מינויים

פנינה תמנו-שטה: "אין לייחס חשיבות לאדם עובר אורח גס רוח, שוביניסט וגזען"

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בריאיון ל-ice: "צריך לקבוע כי רשימה שלפחות שליש מבין חברי המפלגה שנבחרו ומכהנים מטעמה הן נשים, תקבל 15% תוספת מהסכום שנקבע לה בחוק עבור מימון הבחירות"
דוד זולדן | 
פנינה תמנו-שטה (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה, יושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בריאיון ל-ice חושפת כי: "כאשר נהגתי באחד מהכבישים בסמוך לביתי האטתי כי ראיתי מרחוק ילד קטן שעלול לקפוץ לכביש. מאחוריי היה נהג חסר סובלנות שלא הפסיק לצפור, בשלב מסוים הוא עקף אותי וצעק לעברי "כושית מי לימד אותך לנהוג". בוודאי שבשנייה הראשונה יש הלם מאמירה כל כך פוגענית, אך מהר מאוד אני מבינה שאין לייחס חשיבות לאדם עובר אורח גס רוח, שוביניסט וגזען".
מדוע חשוב שנשים יתברגו בכל צמתי קבלת ההחלטות והאם יש תחומים נניח פיזיים יותר שלא מתאים לנשים להשתלב בהם?
"נשים הן רוב אוכלוסיית העולם ומהוות 51% מכלל האוכלוסייה, אך כשזה מגיע לצמתי קבלת ההחלטות, לצערנו הן עדיין מיעוט. נשים חייבות וצריכות להיות חלק בלתי נפרד מפורומים בהן מתקבלות החלטות, שהרי נשים מושפעות באופן ישיר מהחלטות רבות הנלקחות במגוון צמתי קבלת החלטות, ויתרה מכך מחקרים מעידים והמציאות עוד יותר שכאשר נשים שותפות בקבלות החלטות הרווח הוא של כלל החברה. אין תחום או פורום שיכול להצדיק הדרת נשים, כל עוד יש אישה שיכולה למלא בו תפקיד. נשים רבות ופורצות דרך הוכיחו שאין תקרת פלדה שהן לא יכולות לעבור. בין אם בצבא, בפוליטיקה, במדע, בכלכלה וביתר התחומים".
המלחמה חידדה את הצורך של נשים בחזית קבלת ההחלטות?
"אנו מצויים בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, וגם במלחמה הנוכחית התגלתה שוב גבורתן של נשים, חירוף נפשן, אומץ ליבן ויכולותיהן של לוחמות בחזית הלחימה. נשים היום נמצאות בחוד החנית ונלחמות בכל הזירות, שותפות באופן פעיל ומשמעותי בהצלת חיים. נשים רבות מוכיחות כי אין מכשול פיזי או נפשי העומד בפניהן, לוחמות פלוגת "פרא" הטנקיסטיות של  בגדוד קרקל שעשו היסטוריה והיו ללוחמות הראשונות בעולם אשר ניהלו קרב בטנק. הן הגנו על ישובים רבים בדרום, חיסלו עשרות מחבלים והצילו חיים רבים. לפני כמה ימים  סא"ל ג' מונתה למפקדת בסיס 'עובדה' הראשונה בחיל האוויר. והן רק קומץ מתוך עשרות נשים גיבורות אשר כותבות את ההיסטוריה של מדינת ישראל בימים אלה ממש".
הייצוג הנשי בכנסת הנוכחית נמוך ביחס לשנים קודמות. האם זו תופעה שיש לקבל בשוויון נפש ולהמתין ליום שבו הנתונים יחמיאו או שיש לפעול כדי לשנות את המשוואה וכיצד לשיטתך ניתן לעשות זאת? 
"אני נמצאת בזירה הפוליטית מעל לעשור, אכן היו כנסות עם ייצוג גבוה יותר של נשים. הממוצע של העשור האחרון עומד סביב הרבע מחברי הכנסת שהן נשים, ואם בייצוג הולם עסקינן המשמעות היא שלפחות 50% מחברי הכנסת היו צריכות להיות נשים. הייצוג הנשי בכנסת מוכרח להיות גדול יותר, נדמה שאנחנו עוד מדשדשים עדין במקום, בשל מגוון סיבות. תחילה אזכיר שכמעט ואין נשים היום שעומדות בראש מפלגה למעט אחת. כמו כן ייצוג הנשים בקואליציה הוא מאוד נמוך, כמו גם שאי אפשר להתעלם מהעובדה שיש מפלגות בכנסת, שבאופן מוצהר לא מאפשרות לנשים להתמודד לכנסת בשורותיהן. חמור אף יותר שמתוך 32 מנכ"לי משרדי ממשלה כיום מכהנות רק 2 מנכ"ליות שזו תעודת עניות לממשלת ומדינת ישראל".
כיצד ניתן לשנות את המשוואה?
"יש דרכים לשנות את המצב דרך תמריצים מגוונים, לדוגמא מודל מימון הבחירות ברשויות המקומיות, ולקבוע כי רשימה שלפחות שליש מבין חברי המפלגה שנבחרו ומכהנים מטעמה הן נשים, תקבל 15% תוספת מהסכום שנקבע לה בחוק עבור מימון הבחירות. בכהונתי כשרה בממשלות הקודמות, מיניתי אישה לתפקיד מנכ"לית המשרד דגנית סנקר לנגה שהייתה מעולה, ושתי סמנכ"ליות מצוינות. כאשר נכנסתי לא הייתה אף לא אחת בדרג הנהלה". 
 
אני מניח שאת רואה חובה קדושה בתיקון הייצוג מתוקף תפקידך:
"זוהי חובתנו כנשים הפועלות בזירה הציבורית, לדחוף נשים לעמוד בתפקידי מפתח חשובים וסביב שולחן קבלת ההחלטות, כי נאה דורש נאה מקיים. אך אין להותיר מלאכה זאת רק לנשים וגברים צריכים לעמוד לביקורת כאשר הם אינם לוקחים בחשבון ששימת נשים בחזית קידמת החלטות חייבת להיעשות כדבר שמחויב מציאות".
יום האישה 2024 ועדיין נשים נוהגות נתקלות מדי יום בביטויים מזלזלים: "מי נתן לך רישיון?", "רוצה שאחנה בשבילך?" באילו הערות דומות נתקלת בעבר והאם תוכלי לשתף באירוע שוביניסטי שצרוב בזיכרונך?
"האמת שזכור לי אירוע כזה מהשנים האחרונות שחלקו מהול בשוביניזם וחלקו בגזענות, כאשר נהגתי באחד מהכבישים בסמוך לביתי האטתי כי ראיתי מרחוק ילד קטן שעלול לקפוץ לכביש. מאחוריי היה נהג חסר סובלנות שלא הפסיק לצפור, בשלב מסוים הוא עקף אותי וצעק לעברי "כושית מי לימד אותך לנהוג". בוודאי שבשנייה הראשונה יש הלם מאמירה כל כך פוגענית, אך מהר מאוד אני מבינה שאין לייחס חשיבות לאדם עובר אורח גס רוח, שוביניסט וגזען".
שוביניזם מהול בגזענות:
"לצערנו, שוביניזם יכול להתבטא בלא מעט צורות, ברמה האישית מאוד קשה להתנהג כלפיי בשוביניסטיות. אני אישה שגברים גם בזירה הפוליטיקה בה אני נמצאת יודעים מה הם הגבולות שלי ואיזה קווים אדומים לא חוצים, גם לא בבדיחות הדעת".
באיזה תרחיש מעמד האישה לא היה סובל איפה ואיפה או במילים אחרות: כיצד היינו נראים בעולם מתוקן?
"בעולם מתוקן נשים לא יתהלכו בפחד על חייהן, או בחששות על המרחב הפיזי שלהן. בעולם מתוקן נשים אינן קורבנות לאלימות מכל צורה שהיא. בטחון האדם והבת אדם הם מעל הכל, ואפילו בעניין זה עדיין אנו רואים שיש מגפת מדינה של אלימות שגובה מחיר דמים כבד. בעולם מתוקן ב"ה לא נשמע שאישה נרצחה על ידי בן זוגה. בעולם מתוקן אף גבר או פורום לא יקבע מה מותר לנשים לבחור או לעשות. ולא תהיה חומה גבוהה מידי שנשים לא יוכלו לעבור אותה".
האם המלחמה חידדה את הצורך של נשים בצומת קבלת ההחלטות? (קבינט ללא אישה, פיקוד צבאי בכיר על טהרת הגברים כולל במשטרה ובממסדים משפיעים)
"כן, חד משמעית. המלחמה הבהירה לכל עם ישראל את מה שנשים יודעות כבר מזמן – אנחנו יכולות לעשות הכל, ואם היה עוד ספק – עכשיו כבר אין ספק. נשים הוכיחו את יכולותיהן בשדה הקרב, בעורף ובהסברה. יתרה מכך, היעדר נשים בקבלת החלטות יכולה לייצר מציאות חסרה. אחד הדיונים הציבוריים סביב המלחמה היו גבורתן של התצפיתניות שהתריעו בפני מערכת צה"ל והביטחון על הפרצות בגדר, על אימוני חמאס, על התנועות החשודות, צר לכל עם ישראל שאלו לא נלקחו בחשבון ותורגמו למידע זהב בזמן שיכול היה למנוע אסוך. כך גם נגדת 8200, בתפקיד בכיר ביחידה הגיעה עם מידע מודיעיני מבוסס כולל תכנית שלמה של החמאס לקראת פשיטה רחבה ליישובי ישראל בעוטף, והמציאות המרה היא שגם דבריה לא נלקחו בחשבון ואף נבלו בטרם תורגמו לכדי מעשה. אז האם יש משמעות לנשים בקבלת החלטות בהחלט שכן".
מה יש לך לאחל ביום האישה 2024 לנשות ישראל?
"יותר מהכל, אני מאחלת לנו שנזכה לראות בבית את 19 אחיותינו, הנשים שעודן חטופות בידי חמאס בעזה, עם שאר החטופים. יום האישה שאנו מציינים השנה, לעולם לא יוכל עוד להיות דומה לזה שציינו בשנים עברו לפני ה- 7/10/2023. אני מאחלת לכל נשות ישראל, שלעולם האישה הישראלית והיהודייה לא תמצא בשואה שהתרחשה עלינו, שנדע שמחות ולא אימהות בוכות לא של חטופים ונרצחים ולא של חיילות וחיילים שנפלו בקרב. שתדע כל אם עברייה שגורל ילדיה מופקד בידיים של כוחות ביטחון שישמרו עליה ועליו, ולעולם לא עוד אסון כמו שפקד אותנו השנה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה