דעות
מורים לא יכולים לחנך ללא היכולת להביע את דעתם
האם עולה על דעת הורה לחנך את ילדיו בלי לומר להם באופן ברור וחד משמעי מה הם ערכיו, מה הם דעותיו במה הוא מאמין? האם לא אמרתי לילדי מה עמדתי החל בנוגע לשימוש בסמים ועד להתנהגות מינית, מה הן עמדותיי ומדוע אני חושבת את מה שאני חושבת? האם הרשיתי להם לשאול אותי, להתווכח איתי, לאתגר את החשיבה שלי ? וודאי שכן
תפקידו המנהיגותי - חברתי של בית הספר: השנה, לצד המטרות, היעדים והמשימות הרבות העומדות בפני המנהלים וצוותי החינוך בכל שנת לימודים, מצטרפת משימה מנהיגותית חברתית חשובה. בעת של משבר חברתי חריף ועמוק שאין מי שיתכחש לו, ללא קשר לעמדתו הפוליטית או לפרשנות שהוא נותן למושגי יסוד, הצוות החינוכי יצטרך וראוי לו שיתמודד עם המציאות החברתית והפוליטית.
אזרחים הדוגלים בדמוקרטיה, מבינים מהי דמוקרטיה, יודעים לחשוב חשיבה ביקורתית, לשאול שאלות, להטיל ספק ולגבש דעה אישית מבוססת, מתחנכים בבתי ספר הדנים באומץ בסוגיות המעסיקות את החברה הישראלית. חינוך תמיד מתבצע בתוך הקשר.
חינוך לאזרחות תורם לדמוקרטיה ומתבסס על עולמות ידע על מוסדות השלטון, דרכי הפעולה של המנגנונים הדמוקרטים, מבנה החברה הישראלית ועוד הנלמד בשיעורים. אך בנוסף גם על מפגש אמיץ עם המציאות וההקשר בו מתחנכים ילדינו. לכן חשוב כל כך לזמן להם לאורך כל שנותיהם בבית הספר מגן ועד יב, לקחת חלק באורחות חיים דמוקרטיים בבית הספר, להוביל יוזמות, לפתח ולהתנסות במנהיגות, בתרומה לחברה ולקהילה. וגם לזמן מפגשים עם הקבוצות השונות של המרקם החברתי העשיר של מדינת ישראל. כל זאת בהתאם ליכולות הקוגניטיביות ובהתאמה לגיל ולשלב ההתפתחותי.
לשם כך מורים זקוקים למקום עבודה מוגן בו הם יכולים לבצע את משימת החינוך החשובה ללא פחד. מקום שמזמן באופן קבוע שיח על המתרחש, מזמן דעות שונות ותפיסות שונות, דיון בקונפליקטים ערכיים ומעודד לאזרחות פעילה ותמיד בגבולות החוק. מורים לא יכולים לחנך ללא היכולת להביע את דעתם. נכון שיש להיות זהיר ולהבחין בין אינדוקטרינציה להבעת דעה. אבל לא ניתן לחנך ללא הבעת דעה!
האם עולה על דעת הורה לחנך את ילדיו בלי לומר להם באופן ברור וחד משמעי מה הם ערכיו, מה הם דעותיו במה הוא מאמין? האם לא אמרתי לילדי מה עמדתי החל בנוגע לשימוש בסמים ועד להתנהגות מינית, ומה הן עמדותיי בנושאים ערכיים, חברתיים ומדיניים ומדוע אני חושבת את מה שאני חושבת? האם הרשיתי להם לשאול אותי, להתווכח איתי, לאתגר את החשיבה שלי ? וודאי שכן!
ערב פתיחת שנת הלימודים אני מאחלת אומץ למנהלים ולצוותי החינוך לממש את תפקידו החברתי של בית הספר, להיות מנהיגים חברתיים, ולבסס את מקומו של בית ספרם כעוגן בקהילה בה הם פועלים. בשעה זאת הם מנהיגים חשובים מאין כמותם. הצלחתם היא הצלחת החברה ועתיד חוסנה. בואו נאפשר להם להצליח!
עוד ב-
הכותבת: דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך בשנים 2011-2013 \ 2021-2023
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.הוראה היא אחד התחומים שה AI יחליף בריצה קלהמקצוע שמתייתר 09/2023/02הגב לתגובה זו0 1גם את משימות ה"חינוך" שהוא יותר שמרטפות יבצע ה AI טוב לאין שיעור. הוא יודע יותר מכל פרופ'. יודע להעמיק טוב יותר מכל פרופ', ולמד שיטות הוראה מעשרות אלי מורים לפניו. הוא לא מתעייף, אלא רק משתפר. והעלות? יורדת ויורדת. וזה אפילו לא חוכמה גדולה יחסית למצב ההוראה בישראל. יתרון נוסף הוא ההנגשה לכל תלמיד, בין אם הוא בדווי בנגב, או תושב הרצליה, ולכולם ברמה אחידה וגבוהה לאין שיעור מכל מורה אנושי. כבר היום אפשר להעמיד יומנואיד כמורה לכל דבר עם יכולות של אייקו כמעט כמו איינשטיין. בעוד מספר שנים, יומנואיד אחד יועל להחליף כל מורה בכל תחום, ואי אפשר יהיה להתחרות איתו כי האייקיו על פי מה שצופים יהיה פי מספר אלפים מזו של אדם ממוצעסגור