דעות

15 נשים מכהנות מתוך 257 רשויות: שלטון מוניציפלי על טהרת הגברים?

7 נשים מתוך 11 חברי מועצה בתל מונד - מודל להשראה. כנשים, אנחנו חשופות יותר לביקורת לא עניינית דבר שאף הוכח במחקרים ולכן חשוב לנו להגיע מוכנות מאוד בכל נושא
לין קפלן
"יש 14 ראשות רשויות" אמרתי בגאווה לאחר בחירות 2018. "מתוך כמה?" הוא שאל.
"257" עניתי. "למה את מתלהבת?" הוא תהה. "כי בבחירות הקודמות היו רק 6." הוא עדיין ראה 14 מתוך 257. סיבות רבות לייצוג הנמוך של נשים בזירה הפוליטית הארצית והמקומית: הבנייה חברתית, חסם כלכלי, תפיסת הזירה הפוליטית כזירת התגוששות מלוכלכת, החשיפה הנלווית לתפקיד ועוד. 
את זכות הבחירה קיבלנו הנשים לפני כ-200 שנים ועדיין מפתיע כל פעם מחדש. שינויים דרמטיים קרו מאז בייצוג נשים במגזרים שונים בארץ ובעולם ועדיין קיימים פערים משמעותיים בקרב 51% מהאוכלוסייה. 
הוויכוח בעניין מסוגלות נשים לתפקד כלוחמות בצבא, כטייסות, כמפקדות ספינות, מפעילות כתב"מים ועוד, נקטע באחת עם תפקודן המצוין של הנשים בלחימה. "חרבות ברזל" הסירה ספקות ושברה את "תקרת הזכוכית". הן נלחמו בכיתות הכוננות, הגנו על היישובים, הבסיסים, הן נפלו, נפצעו ונחטפו לעזה כחיילות.
יומן של הנשים גם בפוליטיקה יגיע, ללא ספק. מהמגמות ומהמחקרים שבדקו תפקוד נשים בזירה הפוליטית כולל בהובלת מדינות בזמן קורונה לא ניתן להתעלם. בבחירות 2008 התמודדו 10 נשים בלבד לתפקיד ראש רשות, לאחר בחירות 2013 השיעור הממוצע של נשים בקרב חברי וחברות המועצה בארץ, עמד על 13.5%. בבחירות 2018, חלה עלייה של 40% בייצוג הנשים בעיריות ובמועצות. אז התמודדו 72 נשים לתפקיד ראש הרשות.
בבחירות האחרונות התמודדו 88 נשים לראשות הרשויות. זהו המספר הגבוה ביותר שהיה אי-פעם בישראל. 66% מהמועמדות התמודדו ברשויות בהן לא כיהנה מעולם אישה בתפקיד. מגמת הגידול בייצוג נשים בפוליטיקה המקומית, גם אם איטית מדי, היא תוצר של שינויים חברתיים ומגמות עולמיות ושל עבודת שטח של גופים חשובים: עמותת כ"ן כח נשים, פורום 31, ויצ"ו ועוד.
 
פעילות זו אף הביאה לתיקון חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) 2018, המעניק לרשימות הכוללות מתמודדות במקומות ריאליים, תקצוב נוסף ובתנאי ששליש מהרשימה נשים. מגמה זו מושפעת גם מהפעולות שאנחנו כראשות מכהנות נרתמות אליהן: הגברת המודעות לחשיבות הייצוג המגדרי השווה, השתתפות וחשיפת הנתונים בהרצאות ובכנסים, חבירה לגופים האזרחיים המקדמים את הנושא, מנטורינג למתמודדות ועוד.
עם פרסום תוצאות הסיבוב השני בבחירות לרשויות המקומיות, מתברר שנבחרו 15 ראשות רשויות בלבד. ראש רשות אחת בלבד נוספה מאז הבחירות הקודמות. אני מקפידה להגיע לגני הילדים שלנו, להקראת סיפור. אני נוהגת לשאול "על מה אחראית ראש רשות"? הילדים לומדים על הדרך על התפקיד, אבל מה שבאמת חשוב לי זו המילה "אחראית" עם הדגש המגדרי. העובדה שהם נחשפים למודלינג אישה בתפקיד מגיל צעיר.
אותה שאלה אני מפנה לבנות מצווה, מועצות תלמידים ועוד, מיד מתפתח שיח מרתק בסוגיית המגדר.
בפגישה האחרונה אחת מהן הצהירה שהיא רוצה להיות ראש מועצה. בתל מונד בה אני מכהנת כראש רשות זו שנה רביעית, כיום מכהנות מנכ"לית מועצה ומנכ"לית מתנ"ס. מתוך מעל ל-20 מנהלי מחלקות ואגפים במועצה, שני שליש הינן נשים. ברשויות רבות בהן מכהנות נשים בראש הרשות, קיים ייצוג נשים מרשים וזה לא כתוצאה מהעדפה מתקנת אלא בשל פתיחת דלת אמיתית לנשים בתפקידים בכירים. למה זה חשוב? על אף מגמת העלייה, הייצוג הנשי בפוליטיקה המקומית בארץ עדיין נמוך בהשוואה לדמוקרטיות מערביות. 
 
במחקרים רבים נמצא כי ייצוג נשי מגביר עיסוק בנושאים מורכבים ורגישים, מייצר שקיפות ומפחית שחיתות. נשים מביאות איתן לרב סגנון ניהולי של שיתוף, התייעצות ולמידה לעומק. מתמודדות רבות מגיעות לזירה הפוליטית לאחר הכרות עמוקה עם היישוב מפעילותן בהנהגות הורים, בעמותות וביוזמות מקומיות ולאחר לימוד לעומק של הסוגיות השונות בחיי היישוב. כשאין ייצוג מספק במועצות הרשויות המקומיות או בהובלתן יש פספוס אדיר. במחקר שבדק מנהיגות נשית בזמן קורונה נמצא כי במדינות שהונהגו על ידי נשים:  התבצעה קבלת החלטות נחושה בשלבים מוקדמים גם אם כואבת ולא פופולרית, התקיימו חשיבה מערכתית, תכנון מוקדם מהיר ויוזם מבוסס עובדות, ידע וניסיון מצטבר, שקיפות וקבלת החלטות משותפת עם גורמי מקצוע ועם הציבור.
הבחירות האחרונות, היו הזדמנות של פעם בחמש שנים לשינוי חברתי ברשויות המקומיות. הזדמנות ואפשרות להשמיע את קולן של 51% מהאוכלוסייה, להשפיע ולהוביל קביעת סדרי עדיפויות הקשורים כמעט לכל תחום בחיי היום יום שלנו. הזדמנות זו לא מוצתה הפעם ויתכן שיש לכך קשר גם להלך הרוח הפוליטי הקיים בזירה הארצית. אבל חשוב להסתכל על המגמה. הרכבת הזו כבר יצאה לדרך והיא לא תעצור גם אם היא מתקדמת בקצב איטי יותר ממה שהיינו רוצים. גידול בייצוג נשים בפוליטיקה המקומית והחתירה לשוויון מגדרי ימשכו.
הכותבת: לין קפלן ראש המועצה המקומית תל מונד. בתל מונד יתקיימו בחירות מקומיות במרץ 2025, לאחר בחירות מיוחדות שנערכו ב-2020, עם סיום כהונת ועדה קרואה ביישוב
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    די עם ההתבכיינות, תהיו ראויות, תציגו מועמדות - ותיבחרו
    שש 03/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה בכלל לא שאלה של אשה / גבר ... כבר ידוע מזמן שאתן יותר טובות בהמון דברים ... אבל כנראה שנשים ראויות לא מציגות את מועמדותן ... וכך יוצא שגברים לא ראויים נבחרים ...!! אז, די להתבכיין, תציגו מועמדות ראויה ותיבחרו ..
    סגור
  • 1.
    נו אז לכו תתמודדו ותפסיקו להתלונן (ל"ת)
    רועי 03/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • בלי לראות את התגובה שלך .. כתבתי אותו דבר !! :-) (ל"ת)
    שש 03/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור