פרויקטים

צו מבנה מסוכן הוצא לבניין לפני הפינוי בינוי? עו"ד משה יונאי עם הפתרונות

בזמן שהליכי התחדשות עירונית כבר החלו, נדרשים לא מעט בעלי דירות להתמודד עם צו מבנה מסוכן שהוצא לבניין הוותיק ומחייב אותם לשאת בעלויות לחיזוקו. איך מתמודדים עם הסיטואציה המורכבת? עו"ד משה יונאי, המלווה פרויקטים בפינוי בינוי ותמ"א 38, עושה סדר

קריסת הבניין ברחוב סרלין בחולון בחודש ספטמבר 2021 לוותה בכותרות בולטות באמצעי התקשורת, והעלתה על סדר היום את הסכנה הטמונה במגורים בהמוני מבנים ישנים ורעועים שהוקמו ברחבי ישראל עמוק במאה הקודמת. בעקבות אותה התמוטטות, החליטו בעלי דירות מצפון עד דרום לשנות גישה, להרים את הכפפה ולפעול לקידום מיזמי התחדשות עירונית בסביבת מגוריהם.
אולם בעוד הליכי התחדשות עירונית כבר יצאו אל הדרך, נאלצים לא פעם חלק מבעלי הדירות להתמודד עם מצב לא פשוט – כאשר מהנדס מטעם הרשות המקומית מכריז על הבניין כמבנה מסוכן, ומחייב אותם בחיזוקו באופן מיידי. מהן ההשלכות של הוצאת צו כזה, וכיצד ניתן לפעול כשהסדקים והבלאי מקדימים את היתר הבנייה והופעת הבולדוזר? לשיחה על הנושא הבוער הזה, המעסיק משפחות רבות בישראל, התארח באולפן ice עו"ד ונוטריון משה יונאי, שותף מייסד במשרד עורכי הדין רולוף & יונאי, המלווה מקרוב פרויקטים במסגרת פינוי-בינוי ותמ"א 38.
"האחריות של הרשות המקומית היא לבדוק את המבנים הנמצאים בתחומה. כשהיא מזהה בניין שאינו יציב, מוצא מיד צו לבעלי הדירות, במסגרתו הם מחויבים לקחת בעל מקצוע ולחזק אותו פן יתמוטט", מסביר עו"ד יונאי. "אם נדבר במספרים, הרי שמדובר בהוצאה כספית בסדר גודל של כ-150 אלף שקלים לבניין ואף יותר מכך".
"חשוב להבהיר", מחדד יונאי. "היה ובעלי הדירות לא מבצעים את הוראות הרשות המקומית, הם עלולים לעמוד בפני כתבי אישום והעמדה לדין פלילי. לכן, באופן טבעי, מצב כזה של הוצאת צו מסוכן מייצר אצל בעלי הדירות מצוקה רבה – הם הרי כבר חתמו על הסכם פינוי-בינוי, ופתאום נדרשים להוציא מכיסם סכומים גבוהים לחזק בניין שבלאו הכי עומד לקראת הריסה. יש כאן בעצם תחרות מי יגיע ראשון, הבולדוזר או הסדקים".
מהם הכלים העומדים בפני בעלי הדירות בתרחיש של הוצאת צו מבנה מסוכן לבניין ותיק העתיד לעבור התחדשות עירונית, איך נכנס לתמונה ההסכם המשפטי מול היזם, וגם אילו מהלכים יכולה הרשות המקומית לנקוט בכדי להקל על התושבים ולייצר מענה אופטימלי? כל התשובות בראיון המלא עם עו"ד משה יונאי.
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)