פרויקטים

תמורות לדיירים בהתחדשות עירונית: כיצד הן מחושבות ומה מגיע לכם? צפו

אחד הנושאים הכי בוערים בכל פרויקט במסגרת התחדשות נוגע לתמורות אשר יקבלו בעלי הדירות מהחברה היזמית עם סיום העבודות. עו"ד יהודית דוידוביץ', המלווה מיזמי פינוי-בינוי ותמ"א 38, על כל מה שחשוב לדעת לפני שיוצאים אל הדרך


שחקני ההתחדשות העירונית כבר יודעים היטב כי אחת הסוגיות העתידות לקבוע את גורל הפרויקטים, נוגעת להשגת הסכמות באשר לתמורות אותן יקבלו בעלי הדירות מהחברה היזמית. מהן העקרונות המנחים את חישוב התמורות, האם כלל בעלי הדירות זכאים לתמורות שוות, ואיך מייצרים את האיזון בין תמורות הולמות לפרויקט כלכלי?
לפיזור סימני השאלה ועשיית סדר סביב הנושא החשוב, התארחה באולפן ice עו"ד יהודית דוידוביץ', הבעלים של דוידוביץ' – משרד עורכי דין ונוטריון, המייצגת ומלווה בעלי דירות בלבד בפרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38.
"בכל פרויקט של התחדשות עירונית נושא התמורות הוא הראשון שעולה", סיפרה עו"ד דוידוביץ'. "בעלי הדירות רוצים כמובן לקבל מהיזם את התמורות המקסימליות, אבל גם חשוב להם לדעת שהם לא מופלים לרעה בתמורות ביחס לבעלי דירות אחרים בפרויקט. כדי להבטיח את נושא השקיפות והשוויוניות, בכל פרויקט אני מקפידה שכל בעלי הדירות יחתמו על הסכם אחיד בו מפורטות התמורות. לעניין הזה יש חשיבות גדולה, היות וכך אפילו למראית עין, לא תעלה התחושה שמישהו מבעלי הדירות קיבל משהו אחר".
"בהקשר הזה, צריך לזכור שיש אוכלוסיות שזכאיות לקבל מכוח החוק תמורות שונות או עודפות", הדגישה עו"ד דוידוביץ'. "מדובר למשל באוכלוסיות הקשישים, כשבמסגרת חוק ההסדרים שעבר לאחרונה בכנסת, הורחבו הזכויות גם לאוכלוסיות שנדרשות בשירותי סיעוד. בנוסף, בפרויקטים משולבים, כאשר שטחי הדירות שונים אלו מאלו, ברור גם שהתמורות לא יהיו ממש זהות. בשורה התחתונה נדרש להיצמד למתווה שוויוני, המביא בחשבון את תמהיל הדירים וסוגי הדירות בפרויקט".
במהלך הראיון התייחסה עו"ד דוידוביץ' גם לחשיבות הטמונה ביצירת איזון בין 3 צלעות המשולש, המרכיבות פרויקט של התחדשות עירונית: בעלי הדירות, החברה היזמית והרשות המקומית. "צריך למזג בין תמורות הוגנות לבעלי הדירות, הרווחיות מבחינת היזם ועקרונות המדיניות התכנונית ביישוב הרלוונטי", היא מסבירה. "ללא האיזון הזה, פרויקט יתקשה לצאת אל הדרך".
צפו בראיון המלא עם עו"ד יהודית דוידוביץ'.
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)