מדדים ומחקרים

הנתונים נחשפים: מה חושבים הגולשים הערבים על החמאס?

בעוד שגולשים רבים מטילים על ארגון חמאס את האחריות למצב העזתים כיום, עדיין זוהתה תמיכה רחבה בקרב הגולשים וקריאות 'להשמיד את האויב הציוני'
דוד זולדן | 
חמאס וסנאפצ'ט (צילום shutterstock, pexels)
חברת המודיעין "באזילה" מומחית בניטור וניתוח שיח ברשת חושפת את יחס הגולשים בשפה הערבית כלפי החמאס. הנתונים שנאספו מנתחים את יחס הגולשים ברשת בשפה הערבית סביב תנועת חמאס - טרם המלחמה (אוקטובר 22) אל מול השיח כעת.
נתחיל בתקופה הראשונה (תאריכי בדיקה - חודש אוקטובר 2022) שם התנהלו ברשת כ-1.4 אלף דיונים סביב תנועת חמאס וקרוב למיליון אינטראקציות. מרבית השיח הוא שלילי ועומד על ציון סנטימנט של -6.5.
ניתן לחלק את השיח למספר עיקרים: איומים של חמאס לתקשורת על המאבק בישראל הביא לתגובות לכאן ולכאן, החל מתגובות שתומכות במאבק וקוראות לחמאס 'להתנגד בעוצמה לכיבוש' ועד תגובות שמעלות בעיות בירוקרטיות שונות (דוגמא: 'המאבק האמיתי שלכם צריך להיות המיסים על האזרחים ונושא אישורי העבודה'). שיח בנושא ממשלת הפיוס (בין פתח לחמאס) הביאה לתגובות שליליות שלועגות לארגון חמאס וטוענות כי הארגון הוא רק 'בובה על חוט' על איראן.
 
תגובה מעניינת: "اسواء إحتلال مر عبر الزمان على قطاع غزة احتلال حماس" (משמע - הכיבוש הגרוע ביותר בהיסטוריה של רצועת עזה הוא כיבוש חמאס".
לסיכום, שיח הגולשים נע בין מאוזן לשלילי (תלוי נושא) וגם כאשר אנחנו רואים שיח חיובי הוא יותר בהקשרי הרעיון של מאבק בישראל ופחות ב'תנועת חמאס'. נמשיך לחודש פברואר 2024 - שם אותרו כ-17.6 אלף דיונים וקרוב ל-350 אלף אינטראקציות. פי 13 יותר מהתקופה שלפני הטבח. מרבית השיח הוא שלילי ועומד על ציון סנטימנט של -5.6. אך עדיין חיובי יותר מאשר בתקופה שלפני.
לצד תגובות חיוביות שמשבחות את הארגון על המאבק שלו בישראל והפלישה שלו ב-7.10 לישראל אנחנו רואים תגובות שליליות רבות כלפי ארגון חמאס בעיקר בכתבות שסוקרות את הנזק בעזה - החל מהעקורים, דרך הנזק וכלה בהרוגים. אנחנו מתחילים לזהות יותר תגובות שמאשימות את מנהיגי חמאס במצב בעזה. מרבית הביקורת עלתה בהצהרות של בכירי חמאס בחו"ל (אסמעיל הניה ונוספים) שמדברים על 'המשך המאבק' - זיהינו תגובות שליליות רבות שמאשימות את הבכירים במצב הנוכחי. בעוד שגולשים רבים מטילים על ארגון חמאס את האחריות למצב העזתים כיום, עדיין זוהתה תמיכה רחבה בקרב הגולשים וקריאות 'להשמיד את האויב הציוני'.
 
מספר תובנות: אנחנו יכולים לזהות תגובות שליליות כלפי ארגון חמאס בשתי הבדיקות שערכנו – טרם מלחמת 'חרבות ברזל' השיח השלילי מתמקד בעיקר בנושאים בירוקרטיים, בנושא ממשלת הפיוס של הפלסטינים וביקורת סביב התנאים ברצועת עזה שמופנית לעבר הארגון.
השיח החיובי שאותר הוא בכל הנוגע למאבק המזויין מול ישראל. במהלך חרבות ברזל: אנחנו רואים שיח שלילי שמאשים את חמאס בממדי ההרס בעזה ותוקף את בכירי הארגון שנמצאים בחו"ל וקוראים להמשיך עם הלחימה 'בזמן שאנחנו נטבחים כאן'. גם כאן אותר שיח חיובי בכל הקשור לטבח ה-7.10, תגובות חיוביות אותרו בתגובה לפרסומים על התקפות של חמאס לעבר חיילי צה"ל.
לסיכום: השיח על חמאס היה ונותר שלילי לפני ואחרי הטבח, מה שהשתנה בעיקר זה הנושאים שהובילו לשליליות. אי האהדה כלפי חמאס אין פרושה התנגדות לאג'נדה של החמאס אלא התנגדות לנושאים מתחלפים שלטענת העזתיים לא מסייעת להם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה