פרויקטים

נחשף דירוג מעלה לאחריות תאגידית ESG: מי החברות המובילות ב-2021?

הדירוג היוקרתי של הארגון, המפורסם מ-2003, מבקש לבדוק את מידת המחויבות וההשפעה החברתית-סביבתית של גופים וארגונים במשק - ומשמש כמדד הראשי להערכת אחריות תאגידית בישראל. מנכ"ל מעלה, מומו מהדב: "שמחים לראות את הדרך בה הדירוג משרת את החברות"

בשיתוף מעלה |  2
דירוג מעלה 2019 (צילום אילן ספירא)

אחד התחומים שצברו תאוצה במהלך השנים האחרונות ומהווה מדד ביצועים איכותי בכל הנוגע לפעילותן של חברות וארגונים גדולים הוא מדד אחריות תאגידית ESG - Environmental-Social-Governance. מדובר בתחום שמקבל נפח משמעותי ומקום מרכזי בסדר היום הכלכלי-חברתי, בין היתר בשל השפעת הקורונה, העלייה בחשיבות של נושאים חברתיים וסביבתיים, וכן המעורבות הגוברת של הרגולציה הישראלית.

בין השאר כוללת הרגולציה את יוזמת מימון דו"חות אחריות תאגידית של המשרד לנושאים אסטרטגיים, קריאת רשות ניירות ערך לחברות הציבוריות לניהול תחום ה-ESG, לצד הנחייה של רשות שוק ההון לשלב שיקולי ESG בהשקעות. במקביל, גם בחברות עצמן חלה עלייה בחשיבות הטמעת הנושאים החברתיים והסביבתיים על רקע משבר הקורונה וכן כהבשלה של תהליכים אשר החלו קודם לכן.
על פי האיחוד האירופי, אחריות תאגידית הנה תפישה ניהולית שבה חברות מטמיעות שיקולים חברתיים, סביבתיים וערכיים בפעילות העסקית ובממשקים עם מחזיקי העניין בצורה וולונטרית. ברמה הפרקטית, אחריות תאגידית או אחריות חברתית בעסקים, טוענת שכמו לכל אחד מאיתנו, גם לעסקים יש אחריות – לעובדים, לקהילה, ללקוחות, לסביבה הפיזית ולסביבה העסקית. במילים אחרות, לעסקים יש את הכוח להוביל שינוי חיובי הרבה מעבר לעסק עצמו. ההיבטים של השינוי רבים ומגוונים - מצמצום פערים ואי שוויון בחברה, בכלל זה שילוב בעבודה של אוכלוסיות דוגמת חרדים וערבים, הגדלת מספר הנשים וקידומן לתפקידי מפתח, ועד איזון ראוי בין עבודה לחיי המשפחה.
יסוד המעלה
מי שמספק למאות חברות את המדד האיכותי והאמין ביותר בתחום הוא ארגון מעלה, שהפך זה מכבר לסמן הימני של האחריות התאגידית עבור החברות הגדולות במשק. מדובר בארגון גג ללא מטרות רווח, המלווה 110 עסקים וקרוב לחצי מיליון עובדים, שמקדמים יחד אחריות חברתית בעסקים. מעלה עוסקת בפיתוח סטנדרטים של ניהול אחראי בעסקים בישראל ומובילה הטמעה של ניהול אחראי מבחינה חברתית וסביבתית.
היום (שלישי), מפרסם הארגון את הדירוג השנתי ל-2021 לאחריות תאגידית בעסקים – מדד המפורסם מדי שנה מאז 2003. דירוג מעלה ESG מקנה לחברות הגדולות במשק כלים לניהול והטמעה של תחומי האחריות התאגידית. הדירוג מאפשר מדידה שנתית, מיפוי פערים והגדרת יעדים לשיפור ביחס לנורמות והסטנדרטים בישראל. בדירוג מוזמנות להשתתף חברות בעלות מחזור שנתי מינימלי של 320 מיליון שקלים. מדובר בחברות ציבוריות, פרטיות, ממשלתיות וכאלה הנסחרות בחו"ל. יצוין כי חברות ציבוריות רשאיות להשתתף גם עם מחזור נמוך יותר.
ההשתתפות בדירוג היא על בסיס וולונטרי. לרוב, החברות בוחרות להשתתף בדירוג על בסיס טיפולן השוטף בתחום ה-ESG ותפיסתן את הדירוג ככלי ניהולי, המאפשר למדוד ולשקף את הביצועים בשנה החולפת, גם באופן השוואתי לחברות אחרות. ככלל, תחום האחריות התאגידית חווה קפיצה בעקבות משבר הקורונה עם כ-30 חברות חדשות, אשר חלקן כבר נכנסו לדירוג 2021, ואחרות נמצאות בתהליכים שונים של למידה, כניסה לתחום והיערכות לקראת דירוג 2022.
סולם מדדים
שווה להתעכב על הקריטריונים על פיהם מדורגות החברות, כאשר המשתתפות מחויבות במענה על שאלון רחב היקף, הסוקר את התחומים הרלוונטיים בסולם האחריות התאגידית – שיפור איכות החיים, ערך משותף – הצלחה עסקית עם תועלת חברתית, רגולציה עצמית מעבר לדרישת החוק ותרומה לקהילה.
הקריטריונים בדירוג נקבעו על ידי ועדה ציבורית עצמאית בראשות יו"ר הבורסה לניירות ערך, אמנון נויבך, והתחומים הנמדדים כוללים יחסי עבודה, בריאות ואיזון, אחריות ברכש, איכות סביבה וקיימות, היבטים אתיים בתהליכים עסקיים, גיוון והכלה, תרומה לקהילה, מעורבות חברתית של עובדים וכן ממשל תאגידי, ניהול אחריות תאגידית ודיווח. חשוב לציין כי השאלון השנה כלל שלושה פרקים חדשים, אשר צורפו כהרצה ללא ניקוד: תרומה לחוסן חברתי-לאומי - פרק שנוסף בעקבות משבר הקורונה, בטיחות בענפי בנייה ותעשייה, וכן ניהול ההגעה לעבודה במטרה לצמצם שימוש ברכב פרטי.

מנכ"ל מעלה, מומו מהדב. קבלת תמונה מלאה על הנעשה בחברה (צילום: שרון עמית)
מישראכרט ועד תנובה
לא פחות מ-81 חברות גדולות השיבו השנה על השאלון, זאת לעומת 78 בשנה החולפת. בראש הדירוג נמצא בנק הפועלים בסקטור של בנקאות ופיננסים, כאשר לצדו החברות המובילות על פי חלוקה לסקטורים: שטראוס (מזון), שופרסל (קמעונאות), טבע (כימיה ופרמצבטיקה), נתיבי איילון (תשתיות), ווסטרן דיגיטל (הייטק), פרטנר (תקשורת) ואסותא (שירותים ובריאות).
בין החברות הציבוריות החדשות בדירוג, ניתן למצוא את ישראכרט, אנלייט, רשת פתאל, חברת הביטוח איילון, כמו גם את חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה. עוד בלטו בדירוג מעלה השנה החברות הפרטיות הנסחרות בחו"ל - תנובה, מיקרופוקוס, באבקום, ו-kone.
"הדירוג מתפרסם על רקע עשייה בלתי רגילה בתחום האחריות התאגידית ואנחנו שמחים לראות את הדרך בה הוא משרת את החברות, המקבלות כלים משמעותיים לקידום ההשפעות החברתיות-סביבתיות", אומר מנכ"ל מעלה, מומו מהדב. "דירוג מעלה הוא מערכת ניהול ומדידה בתחום ה-ESG, מה שמאפשר הגדרת יעדים עתידיים של ניהול ושיפור, וקבלת תמונה מלאה על הנעשה בחברה".

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר דעה. לפעול באחריות ואמון כלפי כל בעלי העניין (צילום: פלאש 90/תומר נויברג)
 
"דירוג מעלה נותן לנו, שנה אחרי שנה, משוב על מקומות שבהם יש לנו ערך מוסף משמעותי לצד מקומות בהם יש לנו עדיין מה ללמוד", מפרגן מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר דעה. "דירוג ה-ESG הגבוה שלנו במדד מבטא את מכלול תפישת הקיימות שלנו, את המוכנות לעתיד ואת המאמצים של העובדות והעובדים שלנו. אני גאה להוביל חברה ששנה אחרי שנה נמצאת בראש הדירוג".
עוד מוסיף בר דעה כי "התפקיד והאחריות של המגזר העסקי מקבל בשנים האחרונות משנה תוקף. האימפקט המצופה מאתנו אינו רק בהיבטים כלכליים-תעסוקתיים גרידא, אלא לפעול באחריות ואמון כלפי כל בעלי העניין. האחריות הזאת, כפי שאנו רואים אותה בשטראוס, מחייבת אותנו להטמיע בכל החלטה עסקית ובעיקר בתוכניות רב שנתיות, עקרונות של קיימות וצעדים ברורים מעולמות ה-ESG. אנו סבורים כי עבודה מתמשכת המשלבת יעדים אמיצים ושיתוף פעולה רוחבי ובין מגזרי, יאפשרו לחברות ולמשק צמיחה ברת קיימא שלא רק שאינה פוגעת, אלא אף מועילה לאנושות ולסביבה".
"ההכרה בבנק הפועלים כמוביל מדד מעלה לאחריות תאגידית זו השנה הרביעית ברציפות, בצד קבלת ציון 100 בדירוג ה-ESG, הם מימוש של מאמץ רב שנים לקיים שליחות חברתית, אכפתיות סביביתית משולבים בהצלחה עיסקית", מסכם יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק.

יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק. מהגופים הראשונים בישראל שגיבשו תפישת אחריות תאגידית (צילום: ענבל מרמרי)
לדבריו, "בנק הפועלים מציין 100 שנים להיווסדו והוא מהגופים הראשונים בישראל שגיבשו תפישת אחריות תאגידית, שמהווה אבני יסוד לפעילותו. במסגרת הטמעת עקרונות של ESG בפעילותנו העסקית, הגדרנו השנה יעדים ארוכי טווח ל-2030, ובכללם יעדים למימון פרויקטים ירוקים, להמשך הפחתת המדרך הפחמני של הבנק, להמשך קידום העסקה מגוונת ולהעלאת שיעור ייצוג הנשים בהנהלה הבכירה. אנו נמשיך להוביל גם בשנים הבאות בנקאות אחראית המתחשבת בערכים חברתיים, סביבתיים ואתיים במסגרת פעילותנו השוטפת".