נדל"ן ותשתיות

יעקב אטרקצ'י: "תכניות ההתחדשות העירונית האלה - הונאה אחת גדולה"

אחרי שהתברר כי 55% מהדירות בישראל לא ממוגנות, ומעל 80% מהתושבים בחלק מהערים ללא ממ"ד, בעלי אאורה, שיבנה 1,500 דירות בנתניה, מדבר: "המכפיל של תוכניות הותמ"ל לא הגיוני - הן לא ייבנו גם בעוד 30 שנה"
איציק יצחקי |  32
יעקב אטרקצ'י (צילום ראובן קפוצינסקי, shutterstock)
ל-55% מהדירות בישראל אין כיום ממ"ד - כך עולה מנתוני התאחדות הקבלנים. בחלק מהערים המצב חמור יותר - בחיפה, בבת ים ובבני ברק המצב עגום, וכך גם בתל אביב ובירושלים. בחלק מהערים המרכזיות יותר מ-80% מהדירות ללא ממ"ד.
בזמן שזה קורה, עולה החשיבות של התחדשות עירונית, בעיקר בערים הלא חדשות. לפי נתוני ההתאחדות, בתל אביב יש כ-160 אלף לא ממוגנות. בסך הכל כ-1.63 מיליון דירות בישראל ללא ממ"ד, זאת מתוך כ-3.016 מיליון דירות - כ-55%. לחלקן יש מקלט או במקרים נדירים ממ"ק. תוסיפו לכך עוד כ-100 אלף דירות לא ממוגנות בחיפה, עוד 50 אלף דירות לא ממוגנות בחולון 46 אלף דירות לא ממוגנות בבת ים ועוד 40 אלף שאינן ממוגנות בבני ברק - ותבינו למה כל הערים המרכזיות נמצאות תחת סיכון, שלא לדבר על ירושלים - שם מדובר בנס, כש-180 אלף דירות ללא ממוגנות.
"שים לב שבכל הערים הותיקות שבהן לא התחיל תהליך אמיתי של התחדשות עירונית המצב חמור. בערים האלה, רוב האנשים ללא מיגון, ועוד בתקופת מלחמה", אומר יעקב אטרקצ'י, בעלי אאורה.
אבל יש הרבה תוכניות.
"הערים שהתחדשו ונבנו ב-30 השנים האחרונות - כמו מודיעין למשל, המצב בהן טוב יותר. גם בנתיבות המצב טוב יחסית. איפה הבעיה? שרוב התוכניות בישראל שמקודמות על ידי המדינה, ותמ"ליות, הן לא כלכליות והן הונאה אחת גדולה. המכפיל בהן לא הגיוני ולא ייבנו בעוד 30 שנה".
אילו תוכניות כן יוצאות לפועל?
"התוכניות היחידות שיוצאות לפועל הן במסלול יזמי. אאורה דוגמא מצוינת לכך, כי אנחנו מקדמים תוכניות במסלול יזמי ולא רשויות. יש לנו 20 מתחמים במקביל של התחדשות עירונית בכל הארץ - זה המפתח. לתת ליזמים לפעול, לא להתחשב עם הדיירים על התמורות, אלא לתת מכפילים הגיוניים. אנחנו עושים הכל כדי שהתוכניות יצאו לפועל. צריך שהגורמים השונים רק יפסיקו להפריע, שלא יעשו שום דבר, ויתחילו לקצר ביורוקרטיה".

נתוני התאחדות הקבלנים
אאורה קיימה השבוע טקס הריסה חגיגי בפרויקט שלה, אאורה דה סטריפ, בנתניה. במסגרת הפרויקט פונו 392 דיירים ותיקים, ובמקומם ייבנו 1,558 יחידות דיור חדשות ב-11 מגדלים. "דווקא בימים אלו חשוב לזכור שהתחדשות עירונית איננה מותרות, היא אחריות", אומר אטרקצ'י.


אטרקצ'י עם משה לארי מנכ"ל בנק מזרחי, וראש עיריית נתניה, באירוע ההריסה
כלל והפניקס השקיעו באאורה. המוסדיים מעמיקים את ההשקעה.
"כל מי שמבין מה מתרחש, רואה מה יהיה פה אחרי המלחמה, בתקווה שתהיה קצרה כמובן. היא תחסל את האיום האיראני אחת ולתמיד, וכל בר דעת מבין שבישראל תהיה פריחה כלכלית, מבין שהנגיד יוריד ריבית בצורה דרסטית ומבין שמחירי הדיור חוזרים לעלות. חברות למגורים זו השקעה מצוינת ובמיוחד כאלה שיודעות לעשות התחדשות עירונית בהיקפים גדולים. יש לנו את הפניקס וכלל שמשקיעות. חברות הביטוח מבינות שההשקעה הכי טובה שיש היום בשוק, ואחרי המלחמה כולן יבינו את זה, אלה חברות התחדשות עירונית. מי שלא יהיה בתחום הזה, לא יהיה בתחום ענף המגורים בישראל".
תגובות לכתבה(32):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 28.
    אטרקג'י מכיר טוב את רוה"מ שמרמה אותנו שנים! (ל"ת)
    יהודי 03/2026/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    גנב
    מוסר כפול 03/2026/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יעקב, הגיע הזמן שתשלם ותפצה את כול המהנדסים וספקי השירות שעל גבם הגעת ללחוץ יד לעוד מושחתים כמוך.
    סגור
  • 26.
    צריך שהגורמים השונים רק יפסיקו להפריע, שלא יעשו שום דבר
    אחד שיודע 03/2026/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכוונה תפסיקו להפריע לנו להיות חזירים ולהרוויח סכומים מטורפים על חשבון האזרחים הפשוטים, האהבלים והפראיירים
    סגור
  • 25.
    באמת ?
    כריש נדלן 03/2026/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נעשה סדר מהר. ליזמים מבחינתם שיבנו 1000 יחידות דיור במקום 6 ! מה אכפת להם ! הם מרוויחים . מעבר לרוח לא מעניין אותם כלום. לא פלא שאיש עלוב מדבר על "לא כלכלי" מרוב כבף שעושה ומרויח והמון . רוצה להרויח המון בריבוע! בלי פיקוח ושהוא יקבע הכול.
    סגור
  • 24.
    עבודה בעיניים
    אבי ששון 03/2026/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הנושא של המגדלים זאת עבודה בעיניים כל מי שגר במגדל יש לו שטח שלו בטאבו של 10 מטר מסך כל השטח של המגרש כל השאר זה אויר תחלק שטח מגרש ל200 דיירים ותגיע לתוצאה בבניין רגיל של 4 קומות לכל דייר יש שטח של 40 מטר ויש בניינים שאף יותר מכך , מה גם שבמגדל התחזוקה יקרה מאוד
    סגור
  • טען עוד
  • 23.
    הפתרון האמיתי שא שיפ יוסיפו ממד על חשבונם
    אר 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל פתרון אחר על חשבון אחרים ומעלה מחירי דירות יג 2
    סגור
  • 22.
    כסף
    יהודיקו 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אטרקצ"י אתה צודק עד שלא תהיה רעידת אדמה במדינה ותחסל 1000000 איש אף אחד לא יזוז בגלל שהם ממתינים להקדיש גדול כול מי שמתעסק בדבר הזה
    סגור
  • 21.
    אכזבה
    אזרחית 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואני חשבתי שהוא בא להזהיר ולעזור מפני ההסתדרות של היזמים בעיניין החדות עירונית
    סגור
  • 20.
    ממ"ד
    דוד 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם יחסלו את איום הטילים להרבה שנים קדימה אז הצורך בממ"ד לא כזה חיוני
    סגור
  • 19.
    אף אחד לא רוצה להיות בקומה 40 בזמן מלחמה
    עדיף חניון תת קרקעי 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כי אז רק אלוהים יוכל להציל אותו
    סגור
  • אף אחד
    שם 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גם לא בזמן מלחמה!! לגור בקומה 40 זו גם מלחמה. שמעתם על מגדל בבל וזה רק כמטאפורה.
    סגור
  • 18.
    מקלט תת קרקעי הרבה יותר בטוח מממ"ד (ל"ת)
    עדיף חניון תת קרקעי 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • ראה ערך פגיעה בבית שמש
    רחמים 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תגיד את זה לנפגעים בפגידה בבית שמש. הם היו במקלט תת קרקעי..
    סגור
  • 17.
    הארנק התפוח שלו מעניין ולא המיגון (ל"ת)
    קבלן תאב בצע 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 16.
    וזה ספונסר של מושחתיהו, מבין משהו בהונאה
    משה 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביביסט בכיר ומקומבן. הנוכל תכף יסדר אותו.
    סגור
  • 15.
    יותר פקקים בכבישי גישה צרים
    איש עולם 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    " ההיתחדשות העירונית" תיצור פקק תנוע ענק כי כבישי גישה עירוניים לא תוכננו להוליך פי 5 יותר מכוניות... נחמד מאוד שיש מי שממךנסה לגזור קופון על הפראניה של ישראלים אבל בפועלתושבי ערים עם היתחדשות עירונית לא יוכלו לצאת ולחזור לביתיהם בפרק זמן סביר... הפיתרון הוא להרוס ערים שלימות וליבנות אותם מחדש עם כבישים ברוחב תואם לכמות התושבים. כמובן שאין לזה תקצים ולכן קידום של " התחדשות עירונית" היא פגיעה בתושבי ערים קיימות שמוכרים אותה לישראלים כהשג וקידמה...
    סגור
  • 14.
    כתבה מכורה
    מאור 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עוד אינטרסנט שמבלבל את המוח עם פייק. התחדשות עירונית תהפוך את ישראל בעוד כמה שנים למפלצת בטון מכוערת וצפופה. באירופה אנשים גרים בבניינים מלפני 300 שנה, כאן הורסים בתים בני 50 שנה בגלל חוסר תרבות דיור, וזלזול של התושבים בשימור תחזוקה ואיכות הסביבה. מדינה מזרח תיכונית.
    סגור
  • 13.
    זה הונאה מכיוון חסר תשתיות
    ע 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפוך התמורות מאוד גבוהות במיוחד במרכז פשוט חוצפה אבל הוא צודק שזה לא בסדר אי אפשר להעמיס על תשתית קיימת יחידות בלי סוף זה פקקים היציאה וכניסה ועוד
    סגור
  • 12.
    לא להתחשב בדיירים?
    אבי 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יותר מדאי מקרים שהיזמים לא עומדים בהסכם,,, היסם מקבל את החלק הכי יקר חינם, הקרקע. שיתן תמורה הולמת ,
    סגור
  • 11.
    אתם גם מוזמן (ל"ת)
    גרי 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    לאחר המלחמה לא צריך יותר דירות עם ממד
    חיים 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל אתם תמשיכו למכור לציבור שצריך ממד- אחרת אך תמכרו לדבילים את הנוכלות שלכם. מגדל לעכברים - שזהו טמטום בקנה מידה עצום
    סגור
  • 9.
    אטרצי בכיין
    ישראל 03/2026/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עושה מליונים ומתבכיין
    סגור
  • 8.
    התחדשות עירונית זאת הונאה אחת גדולה
    אחד 03/2026/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש אולי רק 20% מהרחובות שמתאימים לזה. בשאר המבנים צריך קרן שיפוצים או הריסה ובנייה. ללא תמורות וללא שטויות.
    סגור
  • אין ספק שזו הונאה.
    אזרחית 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל ההבטחות שלהם בעוד שנתיים שלוטש לא תהיינה רלוונטיות.
    סגור
  • 7.
    גנב
    אור 03/2026/04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    תיזהרו מלהתפתות לתוספת 14 מטר בתמורה לזכויות שלכם בקרקע. מגיעות לכם לפחות שתי דירות על כל דירה כמו שקיבלנו בפרוייקט שלנו. היזמים גונבים אתכם בשביל זוטות
    סגור
  • איזה פרויקט ? (ל"ת)
    א 03/2026/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    הרשויות לא עובדות היידה יעקב! (ל"ת)
    יזם תל אביבי 03/2026/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 5.
    תכניות לא מחוברות ודיירים עם דרישות מוגזמות
    אריק 03/2026/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    נכנסים ליזם לכיס ומתחשבים בעלויות לא ריאליות! בסוף התושבים משלמים את המחיר עם תכניות שלא יכולות לצאת לפועל
    סגור
  • 4.
    יעקב אתה צודק (ל"ת)
    ר מ ז 03/2026/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 3.
    עוד שגויות במיץ
    שטויות במיץ 03/2026/04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בריונים אגרסיביים שקוראים לעצמם בשמות יפים
    סגור
  • 2.
    מבר מושחת של מרכז הליכוד
    בלבול מוח 03/2026/04
    הגב לתגובה זו
    4 3
    דברו באופן אקראי עם לקוח של אאורה. רוב הסיכויים שתמצאו רוכש ממורמר ומאוד לא מרוצה. לא להתקרב
    סגור
  • 1.
    בתל אביב מאשרים דירות ללא ממד
    משיקולי חזירות יזם 03/2026/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לדוגמא ברמת אביב לכל 5 דירות בקומה יש ממ"ק משותף...הבניין אושר ולפני היתר ב 3 חודשים הקרובים. אין סיבה כלכלית, יש ים זכויות בנייה ומכפיל הדירות נדיב= 2.93 חריג בתל אביב
    סגור