנוסף, ישנם אינטרסים מנוגדים של גורמים שונים בענף, כמו חברות הרכב החשמלי והרשויות המקומיות, שעלולים להקשות על העברת הרפורמות.
עוד ב-
אם יצליחו לעבור, רפורמות אלו צפויות לשנות באופן מהותי את מפת התחבורה בישראל. הן עשויות לקדם שימוש יעיל יותר בתחבורה ציבורית, לשפר את התכנון והביצוע של פרויקטים תחבורתיים, ולאזן את השימוש בכלי רכב שונים. עם זאת, השפעתן המדויקת על הצרכנים, על איכות התחבורה הציבורית ועל הפקקים בכבישים עדיין אינה ברורה לחלוטין, ותלויה באופן היישום של הרפורמות בפועל.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(16):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
15.תולעים האוצר שוחטים את האזרחים בגלל הפזרנות שלהם (ל"ת)*****מסתערב 09/2024/19הגב לתגובה זו0 0סגור
-
14.תפסיקו להתלונן זה מה בחרתם ב 120 חמדנים (ל"ת)ברונשטיין 09/2024/19הגב לתגובה זו0 0סגור
-
13.מדינה אוכלת יושביה ומשעבדת אותם ושולטת בכחמשה אמת 09/2024/19הגב לתגובה זו0 0אין לכם ברירה אלא להיצטרף אלי לתנועת חירות ישראל להיות תחתי עבדים ואז אתם תנצלו מדינה הארורה הזאת שאני מכיר את כל השקר שלה עד מתי צאו לרחובות תעלו הכל באש אל תתנו ברוך פי המיסים הארורים שלהם כל פעם דחופים אותכם ואתם סותמים הורגים אותכם מקסים אותכם ואתם שותקים קומו תחייבו את השילטון הארור הזה לא תיהיה ברירה עדיף היה מזמן להצטרף אלי אבל אולי אין לכם זכות אז תנמקו 50שנה בתוך שילטון ארור המכלה ממושכים ומשעבד אותכיםוכופה אותכם למות זה אתם עם טיפש לא מבין כמה אתם דפוקים במקום להילחם על חייכם עוד גזירה ועוד חמישים שנה תוקעים אותכם ואתם כמו סוסים אוי לכם אוי לכםסגור
-
12.רכב חשמלי לא כדאיאמיר 09/2024/19הגב לתגובה זו0 0בסוף רכב חשמלי בישראל זה סוג של עונש אין מספיק תשתיות לכך שאתה נוסע לאילת ממרכז הארץ לוקח לך 3 עד 3.5 שעות עם חשמלי לוקח 5 שעות בגלל עצירות מילוי ...לא ידידותי למשתמש ועכשיו בעלי הרכבים הללו ישלמו כסף עצובסגור
-
11.במקום לעודד אנשים לעבור לתחבורה נקייה מעלים מיסים. (ל"ת)רפי 09/2024/18הגב לתגובה זו4 0סגור
- טען עוד
-
10.מדינה של שודדיםקוביאק 09/2024/18הגב לתגובה זו5 0שודדים בחסות החוקסגור
-
9.לא מופתעיצחק 09/2024/18הגב לתגובה זו2 1אם כל מקבלי שכר של מיליונים היו מוותרים על חצי כולנו היינו חיים כמו מלכיםסגור
-
8.אךו שמחליטים לא גרים בארץאילן 09/2024/18הגב לתגובה זו3 0לא איכפת להם על המחייה היקרה פה?סגור
-
7.חוק לטובת החזירים שיושבים למעלהיורי 09/2024/18הגב לתגובה זו5 0החוק החוא נגד החוקים בישראל, מי ממציא חוקים מצטרפים כאלו, אזרחי ישראל לא צריכים לשלם, למי הולך הכסף? לקודקודי הצבא שמכרו אותנו, לשופטי בג"צ שהם נגד היהודים , לכל ה120 חברי כלום,, אזרחי ישראל תפסיקו לשלם, זה נראה לא חוקי. לשלם כדי שהחזירים יחיו יותר טובסגור
-
6.אתם לא מעודכניםמישהי 09/2024/18הגב לתגובה זו2 0הוחלט שלא לקדם את מס הנסועהסגור
-
5.בבני ברק בונים על המיליארדים האלו (ל"ת)גדי 09/2024/18הגב לתגובה זו10 7סגור
-
4.עושים הכל כדי שיסעו בתחבורה ציבוריתמומי 09/2024/18הגב לתגובה זו7 0האם שרי הממשלה המנכלים למינהם ובעלי תפקידים נירא אותם יושבים מקוובצים באוטובוס ואו רכבת או שיעדיפו רכב עם נהג פרטי ...סגור
-
3.לא מביןיעקב 09/2024/18הגב לתגובה זו3 0כל החיים אומרים לנו החיים פה יקרים כי צריך ביטחון שיש מלחמה אין להם כלום מוכן והם עושקים אותנו בעוד כסף עד מתי לבושהסגור
-
2.לא הבנתי, לפי ידיעות קודמות מס הנסועה לא יכלל בתקציבמיקי 09/2024/18הגב לתגובה זו0 0או שאתם ממחזרים כתבות או שבמשרד האוצר ממש מבולבליםסגור
-
1.צדק תחבורתי?! איזה בדיחה!מיסים ונטל כלכליאזרח 09/2024/18הגב לתגובה זו3 0חיסול החשמלי. ביטוח שנתי 12000 שח. הטענה ציבורית 3 ש''ח ויותר. הרגתם את הענף. אלו שקנו יגיעו לבית המשפט העליון ובצדק.סגור
-
בבני ברק אומרים שזה צודק (ל"ת)גדי 09/2024/18הגב לתגובה זו4 3סגור