מדדים ומחקרים

אף אחד לא קנה השנה מחשבים – חוץ ממשתמשי אפל

מכירות המחשבים צנחו ב-2022 בשיעורים חסרי תקדים לאחר השיאים שנרשמו במהלך המגיפה בזכות העבודה מהבית. עם זאת, יש שני אורות בקצה המנהרה: בשנה הקרובה המגמה עשויה להשתנות, ואפל עדיין מוכרת מחשבים כמו לחמניות חמות
יאיר מור | 
שוק המחשבים (צילום pexels, freepik, pixabay)
יצרניות המחשבים סבלו במיוחד ב-2022, לאחר היציאה מהמגיפה והכניסה למשבר הכלכלי שהורידו את הביקוש למחשבים בשיעור החד ביותר זה יותר מעשור, כך לפי הערכת חברת המחקר Canalys.
ברבעון הרביעי צנחו מכירות המחשבים ב-29%, ל-65.4 מיליון יחידות, ובכך נסגרה שנת 2022 לראשונה בהיסטוריה בארבעה רבעונים רצופים של ירידה במכירות המחשבים; הירידה השנתית הכוללת עמדה על שיעור של 16% ל-285 מיליון יחידות, כאשר מכירות המחשבים הניידים צנחו ב-19% ל-223.8 מיליון (וברבעון האחרון 40% ירידה ל-51.4 מיליון), בעוד מכירות המחשבים השולחניים ירדו "רק" ב-7% ל-61.3 מיליון (וברבעון האחרון 24% ל-14.1 מיליון).
אישאן דוט, אנליסט בכיר בקנאליס, אמר כי "כצפוי, שוק המחשבים העולמי עמד בפני רוחות נגדיות נוספות ברבעון הרביעי, מה שהשלים את הרצף לשנה קשה ב-2022. הירידה חדה במיוחד בשל כך שהתקופה המקבילה ב-2021 הביאה איתה מכירות שיא של מחשבים ניידים ונייחים". הוא ציין שהספקיות ניסו לקדם מכירות באמצעות מבצעים אגרסיביים, אך "למרות 'כיסים' של הצלחה, זה לא הספיק כדי להוביל למכירות משמעותיות של מחשבים חדשים". זאת מאחר שהעלייה במחירי המוצרים והשירותים הבסיסיים וההכרחיים גרמו לאנשים לדחות רכישות גדולות ופחות דחופות כמו מחשבים טובים יותר.
כעת, הנחמה היחידה של השוק היא שני נתונים שהביא דוט: מחד, גם אחרי הצניחה של 2022, מכירות המחשבים עדיין היו גבוהות ב-7% מאשר ב-2019, לפני תחילת הקורונה, ולמרות שהוא צופה ירידה גם השנה, הוא בטוח שהשוק עדיין ישמור על מכירות גבוהות יותר מלפני המגיפה – ובמחצית השנייה, כאשר המשבר יתמתן ויתחיל לחלוף, ולאורך השנה הבאה, הוא צופה זינוק חד בביקושים לכל אותם דברים שהרכישות שלהם נדחו בזמן הזה, ובמיוחד מחשבים למוסדות חינוך, שבהם הידיים הרבות (במיוחד של ילדים הרסניים) שעוברים המחשבים דורשים תחלופה גבוהה.
נתון מעניין במיוחד היה חלוקת השוק בין היצרניות השונות: בדירוגים לא היו שינויים של ממש כאשר לנובו מובילה (23.6% רבעוני, 23.9% שנתי), HP במקום השני (20.2% רבעוני, 19.4% שנתי), דל בשלישי (16.5% רבעוני, 17.4% שנתי), אפל ברביעי (11% רבעוני, 9.5% שנתי) ואייסוס בחמישי (7.4% רבעוני, 7.2% שנתי) – אך במספרי המחשבים שמכרו חלו צניחות ענק, כאשר כל היצרניות רשמו ירידות דרמטיות – אך בעוד אלו של לנובו ודל עמדו על כמעט 20% ו-HP אף יותר מכך, אפל היא היחידה שירדה בשיעור חד-ספרתי. במלים אחרות: משתמשי אפל לא הפחיתו משמעותית את קצב השדרוגים, בניגוד לכל היתר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה