רכב

מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל: זה מה שעומד לקרות באוטובוסים

התקדמות משמעותית בהטמעת טכוגרף דיגיטלי במשאיות ואוטובוסים חדשים. צעד חשוב בדרך להצטרפות ישראל למדינות המתקדמות המשתמשות בטכוגרף הדיגיטלי להגברת הבטיחות בדרכים

מערכת ice |  5
אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ רוני שוצר)
התקדמות משמעותית בהטמעת טכוגרף דיגיטלי במשאיות ואוטובוסים חדשים. צעד חשוב בדרך להצטרפות ישראל למדינות המתקדמות המשתמשות בטכוגרף הדיגיטלי להגברת הבטיחות בדרכים.
הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התיקון לתקנות התעבורה, המאפשר פיקוח ואכיפה על פעילות הנהג והרכב באוטובוסים ומשאיות מעל 8 טון, באמצעות הנפקת המידע שנאגר בטכוגרף. הטכוגרף הדיגיטלי רושם בזמן אמת את נתוני הנסיעה והעצירה של הרכב, ומתעד אותם במרכז פיקוח של מנהל צי הרכב או במאגר נתונים. המידע נשמר באופן מאובטח שאינו מאפשר שינויים, ומשמש לבקרה, מעקב ואכיפה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "העברנו משוכה נוספת בדרך להטמעת הטכוגרף הדיגיטלי בכלי רכב כבדים ואוטובוסים בישראל. הטכוגרף הוא רכיב בטיחות משמעותי, אך לצערי הטמעתו התעכבה במשך שנים ארוכות. כבר בקדנציה הקודמת שלי במשרד, שמתי לי למטרה לקדם טכנולוגיות מתקדמות שיביאו לשיפור הבטיחות בדרכים. הטכוגרף הדיגיטלי הוא בשורה משמעותית לנהגים המקצועיים, הנוהגים ברכב כבד ונמצאים שעות ארוכות על הכביש. התקנות החדשות יפחיתו את מעורבותם של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים, וישפרו את הבטיחות בדרכים".
בחודש נובמבר האחרון אישר מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן התקשרות עם ספק טכנולוגיה מוביל להטמעת מכשירי טכוגרף דיגיטליים בכל משאית ואוטובוס חדשים העולים על כבישי הארץ. ההסכם שנחתם בין משרד התחבורה לבין חברת NESS E.S כולל שירותי תפעול, ייצור והפצת כרטיסים חכמים, והקמת מערכת מחשוב הנדרשת להטמעת והפעלת מערכת הטכוגרף הדיגיטלי, ומספק מעטפת טכנולוגית תומכת להטמעת הציוד המתקדם.
החקיקה החדשה תאפשר למדינת ישראל להצטרף להסכם AETR של האיחוד האירופי. מעתה ניתן יהיה להאיץ את תהליך החלפת מכשירי הטכוגרף האנלוגי שייצורם הופסק בטכוגרף הדיגיטלי שיאפשר לנהגים, למעסיקיהם ולגורמי האכיפה לצפות באופן פשוט ונגיש בנתוני הנסיעה, ויחליף את המכשירים האנלוגיים המיושנים, שתעדו את הנתונים על גבי דיסקיות.
משרד התחבורה גיבש תכנית מקיפה להטמעת הטכוגרף הדיגיטלי במשאיות ובאוטובוסים, הכוללת חתימה על אמנה בין ישראל לאיחוד האירופי, כמתחייב מהתקינה האירופית, ותיקוני חקיקה לאכיפה באמצעים דיגיטליים מתקדמים ואמינים. התקנות, המתבססות על התקינה האירופית, יתרמו לייעול ושדרוג הפיקוח על נהגים מקצועיים וציי רכב. בנוסף, נערך המשרד לקביעת דרישות למכללות להכשרת נהגים מקצועיים, גופי הפיקוח ומעבדות לתיקון וכיול מכשירי טכוגרף.
התקינה נועדה ליצור מערך אחיד של פיקוח, בקרה ואכיפה על נהגים מקצועיים בכלי רכב כבדים, באמצעות הטכוגרף הדיגיטלי. מערך הפיקוח נועד לוודא כי הנהגים והמעסיקים מקפידים על דרישות החוק, בכל הנוגע לשעות העבודה והמנוחה. צעד זה חיוני במיוחד לבטיחות בדרכים, עקב מקרים שבהם נהגים נאלצו לעבוד שעות ארוכות ללא הפסקות מנוחה כנדרש בחוק דבר המסכן את כל משתמשי הדרך.
רפורמת הבטיחות מתבססת על מערכת חדשנית של משרד התחבורה, המייצרת צופן מייצרת ומנפיקה כרטיסים חכמים להפעלת הטכוגרף הדיגיטלי, המחליף את הטכוגרף האנלוגי הקיים. בנוסף, המערכת מאפשרת את התאמת חישוב שעות הנסיעה והמנוחה לחוק הישראלי, ונותנת מענה לדיווח מקוון נגיש ואמין.
סגן שרת התחבורה, הרב אורי מקלב: "המעבר לטכוגרף דיגיטלי ישים את מדינת ישראל בשורה הראשונה של מדינות מודרניות בהם קיימת חובת התקנה טכוגרף דיגיטלי. המעבר צפוי לשפר משמעותית את יכולת  התיעוד והאכיפה, בין השאר בנושאי מהירות, שעות עבודה ומנוחה וסנכרון מידע יעיל מול קציני בטיחות. נבקש מהכנסת  לאשר את החוק".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "אנו מציינים צעד חשוב להגברת בטיחותם של משאיות, אוטובוסים וכלל משתמשי הדרך. לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את התקנות שהוגשו על ידי שרת התחבורה מירי רגב, ולאחר שהתקשרנו עם הזוכה במכרז, היום אישרנו גם את התשתית החקיקתית הנדרשת. אנו נכנסים לעידן חדש של הקפדה ושמירה על שעות העבודה והמנוחה הקבועות בחוק, ומקדמים תחרות הוגנת בין המובילים, תוך שמירה על הבטיחות בדרכים."
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    פיקוח צמוד
    אחד שמבין 07/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במצב היום , בכל הרכבים הכבדים כולל אוטובוסים , ההפקרות משתוללת למשל נהגים מוגבלים לפי החוק בנהיגה עד 12 שעות ומנוחה באמצע דבר שלרוב לא מיושם ובהרבה מקרים הנהג מחליף את הדיסקית וממשיך מעבר לזמן ההגבלה זה כולל אוטובוסים ומשאיות , לטיפול משרד התחבורה והמשטרה .
    סגור
  • 3.
    כל זה לא יוריד את התאונות
    אבי 07/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טכוגרף לא ישפיע על אי עצירה ביצור. לא ישפיע על מעבר רמזור אדום, לא ישפיע נסיעה בשול, לא ישפיע עקיפה על פס לבן ובטח לא על נהיגה תוך שיחה בנייד. חוץ ממס שפתיים -מלא נראה שיש בזה להשפיע על אחוז התאונות זה כן ישפיע על הכיס של יבואן המיכשור ועל המתקינים
    סגור
  • 2.
    השר*וטה חושבת שהצמדת הדרגה הצבאית לשמה תסתיר או תשכיח
    סקרומדון 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    9 1
    מהציבור מי היא? ההיפך יקרה, כי כולם יודעים איך היא התקדמה בצבא. תשאלו את שטרן.
    סגור
  • 1.
    ברכות לשרת התחבורה מירי רגב
    ביתן יואל 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שרת התחבורה שמצעידה את משרד התחבורה ומדינת ישראל לעבר כבישים וכבישים מהירים מסילות ברזל ורכבות ועוד מאחל לכבוד השרה ומדינת ישראל המשך פיתוח מדינת ישראל
    סגור
  • שרת החבורה
    איכפתניק 07/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד לשרת התחבורה מירי רקב שפיתחה את המדינה החל ממושבים וקיבוצים בגבול הרצועה ובגלילקרית שמונה ואילת , אאה ! שכתי גם תל אביב וחיפה אין כמוה ! ! !
    סגור