מדדים ומחקרים

האינפלציה בארה"ב בשפל של שנתיים, העלאות הריבית ייעצרו?

לאחר עליות ריבית מתמשכות של הפדרל ריזרב, האינפלציה בארה"ב מתחילה להתכנס לרמות שמשקפות יציבות מחירים. יחד עם זאת אינפלציית הליבה נותרה גבוהה, מה שמביא למורכבות בהחלטה האם להמשיך עם עליות הריבית 
אסף קופפר | 
אינפלציה בארה"ב (צילום shutterstock)
בתפנית בולטת, האינפלציה הגיעה לנקודת השפל שלה בשנתיים האחרונות במאי, והגיעה בשיעור שנתי של 4%, לפי נתונים שפרסם משרד העבודה ביום שלישי. ירידה זו, משיא שסימן את שיעור האינפלציה התלול ביותר מזה 41 שנים, נראית כמגדלור של הקלה עבור צרכנים ועסקים כאחד וייתכן והפסקת העלאות הריבית בארה"ב.
מדד המחירים לצרכן (CPI), מדד מרכזי לשינויים במחירי סל סחורות ושירותים, הראה עלייה שולית של 0.1% לחודש מאי. קצב האינפלציה השנתי ירד לרמה של 4%, העלייה הקטנה ביותר מאז מרץ 2021 כאשר האינפלציה החלה את הטיפוס התלול שלה.

עם זאת, התמונה פחות ורודה כשלוקחים בחשבון את מה שנקרא אינפלציית הליבה. מדד זה, שמבטל את מחירי המזון והאנרגיה המשתנים מאוד, עלה ב-0.4% בחודש ועדיין היה גבוה ב-5.3% לעומת שנה שעברה. זה מצביע על כך שלמרות הקלות בלחצים במחירים, הצרכנים עדיין מתמודדים עם עלויות גבוהות יותר.
תורם לעלייה המתונה במדד המחירים לצרכן, מחירי האנרגיה צנחו ב-3.6% במהלך החודש. גם מחירי המזון הציגו צמיחה מאופקת, עם עלייה מתונה של 0.2% בלבד.
עם זאת, התורם הגדול ביותר לקריאת המדד הכוללת, או הכותרת הראשית, הייתה עלייה של 0.6% במחירי המקלטים. מגזר זה, המהווה כשליש ממשקלול המדד, היווה גורם משמעותי בלחצים אינפלציוניים מתמשכים. במקומות אחרים, מחירי הרכב המשומשים נרשמו עלייה משמעותית של 4.4%, המשקפת את העלייה שנראתה באפריל, בנוסף, מחירי שירותי התחבורה עלו ב-0.8%.
השווקים הפיננסיים הגיבו באופן מינימלי לחדשות האינפלציה. החוזים העתידיים על שוק המניות הראו מגמות חיוביות קלות, גם כשהתשואות של משרד האוצר צנחו בחדות. עם זאת, דוח האינפלציה אכן גרם לשינוי משמעותי בשוק קרנות הפדרל ריזרב. הסוחרים צופים כעת בוודאות כמעט כי הפדרל ריזרב לא יעלה את הריבית כאשר יסיים את פגישתו ביום רביעי.
התפתחות ראויה לציון זו בנוף האינפלציה, על אף שהיא מספקת הקלה מסוימת, מדגישה את העובדה שלחצי יוקר המחיה על הצרכנים נמשכים. כל העיניים נשואות כעת להחלטה הקרובה של הפדרל ריזרב מחר בשעה 21:00 שעון ישראל, שיש לה השלכות משמעותיות גם על וול סטריט וגם על מיין סטריט.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה