מדדים ומחקרים

משבר האקלים מחריף: טמפרטורת פני האוקיינוסים בשיא

מדענים סבורים שהטמפרטורות הגבוהות עלולות להגביר את הסיכון לתנאי מזג אוויר קיצוניים ולאתגר עוד יותר את שיאי החום העולמי
מערכת ice | 
מצוקי הים התיכון (צילום החברה הממשלתית להגנות מצוקי הים התיכון)
הטמפרטורה של פני האוקיינוס בעולם הגיעה לשיא של כל הזמנים מאז החלו המדידות ב-1958, מה שהוביל לגלי חום ימיים ברחבי העולם, כך לפי נתונים של הממשל האמריקאי. נתונים ראשוניים ממנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי בארה"ב (NOAA) הראו כי הטמפרטורה הממוצעת על פני האוקיינוס עומדת על 21.1 מעלות צלזיוס מתחילת אפריל - שעובר את השיא הקודם של 21 מעלות צלזיוס שנקבעה ב-2016.

במשך שלוש שנים שררו ברחבי האוקיינוס השקט תנאי "לה ניניה", שסייעו לדכא את הטמפרטורות ולבלום את ההשפעה של הצטברות גזי החממה באטמוספירה. אך כעת סבורים מדענים שהטמפרטורות הגבוהות עלולות להגביר את הסיכון לתנאי מזג אוויר קיצוניים ולאתגר עוד יותר את שיאי החום העולמי. ד״ר עמיר גבעתי מהחוג למדעי הסביבה באוניברסיטת תל אביב מסביר כי ״המגמה המדאיגה הזאת מתרחשת למרות שלוש שנים רצופות של ׳לה ניניה׳, תופעה שבמהלכה טמפרטורות האוקיינוסים דווקא אמורות להיות קרות מהממוצע. ההסבר להתחממות המואצת של פני הים נעוצה בהמשך עליית ריכוז גזי החממה בשל פעילות האדם, שהגיעו בתחילת שנת 2023 לשיא חדש.
"מה שצריך להדאיג עוד יותר היא העובדה שעל פי מרכז החיזוי האירופי, במחצית שנת 2023 תתפתח תופעת אל ניניו חריפה שתתבטא בעלייה מואצת של כ-2 מעלות נוספות בטמפרטורת האוקיינוסים. עלייה כזאת תגרום לדעת המדענים של מנהל האוקיינוסים והאטמוספרה בארה״ב להתגברות אירועי הקיצון בכל העולם בהמשכה של 2023: גלי חום ובצורת בחלק מהעולם לצד סופות חמורות ואירועי הצפות. ההקצנה הזאת לא תפסח על ישראל ועשויה לבוא לידי ביטוי בגלי חום חריגים בחודשים הקרובים ויתכן שאף בהצפות קשות בחודשי הסתיו עקב העלייה המהירה בטמפרטורת הים התיכון. במחקר שערכתי על הנעשה בחופי ישראל, מצאתי שכאשר טמפרטורות הים התיכון גבוהות מהממוצע, עוצמות הגשם לפרקי זמן קצרים בערי החוף - חריגות. בנובמבר 2021 למשל, הטמפרטורות היו גבוהות ב-2 מעלות מהממוצע, ובחורף נאלצנו להתמודד עם הצפות משמעותיות באשדוד, באשקלון, בשפלה, תל אביב והוד השרון״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה